Annons

Hur hittar ni bland alla bider?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sudret

Aktiv medlem
Det börjar bli en hel del bilder i datorn och nu börjar problemet med att hitta det man söker, hur gör ni, använder ni något program för att hitta eller?
 
Jag sortera enligt följande


Jobb
Bröllop
Porträtt
Annons
Mode

Familj

TFP

Övrigt

Sen döper jag varje mapp när jag laddat in bilderna med dagens datum och vad jag fotat.

Tex. 2005_12_11_Lisa_Porträtt
 
Jag använder keywords i Adobe Bridge. Jag har än så länge kategorierna "Människor" (bla. familjemedlemmar och vänner), "Natur" (t.ex. hav, berg, himmmel, växt), "Sport" (badminton, fotboll, ishockey osv) och "Övrigt" (abstrakt, fornminne, byggnad osv). För att hitta bilder slår jag kontroll+f och skriver in nyckelordet.

Bilderna lägger jag i kataloger efter datum.

mvh

Johnnie
 
Jag har en mappstruktur sorterad på motiv; fåglar, djur, natur, porträtt, etc och sedan undermappar för att dela in det ytterligare. Undermapparna kan ha datum i namnet om jag tycker det är relevant, kan vara bra för t.ex. hockeymatcher eller andra evenemang.
 
Jag använder Kodak Easyshare som jag fick med min Kodak kamera jag köpte för 3 år sedan.
Nu har jag köpt en Dimage Z5 men använder Kodak Easyshare till den med.
Programet lägger automatiskt in bilderna i mappar sorterade efter datum.
så varje dag som jag lägger in bilder så görs det i en ny mapp med dagens datum
 
Börjare det bli flera tusen bilder är det verkligen dags att struktera upp någon form av träd - ex Bilder - Kategorier - Underkategorier osv.

Ex.

BILDER

Natur - Vyer
- Skog & träd
- Djur - Vilda djur - Däggdjur
- Tamdjur - Reptiler
Människor - Porträtt
- Barn

Viktigt är att hitta en struktur man trivs och tycker är lättarbetad.
 
Hurra för Lennart

Jag sorterar på datum. Förr eller senare lär jag väl ångra mig...



Programmet DCIMImport som Lennart Jansson här på Fotosidan har gjort är suveränt bra. Man hittar det t.ex. på

http://www.click-art.se/lankar.html

Det importerar filer från kameran, skapar nya kataloger på hårddisken och kopierar/flyttar. Jag gillar katalognamn "ÅÅÅÅ-MM-DD Fritext". Datum är fotodag, inte överföringsdag. Det är bra.

Om man nöjer sig med datumsortering så behövs inga andra verktyg. Vill man ha mer finesser i sorteringen så är det i alla fall en bra början.
 
Börjar man få lite bilder rekommenderar jag varmt att man fixar någon form av programvara för att katalogisera dem, annars är det lätta att man inte kan utnyttja hela sin bildskatt. Det finns en uppsjö av program allt beroende på behov och plånbok. iMatch, iView, Extesis Portfolio, Adobe Bridge, AcdSee är några som används. Flera av dessa program kan man få i 30-dagars prova-på-version eller liknande så det är bara att prova sig fram till vad som är bäst för en själv.

Men innan man börjar prova ska man ställa sig frågan om vilka finesser som behövs och vad man har för katalogiseringsbehov. Vad vill man kunna söka på för att hitta en viss bild? Ska programmet kunna hålla koll på bilder som är "off-line" (dvs utbrända på skiva)? Med mera, med mera... Då kommer man dels kunna utesluta en del program och dels kommer man få en bild av vilken struktur man behöver lägga upp vilket kanske är det viktigaste.
 
Man får tacka för alla trevliga tips, jag har nu fått några bra tips på hur jag skall lägga upp mina bilder..
 
Innan kamerabyte:
Efter händelse (ex. Gotlands semester etc.)
Efter kamerabyte:
i kronologisk ordning.

Allt ligger i mina bilder(XP).
Rätt basic.
 
Jag lägger bilderna i mappar med datum + tillfälle. Heller många mappar än få.
Jag testade med ämnesmappar men det år så svårt för ofta är man iväg på något speciellt men tar bilder på saker man ser som inte har med händelsen att göra utan skulle platsa i en eller flera kategorier.
Händelsemapparna samlar jag sedan i mappar tills det lagom ryms på en cd. Då ger jag den nästa nummer och bränner den.
Dessa mappar ligger nu i en mapp som heter
BilderBrända
- CD001
- 20030614Skogspromenad
- 20030615Skolavslutning

- CD002
- osv

Förutom brända på en cd ligger det här sedan på en extern usb-hårddisk samt på minst två datorer.
Dessa original rör jag aldrig utan kopierar för att bildbehandla.

Jag hittade för en tid sedan ett gratisprogram som Google gett ut. Picasa2. Det var riktigt snyggt och överskådligt i att kolla igenom alla bilder man har på hårddisken.

johan
 
Gör på samma sätt som Johan Lindgren

Årtal

årtal-månad-dag "beskrivning"

i dessa mappar skapar jag sedan mappar med bearbetade bilder till exv webben, tidningar, utskrivna foton osv.

Eftersom jag har en Nikon Coolpix 995 heter bilderna DSCN5273 och när jag har bearbetat bilden och lagt in den i exv webbmappen får den heta 5273, jag tar alltså bort DSCN. På detta sätt kan jag alltid hitta tillbaka till originalet. Originalet rör jag aldrig!

På detta sätt har jag katalogiserat 21.991 filer i 720 mappar sedan 1998. Jag har med andra ord tagit 15.273 kort med min nuvarande kamera, 10.000 + 5273 eftersom räkneverket bara går till 10.000.

Som backup/säkerhet har jag en separat hårddisk ansluten via USB. Kan då flytta den mellan datorerna. Denna hårddisk är dock bara till för backup, litar inte på brända medier.
 
Många taggar

Jag har använt ett antal program för att hålla reda på min abilder. Började med Adobe Photoshop Elements version 3. Tyckte mycket bra om taggningen och sökningen i det programmet, men det var väldigt trögstartat. Hittade sedan ACDsee 8 och det startade väldigt snabbt men var svårare att använda för att tagga, söka och skriva in information i bilderna. Nu använder jag sedan en månad tillbaka Bridge CS3. Det är bra på att tagga och skriva in information i filerna, men när man vill söka a la elements så är det enormt trögt.

taggning gör jag i kategorier och under kategorier t ex:
- Djur
-- Hund
--- Frodo
--- Wilma
-- Katt
- Människor
-- Tore Karlsson
-- Kristin Jalmarsson
-- Mina kusiner
--- Jan Andersson
--- Klara Kvist
- Platser
-- Göteborg
-- Hamburg
-- Borås
--- Stugan
--- Hemma
etc

Jag har dock svårt att hitta taggingskategorier.

T ex Hemma är ju olika vid olika tidpunkter i livet - man flyttar ju emellanåt. Vad skall man då skriva?

Människorna byter ju också efternamn i bland. T ex vad skall jag göra när min kusin Klara Kvist gifter sig och Blir Klara Svensson?

Jag skulle vilja ha lite mer tipps om vad man skall tagga sina bilder med och vad man skall skriva in i bildinformationen (typ rubrik, beskrivning, fotograf etc).
 
Med Googles Picasa kan du hitta, ordna och dela dina foton.

Picasa är en kostnadsfri nedladdning från Google som hjälper dig:

* hitta och ordna alla bilder på datorn
* redigera och lägga till effekter i bilderna med några enkla klick
* dela dina bilder med andra via e-post, kopior och på webben: det är snabbt, enkelt

Det är gratis och tar
sekunder att installera.
Tillgängligt på svenska

Hämta Picasa

Picasa hittade alla mina 15000 foton!

När du installerar Picasa börjar programmet jobba direkt med att organisera alla bilder du har på hårddisken efter datum i samlingen "Mappar på disk". Om Picasa hittar mappar som du inte vill ha väljer du Verktyg > Mapphanterare och anger vilka mappar som ska genomsökas en gång, vilka som alltid ska genomsökas eller vilka som ska tas bort. Om du vill ta bort enskilda bilder från ditt bibliotek markerar du bara ett foto och högerklickar för att radera det permanent från datorn eller dölja det från Picasa.


Hämta Picasa
 
Vista har en bildtaggningsfunktion som jag i kombination med den bättre sökmotorn tror kan fungera riktigt bra.

du kan t.ex söka efter bilder med taggarna "blomma" och "macro", sedan välja filformat och när den är fotad(antingen på specifierat datum eller före/efter).

har inte provat det så mycket ännu, men bara man ser till att sökmotorn indexerar hela mappen så ska det nog funka trots att man lägger in fler bilder.
 
Senast ändrad:
Vad jag ville med mitt inlägg här var att få lite tipps om vilka taggar och annan metadata man skall skriva in. Lite tipps om arbetsflöde osv.

Finns det nån bok/kurs/websida, som behandlar detta ämne oavsett vilket program man använder.

Och så lite om program igen:

Vad jag vet så har Picasa ingen funktion för att tagga bilder eller att skriva annan metadata till filerna och heller inte att söka efter detta.

Windows vista vågar jag mig inte på ännu eftersom det kräver så mycket av hårdvaran och verkar fortfarande vara buggigt. Jag har några kollegor som kör detta och det fungerar sisådär.

