ANNONS
Annons

Hur instruera morsan på bästa sätt

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu är det så att jag på fredag tar studenten och då vill man (och bör man nog inte heller) släpa runt på ngn kamerautrustning (har därför beställt engpångskamera). Men Morsan ville gärna ta lite kort från mottagningen o s v så jag tänkte hon skulle ta min EOS 500n och göra det.

Min lilla fundering är, vad är bäst o enklast för henne. Ska jag säga åt henne att ställa kameran på P(helautomatik) eller gröna rutan (också ngn slags helautomatik) eller möjligtvis något av motivprogrammen? Är det någon som har några andra tipps i övrigt?

Alla små tipps tas tacksamt emot.

Läge P funkar nog bra. Men glöm inte att visa hur man ställer in skärpan, sikta, halvtryck och komponera innan hon trycker av. Det är oftast inte kompaktkameraanvändare vana vid.

Mvh
Roger

För ev. utebilder och ev. sol tala om för henne att det blir bättre bilder i halv-eller helskugga än med sol i kisande ansikten. (Jag antar att upplättningsblixt inte är aktuellt... :))
Talar utifrån erfarenhet av morsor - och farsor - som tror att bilder måste ha knallsol för att 'det ska bli nåt'...
Det gamla tipset 'gå närmare' har du kanske lite kontroll över vid tillfället.
Lycka till åt morsan - och Grattis! till dig själv, får jag väl säga.
/Gitte

Man tackar så väldans för tippsen och gratulationen. Nu bör det nog kunna bli nåt' hoppas jag.

Har dock inte riktigt bestämt mej för vilken ISO jag ska köra på. Tänkte ta 200 men är rädd att ljuset nästan inte ska räcka till, min optik är inte särskillt ljusstark och dessutom är jag lite rädd för att kameran ska ställa in så långa slutartider att det blir skakningsoskärpa. 400 å andra sidan kanske lätt blir lite korningt. Hmm... Fast så länge det är en solig dag blir nog 200 inget problem. (men soligt blir det ju aldrig när man vill ha det å andra sidan)

Senast ändrad:
Korn till folket :)

Är väll inte så farligt med lite korn !!

Se bara till att väja e film med snyggt korn !

Sv/v el färg ??

/DAVID

Nu har jag haft en liten genomgång med min kära mor så nu är det bara att hålla tummarna. Verkar inte allt för lovande dock, hon var väldigt fumlig med kameran och hade lite svårt att ta till sej det här med att trycka halvvägs först och hålla kameran bra. Men men, det kommer (hoppas jag)...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar