Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur har han fixat bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)
Pålagd vinjettering i efterbehandlingen kan nog bidra till en stor del.
Finns artikel (för betalande medlemmar.)

Edit: Vilket jag nu såg att du inte var, sorry.
Finns dock massa guider att googla fram. Prova moderskeppet.se , där finns det säkert.
 
nosferatu skrev:
Sökordet är "vinjettering".

Hej, Fredrik!

Vinjettering handlar bl a om hur en bild tonas över i svart eller vitt mot bildens kanter.
Även om den effekten kan sträcka sig långt in i bilden och ha långa, mjuka övergångar tror jag att den mörka stämningen i framförallt bilderna 1 och 4 åstadkommits genom att jobba med ljuset och färgerna i hela bilden, exempelvis med Nivåer (Levels) och Kurvor (Curves).

Jag vet inte vad du använder för program, men om du använder någon variant av Photoshop kan du börja med att skapa ett nytt justeringslager Nivåer och dra i de olika reglagen och se vad som händer. Effekterna kan bli allt från små justeringar till dramatiska skillnader från originalbilden, liknande de i bilderna du länkar till.
Om du vill förstå mer hur effekterna uppkommer finns information på t ex programmets hjälpsidor om hur Nivåer och Kurvor fungerar i teorin.

Det finns också andra sätt i Photoshop att jobba med ljuset och färgerna än Nivåer och Kurvor, men som Elementsanvändare tycker jag att Nivåer ofta är en bra förstaåtgärd när jag vill justera en bild.

Jag gissar att alla andra bildbehandlingsprogram, utom möjligtvis de allra enklaste, har motsvarande eller liknande funktioner för att justera ljus och färger, fast kanske med andra namn.

Mvh.
Lasse C
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.