Annons

Hur har ni programerat C1,C2,C3 på 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)

brosun

Medlem
Om jag fattar saken rätt så kan man lägga in favoritinställningar på lägena C1, C2 och C3,tex. en inställning för sport,landskap eller vad man vill, har ni några tips?

Af

Kör samma manuella inställningar på c2 och c3 med skillnaden att jag har spotfokuspunkt på den ena och utökad mittpunkt på den andra. Alltid helmauellt grundkorrigerat efter ljuset. Funderar på att köra AV-läge och utökadmittpunkt på c1 (fast jag använder nästan aldrig automatiklägena eftersom det oftast blir felexponerat pga mörk eller ljus bakgrund) Använder nästan bara kameran till djur/fågelfoto

Det där är ju helt beroende på vad man är intresserad av. På min 40D och 7D har jag ungerfär samma sak, två för sport i olika ljusförhållanden och ett för blixtfoto inomhus.

Om jag fattar saken rätt så kan man lägga in favoritinställningar på lägena C1, C2 och C3,tex. en inställning för sport,landskap eller vad man vill, har ni några tips?

Det finns tre huvudorsaker till att man lagrar en inställning.

Den första är att det är en inställning som används ofta, den andra att det är en som är krånglig att ställa in, och den tredje att det är en som det ska gå snabbt att ställa in.

Själv har jag hittills alltid haft C1 som en peka-och-skjut-inställning, med Auto-ISO, P-läge, AWB och kompaktaste JPEG. Dyker det upp något oväntat kan jag rätt snabbt få fram en användbar inställning.

Jag har bara använt C1 än så länge, det är min "studioinställning", helt manuell. Det som stör mig lite är att även slutartid och bländare lagras. När kameran går ner i viloläge och displayen släcks återställs mina nyss valda tid/bländarvärden till de värden som lagrats. Suck.

Inte alls!
Jag tror inte att samma fotosituationer upprepas. Skulle möjligen kunna tänka mig att lägga in olika AF-inställningar om jag ska vara på samma ställe större delen av dagen.

Jag använder ett av lägena för "handhållna HDR:er", alltså en bracketinginställning. Hade sådant tidigare i "min meny" - men det här är mycket smidigare. (Om man nu är intresserad av HDR och roar sig med handhållet ibland)

När kameran går ner i viloläge och displayen släcks återställs mina nyss valda tid/bländarvärden till de värden som lagrats. Suck.
Visst är det idiotiskt. Jag brukar använda fyra minuters "tilltid" för mina C-lägen. Oftast kan jag inte låta bli kameran på fyra minuter, så inställningarna hålls kvar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar