Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur känslig är linsen?

Produkter
(logga in för att koppla)

evoke

Medlem
Jag råkade av misstag nudda objektivets lins med naglarna igår. Upptäckte också att jag råkat sätta ett litet fingeravtryck där. Så jag torkade av objektivet med en bomulls-pad liknande sak. Har hört att det inte är så bra för att det kan bli små repor i objektivet. Så hur känsligt är det egentligen? Hur är bästa sättet att se efter om det har blivit skadat?
 
Jag brukar vara ganska nitisk när det gäller att hålla min frontlins ren, och här är metoden jag brukar använda:

Jag börjar med att blåsa av diverse damm och små partiklar med en blåspensel. Dammar sen försiktigt bort envist damm, även det med blåspenseln. Sen använder jag en linsputslösning och linsputspapper för att ta bort fingeravtryck och liknande.

För att se om objektivet är repat, håll det i vinkel mot en ljuskälla. Då brukar repor synas ganska tydligt. Däremot behövs det ganska mycket repor innan det påverkar bilderna...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.