ANNONS
Annons

Hur handlar man på eBay?

Produkter
(logga in för att koppla)

Drakcir

Aktiv medlem
Satt o lurade på att man kanske kunde handla kamera på eBay, men saken e den att jag har alldrig gjort det förr, så jag har inte en aning om hur det går till!

Så nu får ni hjälpa mig :)

Har tittat på denna kameran -->

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI....210&category=30018&sspagename=rvi:1:2v_search

Vad kommer det totala priset bli på denna inklusive frakt o tull o moms o allt det där?

E det värt o handla såhär på eBay eller?
Tack på förhand // R

Jodå man kan gott handla på ebay.Har köpt en del där och alltid blivit nöjd.Då mest från USA.Du kan nog räkna med att få betala moms+tull+skatt.30% på priset ungefär.Sedan kommer ju frakt och ev. försäkring till,kanske 2-300:-.Har ingen erfarenhet av köp från asien dock så importskatter mm. kan ju variera.

Såg nu att frakt + förs. kostar 48£ c:a 650:-ganska saftigt tycker jag.

£300 för kameran, £48 i frakt = £348 ~ 4500 kr (6500kr på ScP).

Om du dessutom ber dem att skriva "Gift" på paketet så kommer de antagligen att sänka värdet på tulldeklarationen också för att minimera moms + tull. Digitalkameror är tullfria så det blir bara (i värsta fall) 25% moms på priset ovan, totalt ~ 5600 kr.

Nackdelen med att sänka värdet på tulldeklarationen är att paketet bara är försäkrat till angivet värde. Får paketet en kyss kanske du bara får ut några hundra...

Jag köpte min ljusmätare på Ebay, inkl frakt gick den på 1800kr, på Scandinavian Photo runt 4300. Den var väl inslagen och har fungerat bra sedan dess. Det finns många HK-baserade säljare, kolla deras feedback och sök här på Fotosidan för att bilda dig en uppfattning. (Jag köpte av HK Supplies)

Chansa eller låt bli...

Kameran 296 pund, frakt 38 och försäkring 10, totalt 344 pund, ca 4472 kr.

Om det går bra så går det bra... Mycket kan gå fel.

Av säljarens feedback att döma kommer han förmodligen inte att totalblåsa dig, men transportskador kan det ju bli. Med lite tur löser sig sådana problem också (läs mer i feedbacken).

Vad som händer i tullen vet ju ingen, men 25% moms (för digitalkameror är själva tullen noll, tror jag) läggs på hela 4472kr, och fraktfirman tar nog en avgift för att lägga ut momsbeloppet åt dig.

Gäller Panasonics garanti över hela världen eller måste du hoppas på att kameran håller?

I allra värsta fall köper du en tegelsten för 5800kr. I allra bästa fall får du en jättefin kamera för 4472 kr.

Om du köper bör du nog göra det med Paypal. Du registrerar dig kostnadsfritt och knyter Paypalkontot till ditt kreditkort.

Du får väl maila säljaren. Serviceviljan i Hong Kong verkar vara ofattbart stor...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar