Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur installera CD-brännare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Man kan ju inte gärna rekomendera win2000 utan att förklara vad det innebär. Inga spel, inte riktigt sant men nästan, kommer att fungera. Om man ändå inte tänkt köra spel så är det väl ett bra alternativ.

XP borde bojkottas enbart pga av dess licenssystem där det enligt utsago riskeras att datorn slutar fungera efter en uppgradering. För att inte tala om problemen som uppstår om man gillar att hålla på att göra installationer och sitta och testa på olika burkar.

Rekomendationen från min sida är att om du ska spela så är det W98SP1 eller om det finns en sp2 numera eller också ME.

Ska du inte spela så Win2000 ett bra alternativ som ökar säkerheten dessutom. Känner man inte ett jättebehov av Photoshop och Office så kan man ju köra linux vilket är ännu bättre.

För övrigt så kan det spela roll vilken IDE-kontakt du sätter i. Jag vet inte varför men vet av egen praktisk erfarenhet att det kan vara så. Personligen har jag haft problem med enheter som försöker sköta master/slave själv. Det bästa är att ställa in det manuellt på alla enheter.

Personligen föredrar jag att köra brännaren och den vanliga CD:n på olika IDE-kanaler eftersom jag då slipper problem med stackningar vid bränning från skiva till skiva. Det kan iofs bero på att vare sig datorn eller brännaren är särskilt kraftfulla.

Har du provat med att läsa manualen?

Mvh
Maverick
 
ALLA spel fungerar för mig i win2000 iofs. Och att ha en cd och en hårddisk på samma kabel är ingen bra IDE :)-)) alls. Du tappar prestanda från HD'n, särskilt om du inte har UDMA konfigurerat oredntligt. Oavsett vad folk tror så är det hårddisken som är flaskhalsarna på de flesta nyare datorer. Enda nackdelen med båda CD'na på samma kabel skulle ju vara stackning som du pratar om, brännprogrammet brukar varna för det, men jag har aldrig märkt någon skillnad.
 
Lite off topic nudåra. Men du menar att win2000 tillåter access direkt till hårdvara utan att gå genom dess kärna?

För det var ju det klassiska problemet i NT, vilket gjorde att alla spel med egna grafikmotorer(typ quake, MacRae osv) skrek rakt ut och vägrade fungera. Jag skulle gäran uppgradera till Win2000 själv pga säkerhetsaspekterna men dragit mig för det då jag gärna spelar ett och annat spel.

Mvh
Maverick
 
DirektX fanns ju inte i alls samma versioner i NT, det gör det nu. Funkar perfekt. Det fixades väl för ungefär 2 år sen :)
 
Fast våra administratörer hävdar fortfarande att det fungerar sådär. Vad jag förstår så är det inte directX som är problemet utan att många spel försöker få tillgång till hårdvaran direkt.

Det är väl bara att vänta tills man har en burk extra att testa på.

/Maverick
 
Maverick skrev:
Lite off topic nudåra. Men du menar att win2000 tillåter access direkt till hårdvara utan att gå genom dess kärna?

För det var ju det klassiska problemet i NT, vilket gjorde att alla spel med egna grafikmotorer(typ quake, MacRae osv) skrek rakt ut och vägrade fungera. Jag skulle gäran uppgradera till Win2000 själv pga säkerhetsaspekterna men dragit mig för det då jag gärna spelar ett och annat spel.

Mvh
Maverick

Jag kan garantera dig att ex Quake och Collin Mc Rae fungerar i både 2000 och XP.

Blanda inte ihop NT med 2000 för de spelar inte i samma division. :)
 
Ang Win2000

Kan bara instämma med Fredrik, i princip alla spel funkar med win2000. Kör själv 2000pro och jag har som exempel: GP4, RalliSport Challenge, CFS 3 och Mohaa för att ta några nyare spel som funkar utmärkt. Vet inget spel som inte fungerar, däremot är ju win2000 något långsammare än win98 men betydligt stabilare (ingen blue screen än, på över ett år!) och säkrare. Men med en någorlunda modern pc är fartskillnaden knappt mätbar.
Och för att återknyta till tråden, installationsproblemen med hårdvara är försumbara under 2000. Har själv installerat bl.a. CD-brännare och nätverkskort utan problem. I med grejerna och starta om så funkar det!

/Jörgen
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.