Annons

Hur handlar du?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hur ofta handlar du fotosaker över internet?

  • Aldrig

    Röster: 85 14.9%
  • Sällan

    Röster: 89 15.6%
  • Ibland

    Röster: 212 37.1%
  • Ofta

    Röster: 130 22.7%
  • Mycket ofta

    Röster: 56 9.8%

  • Totala väljare
    572
  • Enkät stängd .
Vet inte varför andra handlar över nätet, men jag gör det av en enda orsak. Det är fruktansvärt mycket billigare!!!
 
Har köpt en del saker från Scandinavian Photo, och inte haft problem. Enkelt att hitta på siten, enkelt att beställa och jag vet vad jag får. Det enda jag kan tänka mig förbättre på deras site är att jag skulle vilja kunna leta efter prylar sorterade efter typ av pryl, inte så mycket efter tillverkare.

Sedan har jag köpt en del böcker från Amazon, vid ett tillfälle. Inga problem där heller, om man bortser från att jag skulle velat beställa tio gånger fler böcker. Det som hindrade mig var min egna ekonomi... Nu blev det så att alla böcker jag beställde inte fanns på lagret så det tog 3 veckor innan de kom (ville inte kosta på mig separata leveranser), men det var enkelt att gå in på deras site och kolla upp leveransdatum.

Sist så prenumererade jag på Outdoor Photography via nätet. Det kändes lite mindre säkert. Inte för att siten var konstig på något vis, utan pga att när jag valde att betala med Visakort kom jag till en site som, när jag fyllt i alla uppgifter och klickat överallt där jag skulle och så, fick jag upp ett felmeddelande. Väldigt olustigt när det gäller pengar, och syftet med siten är att se till så överföringen är säker! Nåja, jag skickade mail till utgivarna och frågade hur det hade gått och fick nästa arbetsdag ett svar att de fått mina uppgifter och pengar, men att de ville ha adressen bekräftad pga att webbformuläret inte kunnat hantera svenska tecken.

Allt som allt har jag bara positiva erfarenheter så här långt och jag hoppas jag slipper de tråkiga erfarenheterna. Jag tror dock att med lite vett i huvudet kan man undvika tråkiga överraskningar, som att beställa dyra saker från ett företag som 'konkar' innan de levererat varorna.
 
Jag handlar ganska mycket över internet, har emellertid svarat "sällan" på frågan här, men det beror på att jag överhuvudtaget inte köper speciellt mycket fotoprylar.
 
Söker fram priser och jämför, men jag ringer oftast och kollar om varan finns hemma för säkerhets skull och tar beställningen per telefon ;)

/Henke
 
Jag har handlat det mesta hos Scandinavianphoto, men har insett att Cyberphoto håller bättre priser. Just nu är jag dock på G att göra ett storinköp och då kommer jag handla från Tyskland. Det skiljer så pass mycket i pris att det är "dumdristigt" att inte köpa därifrån.

Från CyberPhoto har jag idag efter en förfrågan fått svar att de inte har en möjlighet att konkurrera med tyskarnas priser och kommer därför behöva trycka på sina grossister betydligt mer i framtiden. Detta för att helt enkelt kunna bli mer konkurrenskraftiga.


Mvh
Jonas
 
Naturligtvis kommer inte svenska butiker att kunna konkurrera fullt ut mot ex tyska. Då de har 16% moms och vi 25%....
 
Sällan

Jag är en ivrig, på gränsen till manisk, förespråkare för att handla lokalt men har syndat ett par gånger. Jag har köpt en väska som inte fanns i Sverige och ett stativ som fanns i Sverige. Den senare mest för att testa Scandinavian. Testen föll väl ut och därför köper jag även en del förbrukningsmaterial via webben. Det är billigare, fungerar bra och är inte klämma och känna varor.
Summan av kardemumman är väl att jag spenderar 5-10% av min fotobudget bränns på nätet.
 
Jag har handlat från både scandinavian och cyberphoto och det har fungerat smärtfritt.

Nätbutiker har oftast det man söker medans lokala handlare inte brukar ha särskilt stort utbud.
Väldigt smidigt är det också tycker jag.
 
Jag handlar oftast filter och mörkrumsutrustning som är svårt att få tag i butik. När det gäller film, kemi och kameror så går det nog jämnt ut. Alltså både i butik och nätshop.

