Annons

Hur installera CD-brännare?

Produkter
(logga in för att koppla)

J. Patric

Aktiv medlem
Har nyss inköpt en PleXWriter 48/24/48A och monterat in den på IDE 2. Datorn känner av att den finns där, men där slutar det. Jag vill att datorn känner av den som en diskenhet, precis som med den gamla CD-spelaren, som ligger på IDE 1, och är enhet D:.

Plextors medföljande program PleXTools känner inte av IDE 2, utan bara den gamla spelaren på IDE 1. Då är ju programmet obrukbart.

Tacksam för hjälp.
 
Japp. Den står med där. Men den har inget namn som enhet. E: vill jag ha den som. Ingen aning hor jag ska bära mig åt. Enda sättet jag når den på är genom Kontrollpanelen/System, och där ser jag ju nästan bara att den fungerar, och inte mer.
 
*kollar i system* För Sekundär IDE (där brännaren ligger) står det "Styrenheter för hårddiskar" och "Standarddrivrutiner för hårddiskar". Något kan vara fel där.
 
Har du tagit bort den gamla? Starta om windows i felsäkert läge (tryck F8 när det står: Laddar Windows 98, och välj felsäkert läge) och kolla under kontrollpanelen -> system (windowstangent + break) och ta bort den gamla enheten och kanske sk "ghostkopior" av den.

Det kanske löser problemet...
 
Nej, den gamla CD-spelaren vill jag ha kvar. Det är bara att konstatera att jag inte kan installera brännaren. Det går inte. Jag får låta en fackman kika på datorn och se om han kan installera den åt mig. Jag har suttit i tio timmar och försökt nu. Snart slänger jag skiten i väggen. ;-)
 
Testa att sätta den på slave om det fungerar bättre då. Annars kan det fungerar om du byter till den andra IDE kontakten. Testa även att byta plats till där din vanliga cd sitter om det fungerar då. Testa även att ta leta efter ny maskinvara i kontrollpanelen.

fackman låter väl inte som någon bra ide lägg pengarna på något bättre :)
 
ohls skrev:
Testa att sätta den på slave om det fungerar bättre då. Annars kan det fungerar om du byter till den andra IDE kontakten. Testa även att byta plats till där din vanliga cd sitter om det fungerar då. Testa även att ta leta efter ny maskinvara i kontrollpanelen.

fackman låter väl inte som någon bra ide lägg pengarna på något bättre :)

1. Testat.
2. Testat.
3. Testat.
4. Testat.

Fungerar inte.

Har även installerat senaste versionen av ASPI, men det hjälper heller inte.
 
Detta då ta ur din vanliga cdrom så du har bara din hårddisk på IDE en ide kabel och brännaren på den andra. Se till att bios hittar brännaren. Starta med en windows 98 bootdisk släng win 98 skiva, Och kolla om du kan komma åt D: från dos.
 
Det dumma är att brännaren stod med i BIOSen när den var på IDE2, men PlexTools tog bara fram CD-spelaren som ligger på IDE 1.

Försökte installera NERO 5,5, men det gick inte heller. "Guiden avbröts, och programmet har inte installerats". Har testat installera programmet tio gånger minst, med samma resultat. "Guiden avbröts", och sedan flera felmeddelanden. "[filnamn] har gjort en förbjuden åtgärd..."

Så hänger sig datorn och jag måste starta om.
 
ohls skrev:
Detta då ta ur din vanliga cdrom så du har bara din hårddisk på IDE en ide kabel och brännaren på den andra. Se till att bios hittar brännaren. Starta med en windows 98 bootdisk släng win 98 skiva, Och kolla om du kan komma åt D: från dos.

Jag har testat även det, men fått felmeddelanden och "insert system disk" eller liknande. Vad nu det är.
 
Nytt Windows!

Mitt tips måste ändå bli att du lägger pengarna på ett nytt Windows! Hittar inte, tex Windows XP den så är det något allvarligare fel å då är det bara att ringa supporten eller reklamera! Att låta en "fackman" installera den kommer bara kosta dig onödiga pengar! Lycka till!
 
Men testa det med bootdisketten hittar den där så är det ju något fel med win98.
Det är lite svårt att felsöka bara så här över nätet skulle vara bättre om man satt vid prylarna själv...men kolla på sweclockers.com forumen där kanske nån kan ge dig bättre hjälp. Annars har du kollat på plextors hemsidan om det har några tips där.
 
Ha cdromanrna på en av IDE-kanalerna förresten... så får du bättre prestanda på hårddisken...
Du har aldrig funderat på att kanske brännaren är paj? Har du ingen kompis som kan prova den eller nåt?
Jag tror att du har en rutten gammal win98-installation... du installerar väl om ibland?
 
Nu satte jag tillbaka brännaren kopplad och byglad så som den var när åtminstone BIOSen kände igen den. Men icke den här gången. Vad glad man blir. :-/

Jag installerade Win 98 för två månader sedan. Datorn är lika ny.

Laddade nyss hem en demoversion av NERO 5,5, och det gick att installera. Men icke från CD'n...

Datorer är ondska!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.