Annons

Hur handlar du?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hur ofta handlar du fotosaker över internet?

  • Aldrig

    Röster: 85 14.9%
  • Sällan

    Röster: 89 15.6%
  • Ibland

    Röster: 212 37.1%
  • Ofta

    Röster: 130 22.7%
  • Mycket ofta

    Röster: 56 9.8%

  • Totala väljare
    572
  • Enkät stängd .
När jag köper något, så köper jag över nätet...

Det är billigare och jag har (hittills) bara haft goda erfarenheter av det.
 
Jeg har handlet fotoudstyr og film over internettet adskillige gange både i Sverige og i Tyskland - og med gode erfaringer. En fordel er, at de gode internetbutikker har et stort udbud af varer. En anden fordel er prisen. Priser på fotoudstyr er skyhøje i Danmark. En bestemt telezoom koster (alle priserne er i danske kroner) fx 11.000 kr. i Danmark, 8.700 kr. i Sverige og 6.500 kr. i Tyskland. Et andet objektiv har jeg sparet 1.500 kr. ved at købe det i Sverige. En Agfa APX 100 i 120-format koster 46 kr. i butikkerne i Danmark, men findes i internetbutikkerne i Sverige til 17 kr.
Beløbene taler deres eget sprog.
 
Hej

Här är många som handlar över internet.
Var får ni tag på adresserna?
Vart skall jag vända mig till i Tyskland för att hitta bra internetshopar?
Mvh Erik
 
Handlade på Scandinavian Photo en gång och det var ingen kul upplevelse. Först levererade dom fel väska. Ringde upp. Ingen ursäkt, men dom lovade att stå för frakten eftersom jag behövde skicka tillbaka den. Väskan jag beställt kom några dagar senare. Dock fick JAG stå för frakten, både för att skicka tillbaka den gamla och för att skicka ut den nya! Ringde upp igen men möttes av ett arrogant beteende. Uruselt! Kanske hade jag extrem otur eftersom många andra verkar ha goda erfarenheter av dem. Men jag kommer då absolut aldrig mer att handla där igen.

Skulle Köpa en Eos 3:a. Ringde Hegethorns för att kolla om dom hade i lager samt vad den kostade. Dom sa att det var bråttom att köpa för snart skulle priset gå upp. Jag skyndade mig och köpte samma dag. Det visade sig dock att detta om prishöjningen var ren lögn!

Köpte även min D60:a hos Hegethorns eftersom dom hade ett lågt pris och var de enda som hade den i lager just då. På deras hemsida stod det att ett minneskort skulle följa med i köpet. När jag fick hem kameran upptäckte jag att så inte var fallet. Pratade med dom på telefon men dom vägrade att skicka mig det fjuttiga 32Mb kort som skulle ha följt med enligt deras hemsida. Så där stod jag med en ny digitalkamera men hade ingen chans att testa den på flera dagar.

Fotohandlare jag haft goda erfarenheter av är Cyberphoto och Photax. Dom har alltid varit väldigt hjälpsamma samt hållt vad dom lovat.


Fredrik,
www.worldsphotos.com
 
Köper inga "tekniska" saker över nätet. Har åkt på någon blåsning och saknar sakkunnigheten som man kan få hos den lokala handlaren. Jag betalar med glädje någon/några hundra lapp/ar mer bara för att få den kunskap som handlaren sitter inne med. Har inte heller ännu haft problem med att handlaren INTE KUNNAT ta hem en pryl som jag vill ha men som han inte lagerför! Visst, det kostar lite det också, men det är det värt om det är något som händer. Det är sååå krångligt, tycker jag, att reklamera, returnera, byta eller garantireparera en vara hos en "näthandlare"!

Upp till kamp för den lokala handlaren... :-D


________________
Stefan Dagobert
 
Avstånd

Köper nästan allt på nätet.
P g a att man bor "i skogen".
Brukar prata med andra fotografer samt titta in på sådana här sidor och kolla vad andra tycker om diverse saker jag tänker handla.
Så för oss ute i pereferin är det förbaskat bra att ha fått den här möjligheten.
-Anders
 
Jag har köpt en hel del av min lilla utrustning från Cyberphoto (bra priser, bra service, har i stort sett ingenting negativt om dem). Har köpt något från Hegetorns. Film köper jag från Foto&Elektronik, eftersom de ligger 500m bort.

Men varje gång så utvärderar jag var jag skall köpa min utrustning ifrån. Pris & tillgänglighet spelar stor roll.

Nästa inköp blir ett 50/1.4, och om cyberphoto eller någon annan svensk firma inte lyckas prata vett i Canon, så blir det import från Tyskland. Tveklöst. Jag ser INGEN anledning till att betala tusen spänn extra för någonting jag ändå kommer att köpa på postorder, även om jag köpt det i Sverige.

*HINT, HINT*

Eftersom jag bott i en liten ort i Norrland så många år så är det naturligare för mig att köpa på postorder än att gå till en butik...
 
Pricerunner.

Varför inte kolla på Pricerunner och köpa hos den som är billigast, det är så man kan pressa priserna.
 
Köper som de flesta nästan alltid över nätet. Handlar oftast hos Cyberphoto (choklad, mmm!) eller hos den billigaste Internetbutiken (via Pricerunner). Stativet köpte jag dock på Kjell & Co, eftersom de var billigare än Internetbutikerna.
 
Handlar framförallt begagnade fotopylar på nätet. Om jag hittar någon att sambeställa med handlar jag gärna från Photax. Handlar även på Mattssons foto här i Lund, bara för att de är så trevliga, om än inte speciellt billiga. :) Om jag hade bott i Stockolmstrakten hade jag garanterat handlat hos Kameradoktorn.
 
Nätet är bra om man bor i glesbygd och har lång väg till fotobutikerna. Även perfekt för förbrukningsvarorna (film, batterier....), men kameror och objektiv vill man gärna känna på först.
 
Jag handlar nästan allt i butik. Det handlar om promille det jag köper på nätet. Jag har köpt filmer på kampanj, men de vart förstörda i transporten. Fick nya utan problem av Scandinavian så jag har inget ont att säga dom.

Dock utan att säga hur och vaför så är jag nästan hundra på att det blivit billigare för mig att vara trogen en handlare.

Mvh
Maverick
 
Jag handlar mycket på nätet främst för att jag inte hittat en bra butik med bra sortiment och personal. De flesta butikernas personal upplever jag snorkiga och de tror sig veta saker som de inte har en aning om.

Men dyker det upp en bra butik här på hemmaplan så är jag den första stamkunden.

lcf
 
Jag har köpt både i Sverige, Scandinavian Photo, Cyberphoto och från Tyskland, New York Camera och AC-Foto. En gång har jag beställt från B&H i USA (förtjänsten försvann med moms och tull).

Det är främst dyrare prylar jag köpt utomlands. Problemen jag haft är ibland långa leveranstider och det har också hänt att jag fått fel prylar och fått skicka tillbaka.

När jag handlar i butik är det oftast Foto & Elektronik i Malmö, men också fotohandlarna i Kristianstad och Hässleholm.
 
När man jämför priser kan man ju inte undgå att notera att Asiatiska och Amerikanska priser ligger väsentligt under våra svenska. Jag tänkte prova på en mindre anskaffning häromsistens. dock gav jag upp när leverantören utöver att ställa kravet att min adress måste överensstämma med bankens uppgift om min adress dessutom krävde att få en faxkopia av både fram och baksida av mitt kreditkort. Jag hävde då köpet vilket accepterades av leverantören.

//Up
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.