Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur hantera vidvinkel korrekt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Richard, jag hade fått backa med shiftoptik också. Vi jämför ju med 10-22. När jag testat har jag haft Sigma EX 15-30.

Jag ville bara ge lite tips om hur man faktiskt kan fixa problemet med störtande linjer både analogt och digitalt om man förstår hur de uppkommer.

Om du säger att det behövs en shiftoptik på 24mm för att klara kyrkan borde jag komma nästan hela vägen med 15mm och ha viss marginal med 10mm. Det jag förlorar är pixlar.

Är mer imponerad av tilt-funktionen man ibland "får på köpet". Det är inget man kan fixa på annat sätt.

/AnWi

Fotar du analogt och gör förstoringar kan du korrigera störtande linjer också vid kopieringen genom att antingen luta på negativet (diat om du kör ciba-/ilfochrome) eller kopieringsramen med papperet på. Detta fungerar bäst om du också kan luta på optiken i förstoringsaparaten för att kontrollera skärpeplanet. Nedbländning kan räcka för måttliga korrektioner.

Anders, visst är tiltfunktionen intressantare än skift (se gärna min bild i dräparens sikte :), även om det där är sidledes tilt oftast kallad swing).

Det är verkligen en intressant bild. Har du lagt skärpeplanet diagonalt? Jag upplever det som om du i princip har två referenspunkter. Stenen i vänster nedre hörn och trädet/fåren.

Måste vara skitkul, emellanåt, att fota storformat. Jag, som fotar som hobby, uppskattar storleken, vikten och möjligheten att kunna släpa med kameran överallt som en stor fördel. Då passar inte storformat. Hela mitt liv har jag plåtat småbild, tills jag köpte D70n, så jag stannar nog vid det formatet. Dessutom mycket dia, så jag har alltid strävat över att göra bilden i kameran.

Hindrar inte att jag verkligen förstår och kan uppskatta storformatet men är kanske lite för bekväm.

Blir det inte lite så att man letar upp vissa motiv bara för att de passar bra for storformat?

/AnWi

ANNONS