Annons

Hur handla på eBay? Info?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulf Hermod

Aktiv medlem
Var finner jag ett kunnigt inlägg av en erfaren eBay-handlare om hur man handlar på eBay? Helst ett inlägg som går lite längre än att betona vikten av att kolla upp säljarens feedback.

Om jag t ex hittar mitt favoritobjektiv på eBay, hur gör jag då för att bli den som lägger det allra sista budet sekunderna innan auktionen stänger? På svenska eBay finns en Budbetjänt, en sorts automatisk budgivning upp till den maxnivå jag bestämt. Men finns den möjligheten på globala eBay?

Vilka skillnader finns mellan att köpa från länder inom EU jämfört med länder utanför EU?

Ang betalning: - hur undviker man vid överföringen av köpesumman från bankkortet risken att kontot länsas? Genom att öppna ett nytt konto där endast den avtalade summan finns?


Jag vore enormt tacksam om någon kunde tipsa om inlägg eller annan info om detta!
 
på eBay finns den automatiska budgivningen också.

Jag har nog handlat och sålt mer än 50 ggr på eBay och jag gör alltid så att jag bestämmer mig för en slutsumma. Tex 1000 kronor.

När det är mindre än en minut (helst mindre än 30 sekunder kvar) så lägger jag mitt bud.

Om du tycker att tex 1000 :- är max, så lägg alltid lite till. Tex 1006.99 kronor. En del lägger nämligen gämna slutsiffror, så du ökar din chans genom att lägga till lite extra (och även då med öronen).

Anledningen att man ska lägga riktigt sent är av två skäl.
1. Dem andra ska inte hinna reagera när du bjuder över dem.
2. Du ska själv inte hinna reagera när någon bjuder över dig (du vill ju inte köpa den för onödigt stora summor).

Köper du utanför EU kan du ha tur med att slippa betala moms, men jag tycker ändå du ska räkna med det för att inte bli överraskad. Tull (kostar någon hundralapp) ska du alltid betala.

Dem flesta vill att man ska betala med paypal. Jag har knutit mitt visa-kort till det (då jag själv tar emot paypal-betalningar), men har för mig att man kan betala med det även om man inte har ett konto knutit till det permanent, men jag kan ha fel.

/ Marcus
 
Så erfaren kanske jag inte är men jag har handlat lite på e-bay.
De där med budgivningen är automatisk, så du ska först tänka ut vad du max kan tänka dig att betala för objektet. Sen sköter e-bay själva budgivningen, upp till ditt max belopp.
Som också fungerar på den globala e-bay.

Betalningen tycker jag är smidigast och säkrast med ett kreditkort typ MasterC,VISA.Eftersom det är just ett kredit kort finns det ju en begränsning på just krediten, så summorna kan inte bli hur höga som helst.
Betala också genom Paypal som ger ett extra skydd. Men om det finns en tegelsten i paketet kan du aldrig kontrollera i förväg så det är nog den största risken som jag ser det.

Inom EU slipper du svensk moms och tullavgifter vilket du inte slipper om du handlar utanför EU.
Kolla på tullverkets hemsida där fins en "kalkylator" som räknar ut total priset inlk. moms och tull avg.
 
Jag har snart tvåhundra inköpgjorda på e-bay och har aldrig blivit lurad. Däremot sparat tusentals spänn....man kan handla småsaker på e-bay och spara ansenliga belopp.

Ett par bra exempal..batterier till kamera m.m. kostar nån hundring mot ett par hundra på billiga ställen i Sverige, äkta Flexi-koppel till hunden. 190 spänn inklusive frakt från USA. 345 spänn hos lokala handlaren i Sverige?!

Jag kan bara hålla med föregåend talare. Tänk efter vad du absolut max vill betala och betänk att tull och moms kan tillkomma. Lägg då det budet precis i sista stund. Då trissar du inte upp priset själv.

En annan sak att kolla noga på är fraktkostnaden. Många säljare klämmer till ordentligt med frakten kan göra priset lägre på varan kanske.

Att handla av privatpersoner tycker jag brukar vara bättre än butiker. Lägre pris på begagnat samt att man lättare kan ordna med transporten efter egna önskemål. Företag har sina rutiner och policy.

En liten kul historia. Jag köpte ett par Nikonkikare av en kille i New Orleans dagarna innan Katrina. Han skulle skicka med FedEx med mitt (personal)konto hos FedEx. Fick svårt att få tag i honom och trodde det var kört med mina pengar jag betalat in, men han hade flytt hals över huvud med alla prylar han sålt. Han hade förlorat sina bilar och hus. Plötsligt dök kikarna upp i posten och han begärde inget för frakten. Smått otroligt....Jag satte in pengar för frakten på hans konto ändå....

PayPal fungerar klockrent. Blir du lurad, så har du mycket stor chans att få tillbaka pengarna. PayPal kan slå fel också, men man kan inte få garantier mot allt elände i livet...Jag har fått tillbaka en gång när säljaren aldrig skickade varan. Mindre än 24 timmar att få tillbaka pengarna efter klagomål.
 
Senast ändrad:
Vad kostar det att betala via PayPal?

Tack för alla dessa kloka råd!

Frågan är om inte Fotosidan borde ha en särskild plats (utanför Forumet) där köpsugna & säljsugna fotosidanister kan läsa om Köpråd vid auktioner?!
Det här är väl en regelbundet återkommande fråga?

Slutligen har jag ytterligare en fråga:
- Vad kostar det att använda sig av PayPal om beloppet som ska betalas t ex är 1000 kr?
 
Knappast att FS vill det eftersom man är helt emot att medlemmarna använder sig av auktioner....

Du betalar inget extra för att betala med PayPal. Säljaren betalar en viss procent. Ibland vill säljaren att man betalar några procent för att täcka hans kostnader...
 
Senast ändrad:
Trodde Payson.se var (typ,,) en svensk version av paypal... men hos Payson måste man betala som köpare OM man vill betala med garantin. Utan betalningsgarantin så är det ju ingen vitts..

Det betyder alltså att man inte behöver betala för paypalgarantin? (som innebär att köparen får pengarna när varan godkänns..)

MVH Niclas,
 
Säljaren får pengarna direkt och skickar varan efter att han fått pengar. M.a.o. inte som Payson...
 
barret skrev:
Säljaren får pengarna direkt och skickar varan efter att han fått pengar. M.a.o. inte som Payson...

Ang paypal då.

Vilket betyder att det inte handlar om en mellanhand som sitter på summan till köparen accepterat prylen... inget vidare.



Måste verkligen inte varan godkännas av köparen för att säljaren skall få pengarna disponibla?? (jo! så måste det ju vara!)

MVH Niclas,
 
Nä...

PayPal tillhör e-bay. Mao bränner man sina broar som säljare om man inte lever upp till kraven. Kan säkert missbrukas, men då finns garantierna från PayPal/e-bay...och säljaren som lämnat sina personliga uppgifter kan inte sälja via e-bay. Antar att det är så det är tänkt.
 
Senast ändrad:
Verkar vara lite knepigt tycker jag. Kænns inte alls lika tryggt, då tryggheten har sitt fundament i att man antar många saker..

Jag var ett øgonlock ifrån att avsluta en affær via Paypal och førstod det som att det handlade om en garanti dær liksom den payson.se har. Men dær missførstod jag då. Måste kolla upp det nærmare.

Payson.se har jag anvænt både med och utan paysongaranti, genial enligt mig. Førutom att det kostar en viss procent før att ha/få paysongarantin som mellanhanterare av stålarna.

MVH Niclas,
 
Pay pal erbjuder ju ganska bra skydd utifall man inte får en beställd vara, dels genom standardskyddet samt genom det mer omfattande pay pal buyer protection på vissa auktioner på ebay. Ebays och paypals interna säkerhetstjänst ska tydligen vara rätt omfattande just för att de i mångt och mycket står och faller med hur de kan hantera säkerhet. Såklart så får man lov att vara försiktig och kolla upp säljarens tidigare feedback men har denne mycket positiv feedback eller är en power seller så tycker iaf jag det känns säkert. Har själv heller aldrig haft några problem med säljare på ebay eller betalning med pay pal.
 
FS inställning till auktioner

Det var faktiskt en nyhet för mig, dvs det som Mats/Barret påpekar: att FS är "emot att medlemmarna använder sig av auktioner".

Samtidigt får jag intrycket att det inte är ovanligt att medlemmar i FS både köper och säljer på auktioner.
Men det måste väl vara så då att medlemmarna samvetsgrant undviker att handla just på fotoauktioner och enbart ägnar sig åt auktioner där det köps/säljs blomfröpåsar eller ryggsäckar eller pingpongbollar o liknande?

Men om FS principiellt är emot att dess medlemmar använder sig av (foto)auktioner kanske det är väldigt olämpligt att vi här diskuterar just olika aspekter av fotoauktioner?

Har jag gjort bort mig nu?
 
Hej! Jag är ny här på Fotosidan men har varit medlem hos Ebay sedan hösten -99 och har gjort flera hundra affärer både som köpare och säljare. Har aldrig blivit blåst; det värsta som hänt är att en försändelse (från Frankrike) kom på avvägar men den anlände efter 3 månader. I något fall har inte varan motsvarat beskrivningen. Feedback-systemet gör att dom som inte sköter sig ganska snart åkter ut alt,. inte får sålt något.

Har du bredband kan du lägga budet 15 - 20 sekunder innan auktionen stänger. Själv har jag en radiostyrd klocka som går sekundrätt när jag handlar.

Också viktigt att lägga ett ojämnt belopp som maxbud t.ex. 107.88 dollar eftersom många bjuder jämna belopp. Men ta inte till (mycket) mer än du bestämt dig för att ge, om någon annan gör likadant men du ligger högst så står du där med svartepetter...

