Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur jobbar en pressfotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

battisti

Medlem
Hej,

Jag är nyfiken på hur en pressfotograf jobbar. Jag menar, är det vanligaste att man kör per automatik eller? verkar lite svårt att hinna med att tänka på bländare mm då det ska gå riktigt fort.. Någon som vet?
/Kristoffer
 
Det varierar otroligt!
Vad ska bilderna användas till, hur är omständigheterna (skiftande ljus eller inte etc)?

Jag fotograferar inte med full-automatik på speciellt många uppdrag iallafall.
 
Som sagt, det varierar väldigt mycket. Det beror på vad man trivs med.

Själv kör jag aldrig full-automatik. Ofta blir det bländar eller slutarprioritet, det beror på vad man ska plåta. Tex sport så är det slutarprioritet som gäller för min del. På en del konserter när jag kör med blixt kan hel mannuelt vara rätt bra, annars anväder jag inte det särskit ofta.
 
Kör 90 procent av mina bilder på manuella inställningar.
Däremot så händer det att jag gör motsatsen och kör på full automatik (P på Canon) när jag fotar mingelbilder på stan. Då är det inte så noga med skärpedjupet eller exponeringen. Jag brukar ändå parera något steg med exponeringskompensationen om det är ett väldigt ljust eller mörkt motiv.
I sådana lägen är det skönt att slippa bekymra sig om exponering och bara knäppa.
 
Har man kommit i det läget att det är ett yrke för en, så sitter allt sådant som inställningar i ryggen. Inget man går och grunnar på, utan något man bara "gör".
 
Oftast är min kamera inställd på bländare 2.8. 95% av mina bilder tar jag med 2.8. Om man hade varit så pass snabb att man hann ställa in allt manuellt så hade det förmodligen varit det bästa.
 
Tog fram lite statisktik på mina pressbilder härom dagen.
Av de fyra gluggarna jag använder mest så var 63% fotade med 17-40/4. Och av dessa så var 53% fotade på bländare 4.
Då har jag inte räknat med sportbilderna eftersom nästan allt där är fotat med 70-200.
 
Jimsan skrev:
Tog fram lite statisktik på mina pressbilder härom dagen.
Av de fyra gluggarna jag använder mest så var 63% fotade med 17-40/4. Och av dessa så var 53% fotade på bländare 4.
Då har jag inte räknat med sportbilderna eftersom nästan allt där är fotat med 70-200.

Anväde du något programm för att få fram denna statistik? Skulle varit kul om det går att få fram samma info om sina egna bilder :)
 
Albwah skrev:
Anväde du något programm för att få fram denna statistik? Skulle varit kul om det går att få fram samma info om sina egna bilder :)

I Lightroom är det väldigt lätt att få fram den här statistiken - procentsatserna får man dock räkna ut själv ...
 

Bilagor

  • lr.jpg
    lr.jpg
    34.6 KB · Visningar: 397
AFE skrev:
I Lightroom är det väldigt lätt att få fram den här statistiken - procentsatserna får man dock räkna ut själv ...

Just det, körde lightroom ett tag för att testa. Dock gillade jag inte det. Så någon som vet hur man kollar denna info om man inte kör lightroom?
 
Jag kan tipsa om ett enkelt och dessutom gratis program som heter ExposurePlot, det klarar det mesta så länge du kör jpg.

Info från hemsidan,

"ExposurePlot is a new free utility that analyzes your usage of the focal length of your lenses (jpeg only), show charts for ISO, aperture and shutterspeed.

Great to determine which lens you 'really' need, or which lens did you actually use on the trip to the mountains."

http://www.cpr.demon.nl/prog_plotf.html

//Magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.