Köpte min EOS 30, D60, scanner och Canon G2:a på internet men min EOS 3:a, EOS 600, AE-1 och Hasselbladare i butik.

Handlar alltid av butik om jag frågar om hjälp eller får bra tips, även om jag förlorar några hundralappar. Men eftersom jag jobbar själv i en kunskapsbranch och då lär man sig att uppskatta även andras kunskap och värderar den :)
 
Förbrukningsvaror handlar jag lokalt (hos Kameradoktorn i Stockholm).

De begagnade kameror och annan "hardware" jag köpt har varit en blandning av fotohandlare i Stockholm och auktionssiter på nätet. Min Saunders avmaskningsram kommer från Tennesee, 50:an till Bronican från Los Angeles och et gäng fotoböcker från New York. Allt detta kommer från auktioner på Ebay. Har aldrig varit några problem men kostnaden blir hög när paketen fastnar i tullen, vilket de oftast gör. Saker som man importerar från USA måste vara rejält mycket billigare för att det skall löna sig.

Jag har även använt en svenska auktionssiter och även det har fungerat bra.

Min största internetaffär var när jag köpte min Leica M6 + Elmar 50 från en handlare i Tyskland (www.oehling.de). Mycket billigare (22.000 istf de knappa 30 Schönherrs ville ha) och helt utan problem.

Slutsats: Jag handlar gärna över internet när besparingen är markant, men samtidigt vill jag värna om "fotohandlaren runt hörnet" och jag handlar där så mycket jag kan. Om vår vansinneshöga momssats kunde sänkas skulle jag gladeligen ven göra större inköp i Sverige och inte i Tyskland.

F
 
Nästan allt jag handlar i fotoväg handlas över nätet. Det går fort och är jäkligt smidigt. Billigare oftast också.

Om det är något jag är osäker på så kan jag vara så fräck att jag klämmer och känner i butiken, men handlar sedan nästan alltid på nätet.

Visst händer det att jag köper saker i butiken också. Vårat stativ vi köpte var i butik. Vi var där många gånger och klämde och kände.

Jag tycker de flesta butiker har ganska dryg inställning till kunden (t.o.m kända butiker) och dom på nätet är ofta snabba och smidiga.

Där vi köpte stativet hade vi nummerlapp, men det "sket dom i" när det kom någon dom kände. Den personen fick förtur. Vi blev lite lacka. När de sedan fattade att vi skulle handla för ganska mycket så var det rövslickeri. Uäsch!

Men det kan ju ändras. Då ändrar jag mig också.
 
Jag handlar nästan uteslutande via internet, detta pga av två saker,

1, Billigare, speciellt då som jag även handlar av internationella handlare.

2, Bättre sortiment, lokala handlare har sällan det sortiment som man är intresserad av - visst det kan tas hem på beställning, men då kan jag lika gärna beställa grejorna själv.

-- Nicke
 
Jag köper så gott som all film (utom enstaka färgnegrullar) via nätet. Köper även en del tillbehör (filter m m) och mörkrumsmaterial.
 
Köper all film hos Scandinavianphoto mest för att den lokala nasaren tokvägrar att ta hem tex Sensia och Velvia?, 120 film finns så gott som ingen men Kodak Gold finns i obegränsade mängder :). Sedan är det ju så att priset spelar en viss roll, men visst kan jag tänka mig att betala några kronor mer för att handla "hemma".
Beg fd optik köper jag oxo väldigt mycket på nätet, senast en Tokina 400/5,6 i fint skick för 460:-.
 
Handlar ibland över nätet. Då hos scandinavianphoto. Detta då jag vet exakt vad jag skall ha.

Den personliga service och hjälp som annars går att få hemma hos den lokala fotohandlaren, där man lärt känna säljarna, är annars ovärderlig och något jag är beredd att betala för att kunna behålla. Där kan jag exempelvis enkelt låna grejjer och testa innan jag bestämmer mig om jag vill köpa.
 
Köper på nätet, (Cyber, Scandinavien)
mycket bra service, det som de inte kan (vilket inte är ofta) tar de reda på och ringer upp, när man har någon fråga..snabbt och enkelt att returnera om man är missnöjd med någon produkt..funkar perfa.
lägre priser är ju anledningen i första hand, men oxå utbudet..bekvämt är det oxå.
men ska man ha småsaker så blir det butik..blir ju dyrare annars (fraktkostnaderna)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.