För er som inte använder vista utan någon annan windowsversion, så finns det ett superbt program för sökning bland både bilder, dokument och e-post, som heter Copernic Desktop Search. (Windows har ju sin egen motsvarighet: Windows Desktop search, men copernic är ett strå vassare)
 
Går i samma tankar och kan rekommendera en sida jag hittade med mycket smått och gott i ämnet:

http://www.impulseadventure.com/photo/

Leta runt lite bland länkarna så hittar du alltid något nyttigt tror jag.

exempelvis:

http://www.impulseadventure.com/photo/flow-name-file.html

http://www.impulseadventure.com/photo/flow-name-folder.html

http://www.impulseadventure.com/photo/flow-catalog-compare.html


När det gäller metadatafrågor skulle jag kolla in en del av forumen till de olika programmen som listades i sista länken, där brukar det diskuteras (formlänkarna finns i tabellen över de olika programmen).

Kan tillägga att en del av programmen även har manualer att ladda ner för att titta i, dessa brukar också ge en del ideer och tips.

Leif
 
Senast ändrad:
Sudret skrev:
Det börjar bli en hel del bilder i datorn och nu börjar problemet med att hitta det man söker, hur gör ni, använder ni något program för att hitta eller?

Picasa databasen ligger på

C:\Documents and Settings\DITT ANVÄNDERNAMN\Lokala inställningar\Application Data\Google\Picasa2\db2

I mitt fal 388 MB (407 273 421 byte) i storlek
Meta taggar eller inte programmet är gratis
det fungerar klockrent under Wine på en Linux dator
glöm buggiga och sega Vista bytt till
Ubuntu Linux for human beings
Gratis och fritt
 

Bilagor

  • picasa.jpg
    picasa.jpg
    30.1 KB · Visningar: 327
Hej

Min erfarenhet är att det är dumt bygga saker på året som högsta begrepp.
Jag har ca 80 000 bilder lagrade och lagrar:
Huvudgrupp (Resor, modeller osv)
Sen inom varje, ta resor
Land, datum
Land, datum
Nästa land

Då får jag automatiskt alla från samma land efter varandra i tidsordning.

Detta påskyndar sökandet enormt, jag behöver bara veta om det är en resa, sen kommer länderna i ordning.

Efter 8 år av fotande så blir det en soppa att minnas vilket år osv, och jag besöker ofta samma land igen osv.

Jag har samlat mina tankar kring detta i en ideskiss på http://roine.eu/dam_system_for_katalogisering.pdf

Jag tror systemet med årsvis gruppering kommer sig av analoga negativpärmar som förts över i den digitala världen då lagring var dyrt, idag ser jag det som väldigt opraktiskt att kräva man minns året för att hitta rätt bland de andra nivåerna.

Nu minskar man ju dessutom strukturkravet om man har program för att hantera bildeerna.


leffe06 skrev:
Går i samma tankar och kan rekommendera en sida jag hittade med mycket smått och gott i ämnet:

http://www.impulseadventure.com/photo/

Leta runt lite bland länkarna så hittar du alltid något nyttigt tror jag.

exempelvis:

http://www.impulseadventure.com/photo/flow-name-file.html

http://www.impulseadventure.com/photo/flow-name-folder.html

http://www.impulseadventure.com/photo/flow-catalog-compare.html


När det gäller metadatafrågor skulle jag kolla in en del av forumen till de olika programmen som listades i sista länken, där brukar det diskuteras (formlänkarna finns i tabellen över de olika programmen).

Kan tillägga att en del av programmen även har manualer att ladda ner för att titta i, dessa brukar också ge en del ideer och tips.

Leif
 
Hej

Typiskt, glömde faktiskt att tipsa om din intressanta pdf Roine, mycket att ta till sig där.

Hur många keywords har du använt till en och samma bild som mest? Initialt känns det som att ju fler desto bättre, eller finns det någon nackdel jag missar?

roinek skrev:
Hej

Min erfarenhet är att det är dumt bygga saker på året som högsta begrepp.
Jag har ca 80 000 bilder lagrade och lagrar:
Huvudgrupp (Resor, modeller osv)
Sen inom varje, ta resor
Land, datum
Land, datum
Nästa land

Då får jag automatiskt alla från samma land efter varandra i tidsordning.

Detta påskyndar sökandet enormt, jag behöver bara veta om det är en resa, sen kommer länderna i ordning.

OK, nu blev jag lite konfunderad, använder du inte ditt katalogprogram för att leta reda på bilder nu när du ändå har suttit och "taggat" dom?

Hur börjar du leta om du säg har en bild på en snygg siluett av en hund i en solnedgång som är tagen på en strand på någonstans?

Jag håller med dig om att undvika ÅÄÖ i filnamnen, men hur gör du med IPTC datan, några förhållningsregler där?

Leif
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.