ANNONS
Annons

Hur jag rengjorde min första kamera (en lärande historia för nybörjare)

Produkter
(logga in för att koppla)

[xstream]

Aktiv medlem
Detta är ett ämne som stötts och blötts fram och tillbaka, jag har själv läst de flesta trådarna i ämnet här på fotosidan innan jag satte igång.
Men trots detta känner jag att min lilla historia har något att lära, till att börja hade ingen av de andra trådarna avskräckt mig från att testa vissa av lösningarna jag testade.

I vilket fall som helst. Jag skaffade min första DSLR i fabruari 2005. Före det hade jag mest lekt med engångskameror och pappas analoga systemkamera, men, ja, framkallningar är dyrt så det blev tyvärr inte så mycket leka.
Jag försöker egentligen komma till två saker, som fotograf är jag praktiskt taget nybörjare och jag köpte min Nikon D70 för tre år sedan.
Intressant nog var inte kameran så smutsig som man skulle kunna tro efter tre års användning men det beror dels på att jag bara körde med ett enda objektiv i typ två år och faktiskt inte fotar så mycket som jag borde. Inte desto mindre så var sensorn ganska smutsig när jag tryckte av en testbild i F22 så jag började läsa på om hur rengöring lämpligen genomförs.

Förresten, en f.d. anställd på Scandinavian Photo som jag känner hjälpte mig en del vid kameraköpet och när jag något halvår sedan frågade honom om rengöring svarade han ungefär "visst, men är du inte försiktig får du ett väldigt dyrt pennställ."
Det jag har lärt mig av den här historien är att man alltid ska ha ordet pennställ i bakhuvudet men att det faktiskt inte är så farligt som man tror.

Som jag skrev läste jag praktiskt taget varenda tråd på ämnet och fick många bra DIY-tips. Flera av dem testade jag i min dumsnålhet, entusiasm och otålighet. Jag skyller det på min uppväxt, är man äkta Snålänning så är man.

Det första tipset jag testade var att gå till apoteket, köpa en gummiblåsa (29:), isopropylalkohol (56:) och Apoliva kemiskt ren bomull.

Gummiblåsan är ganska bra, fast jag vill nog föreslå en som det är lite mer tryck i om jag ska rekommendera något.

Bomull, alkohol och en avskuren glasspinne som spatel, DÅÅÅÅLIG idé. Jag överdriver inte om jag säger att det blev tre-fyra gånger värre än när jag började. Bomullen fastnade överallt, det tog mig 20 minuter bra att få bort allt från väggarna av kameran. Isopropylalkoholen vill jag inte heller rekommendera, den lämnar rätt mycket kladd bakom sig men verkar duga rätt bra till att rengöra spegeln med.

Nästa grej jag testade var vanliga tops tillsammans med alkoholen. I sig inte en dålig idé och grymt smidigt att rengöra spegeln med, de luddade lite och saknar precisionen som krävs för att rengöra sensorn. Även om resultatet blev bättre så blev det bara rent på mitten av sensorn.

Nästa test var mikrofiberduk, glasspinne och isopropylalkohol. Ett ord, suck. Även om det såg ganska bra ut undertiden så såg sensorn ut som om jag makrofotat fårklippning och inte riktigt kunnat bestämma mig för vilket av fyra objektiv jag ville använda...
Ungefär här tittar jag också noggrannt på isopropylaklkoholen och ser att den lämnar lite avlagringar. Dock verkar de bli mindre om man snabbt efter applicering blåste några sekunder med gummiblåsan. Fråga mig inte hur det går till dock.

I det här läget var jag ganska descillusionerad och bestämde mig att kameran helt enkelt fick ligga på hyllan ett par veckor. Jag började titta efter vilka som sålde Eclipse E2 och pec pads. Det verkar vara förvånansvärt svårt att få tag på detta i Sverige. YFO tycker jag bara är förvirrade och de skriver inga priser på hemsidan, en annan butik jag kollade på hade eclipse e2 men man var tvungen att söka för den visades inte i rätt kategori. Till slut föll jag tillbaka på mediet jag brukar använda i nödfall, ebay. Jag beställde 100 pec pads och Eclipse E2 i torsdags och de kom idag, inkl. frakt kostade de omkring 210:-
Det tycker åtminstone jag är väldigt bra. Säljaren hette förresten "surreyphotography".

En liten notering här är att photographic solutions väldigt tydligt säger att pec pads inte får användas till sensorrengöring. Det fick mig att haja till lite ända tills jag insåg att de också tillverkar svindyra små swabs för just sensorrengöring och innan jag läste i en av de stora guiderna som länkas till ifrån en av de större sensorrengöringstrådarna att den lösningen var ungefär vad Nikon USA använder själva. Då kände jag mig lugn igen.

Anyway, 20 minuter med pec pads, E2 och den kapade glasspinnen och sensorn är kanske inte som ny men helt klart acceptabel. Bara några små ljusgrå fläckar kvar. En sak jag märkte här var att pec pads är ganska stora att köra ner i kameran, de luddar av sig lite mot kanterna för att de sticker ut. Vad jag gjorde var att jag klippte itu en och flyttade den dessutom lite mellan swepen så på en pec pad fick jag ut totalt sex helt rena drag. Antagligen kan man få upp det avsevärt mer.

Dagens lärdom: Var inte dumsnål, köp ordentliga grejer.

Jag ska förresten snarast inhandla Sensorwand istället för glasspinnen och en Visible Dust lupp.

Cheers
 
Hehe, du har verkligen kämpat :)

Jag köpte Eclipsevätska och Sensorswab 2 på Yfo på Söder och det kostade drygt 500 spänn.
Resultatet blev perfekt på första försöket.
Det är skitlätt att rengöra sensorn iaf med rätt prylar.

Jag rengjorde en Canon 400D.

Så Sensorswab gör susen...
 
Zimsson_1 skrev:
Hehe, du har verkligen kämpat :)

Tja, någon måste ju vara dum och testa allt som inte fungerar så att alla andra kan hoppa över dem. Kalla mig toffel men jag ser mig lite som en patriot för alla oss dumma fotografer.. nah, just kidding. men på ett sätt är det rätt skönt att ha testat lite olika saker och kunna avråda alla andra nybörjare från att testa dem med risk att råka mer illa ut än vad jag gjort.

Sensorswab är svindyra, det är det jag har något emot. Det tog mig rätt många svep att få det rent, kanske 20-25. Det blir rätt mycket pengar.

Jag vet inte om det bara är D70 men jag tyckte det var väldigt svårt att få bort skiten eftersom sensorn, eller rättare sagt glaset framför sensorn, sitter infällt i något sorts kompositmaterial så det är kanske 3mm kant runt hela.
 
Drar mitt strå till stacken och berättar om mina erfarenheter. Har en Pentax K10D och efter många objektivbyten så började det blir smuts på kameran. Läste också på en massa, men blev inte helt klok på vad det bästa sättet var.

Cyberphoto hade "Dörr Wet&Dry 3-pack, till sensorrengöringskit", men hittade samma pack på Dustinhome för bättre pris faktiskt. Använde 1 Wet & 1 Dry-pinne och det gjorde susen. Inge ludd och så.. var bara att fälla upp spegeln, ha bra belysning, vara försiktig och rengöra sensorn.

Köpte först en blåsbälg från Apoteket, men skulle rekommendera en avsedd för ändamålet istället. Är en sak man kan använda rätt ofta.
 
[xstream] skrev:
Isopropylalkoholen vill jag inte heller rekommendera, den lämnar rätt mycket kladd bakom sig men verkar duga rätt bra till att rengöra spegeln med.

Hmm.. Alltså, spegeln bör man öht inte rengöra. Den är väldigt känslig och skall på sin höjd borstas av lite lätt. Det bör inte heller finnas något på den som kräver våtsvabbning, gör de det, då har man pillat där man inte ska.

Jag har använt isoprpylalkohol+pads med bra resultat på sensorn. Men man ska bara ta lite, lite.
 
Re: Re: Hur jag rengjorde min första kamera (en lärande historia för nybörjare)

Jeppe skrev:
Hmm.. Alltså, spegeln bör man öht inte rengöra. Den är väldigt känslig och skall på sin höjd borstas av lite lätt. Det bör inte heller finnas något på den som kräver våtsvabbning, gör de det, då har man pillat där man inte ska.

Borde inte samma resonemang vara förhållandevis korrekt även när man pratar sensorer? Om möjlgt i ännu större utstreckning för de flesta fäller nog inte upp spegeln när de byter objektiv så spegeln borde vara mer utsatt.
Anledningen till att jag våtsvabbade var att jag hade ett dammkorn i sökaren som inte ville gå bort, verkar dock som att det sitter någon annanstans :-(
 
Vi, som inte är nybörjare, lämnar in kamerahusen för rengöring till märkesverkstaden, de gör det mycket bättre, dessutom ofta gratis eller nära nog gratis.

De kan berätta om kamerahus, skadade av amatörmeckar, några kamerahus går att fixa till efter en klumpig behandling, men reserdelarna är dyra, arbetet omfattande, slutnotan blir högre än man tror ...
 
Re: Re: Re: Hur jag rengjorde min första kamera (en lärande historia för nybörjare)

[xstream] skrev:
Borde inte samma resonemang vara förhållandevis korrekt även när man pratar sensorer? Om möjlgt i ännu större utstreckning för de flesta fäller nog inte upp spegeln när de byter objektiv så spegeln borde vara mer utsatt.
Anledningen till att jag våtsvabbade var att jag hade ett dammkorn i sökaren som inte ville gå bort, verkar dock som att det sitter någon annanstans :-(

Nej, eftersom sensorn blir statisk så drar den till sig damm och andra partiklar. Dessutom så påverkar damm på spegeln inte bildkvalitén, vilket damm på sensorn kan (och gör). Inget som naturligtvis inte kan klonas bort i efterhand, men det kan vara svårklonat om dammet sitter på "fel" ställe.

Att våtsvabba speglen är ett stort no-no. Dammet sitter oftast på mattskivan, eller i ovanligare fall, i prismahuset. Det sitter sällan på spegeln. Läs gärna igenom kamerans manual ordentligt. Jag är övertygad om att den säger att man ska vara försiktigt med spegeln.
 
Re: Re: Re: Re: Hur jag rengjorde min första kamera (en lärande historia för nybörjare)

Jeppe skrev:
Nej, eftersom sensorn blir statisk så drar den till sig damm och andra partiklar. Dessutom så påverkar damm på spegeln inte bildkvalitén, vilket damm på sensorn kan (och gör). Inget som naturligtvis inte kan klonas bort i efterhand, men det kan vara svårklonat om dammet sitter på "fel" ställe.

Att våtsvabba speglen är ett stort no-no. Dammet sitter oftast på mattskivan, eller i ovanligare fall, i prismahuset. Det sitter sällan på spegeln. Läs gärna igenom kamerans manual ordentligt. Jag är övertygad om att den säger att man ska vara försiktigt med spegeln.

Man behöver inte våtsvabba damm.

Och jag är helt övertygad om att manualen säger att man ska vara försiktig med sensorn.
 
Lärorik berättelse.

Själv har jag alldeles för dålig mentalitet för att våga köra ner nåt i halsen på kameran. Vanlig tryckluft på burk 2 gånger om året har fixat min sensor.
Jag vet att man inte skall blåsa omkring därinne, men man kan väl hålla viss distans.
lm
 
Vanlig tryckluft kan innehålla spår av olja = du skitar ner sensorn ännu mer.....

Ska du blåsa in där så köp blåsbälgen The Rocket från Hama.
 
Jag har Giottos rocket blower, och det är den enda rengöringen min 10D har behövt sen hösten 2003. Min 5D har ännu inte ens behövt blåsas ren.

Jag brukar göra som så att jag sätter igång duschen med svalt vatten i badrummet, sedan väntar jag 10 minuter. Detta rensar ur damm ur luften i badrummet. Sedan blåser jag rent kameran där inne. Givetvis ska man inte ha varmt vatten så det ångar, då kan man få allvarliga problem med kondens.
 
Smart, det ska jag göra. Köpte ju ny kamera idag, D300, så det kanske kan vara en idé att göra rätt från början.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.