ANNONS
Annons

Hur kalibrerar man skrivaren mot skärmen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Görant

Aktiv medlem
Har två Canon-skrivare och 2 Canonkameror. Bilderna blir helt rätt i färg i kamerornas fönster och på bildskärmen - men "jättegula" på skrivarna - alla ser sjuka ut. Hittat en "knapp" i skrivarinställning där jag kan minska gult med 30% - då blir det acceptabelt - men svårt att säga om det är optimalt. Hur får man skrivaren att återge som bildskärmen? Något program/tillbis?

GöranT
 
Antingen så gör man som man gjorde analogt och skriver ut provremsor tills man hittar den inställning som man vill ha. Sen kan man normalt hålla sig till den med små variationer till olika bilder. Inställningarna varierar även med vilket papper du använder, så en ny kartong papper eller nya färgpatroner kan skilja sig från det du hade först.

En annan variant är att skaffa ett kalibreringsverktyg så du kan göra en profil för din skrivare precis som man kan göra för skärmar. De brukar dock kosta en del. Har själv gjort profil med 'Eye-one' för min skrivare som jag sen kan ladda i PS för att se det slutliga resultatet på skärmen. Då lägger man bara på ett färgkorrigeringslager i PS på slutet så bilden ser korrekt ut. Använde Profile maker med hårdvaran. Det prog. fungerar att göra profiler för skrivare, skärm, kamera och scanner. Men du måste som sagt ha hårdvaran.

/mvh Mårten
 
Tack för tipset - har surfat till "eye-one". Det verkar lite överkurs för mig :) Finns det ett gråkort någonstans på nätet så skulle man kanske kunna trixa fram en inställning via "inställningar" den vägen.

Göran
 
Görant skrev:
Tack för tipset - har surfat till "eye-one". Det verkar lite överkurs för mig :) Finns det ett gråkort någonstans på nätet så skulle man kanske kunna trixa fram en inställning via "inställningar" den vägen.

Göran

Det blir betydligt bättre om du bara börjar med en profil för ditt papper. Den kan du använda antingen i ditt bildbehandlingsprogram eller i din skrivardrivrutin.

Stean
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.