Paypal fungerar kanonbra. Du har ditt kort registrerat där och kan få en faktura på totalen inkl. frakt när auktionen är slut. Du klickar på några länkar, bekräftar betalningen och vips är slantarna hos säljaren! Omvänt, när du säljer kan du antingen låta pengarna du får in ligga kvar hos Paypal och handla för dem (på auktioner eller i butiker) alternativt ta hem dem till det svenska konto. Det tar några dagar.

Däremot kan det vara lite krångligt när man fått sitt kort förnyat eller bytt emailaddress. Sen ska man aldrig klicka på länkar i mail som uppges komma från paypal (eller ebay), det finns bedragare som daggsuger nätet på jakt efter inloggningsuppgifter. Gå istället till deras hemsida, logga in med dina vanliga uppgifter och se till att krypteringsinformationen (https:// eller hänglåssymbolen kommer upp.

Just nu väntar jag på en Nikkormat i nyskick som jag köpte häromdan på ebay för inga pengar alls!

Och härom veckan såldes där ett riktigt gotteobjektiv, ett nytt manuellt Nikkor 500/4 för bara 1.500 dollar!
 
Några tillägg bara betr betalning m.m. för eBay-auktioner:

Det är inte nödvändigt att ansluta ett kredit- eller betalkort till PayPal - man kan ladda upp pengar via insättning till ett svenskt bankgiro-konto (5367-0527) Slantarna hamnar i ens eget PayPal-konto genom att man som betalningsreferens anger en kod, som man har i sin profil, och de brukar finnas på kontot 1-2 bankdagar efter betalningen.

Ett smidigt, snabbt och säkert sätt att betala inom EU - åtminstone till kontinenten, UK är avvikande - är s.k. 'EU-betalning' med IBAN-nummer och BIC-konto - kostar 10 gurra via ens internetbank.

F.ö. är svenska eBay bedrövligt - åtminstone ännu. Ett mera användbart alternativ om man vill 'köpa svenskt' är ju TRADERA, men dess 'fotosortiment' är dock mycket smalare än tex tyska eBay. Problemet med dem är, att privatpersoner ofta inte vill skicka utomlands utan bara inom Tyskland/Österrike.

Själv har jag köpt på eBay-auktioner från HongKong, Nya Zeeland, Kina, USA, UK, Tyskland och Österrike och har inte varit närheten av nån blåsning, sånär som på att ett nikon-ojbektiv f.ö. i 'mint-kvalitet' kom med ett främre lock, som troligen 'legat några år i skogen'. Jag brukar mejla eBay-säljaren innan jag bjuder och fråga om något, fraktkostnaden tex eller be om utförligare beskrivning, eller helt enkelt 'Varför säljer ni?' - för att av svaret få en något bättre bedömning av hennes/hans pålitlighet.

Dessutom - tack vare eBay-affärerna har jag fått flera internetvänner i världen att mejla med...
 
Re: FS inställning till auktioner

Ulf Hermod skrev:
Det var faktiskt en nyhet för mig, dvs det som Mats/Barret påpekar: att FS är "emot att medlemmarna använder sig av auktioner".

------

Men om FS principiellt är emot att dess medlemmar använder sig av (foto)auktioner kanske det är väldigt olämpligt att vi här diskuterar just olika aspekter av fotoauktioner?

Har jag gjort bort mig nu?
FS-ledningen har väl att tänka på sidans annonsörer och sponsorer...
 
Fotoauktioner är bra/inte bra?

Enligt vad jag har förstått av hittills gjorda inlägg är eBay ett utmärkt inköpssätt, som gör det möjligt att handla fotogrejer till låga priser, dvs under förutsättning att man är uppmärksam på en del saker som kan vålla problem.

Men: Samtidigt har Mats Barrefors (Barret) påpekat ovan att fotoauktioner inte är något som medlemmarna i FS bör använda sig av!


Hur går det ihop? Jag bara undrar.
 
Fotoauktioner bra?

Jovisst, men FS inställning till fotoauktioner måste väl ändå vara förankrad i en principiell ståndpunkt?

Och vilken ståndpunkt är det, dvs hur resonerar FS då?

Men - det kanske bara är jag som är oerhört naiv som tror att alla värderingar är väldigt genomtänkta och välgrundade?
 
Jag syftar bara till att det är förbjudet att sälja en kamera på FS köp/sälj-sida och länka till en auktion.

Själv tycker jag att det skall vara upp till var och en att ta emot bud själv eller överlåta åt någon annan att administrera det mot min betalning. Min annons på FS måste gynna FS medlemmar som får ett större utbud. Missbruk kan ju tas bort vid anmälan från medlemmar.

Att jag säljer via auktion gör även att det blir säkrare för FS medlemmar genom att Tradera/e-bay har bra säkerhet till skillnad mot privataffärer som man tvingas till på FS.

Men det är min uppfattning.....
 
Tack för informationen att man kan göra direktinsättning via BG till sitt paypalkonto. Smidigt, åtminstone om man inte gör affärer så ofta.

Säljare uppger ofta att de bara skickar tex. inom egna landet (tex. USA) men om man frågar i förväg kan man få dem att ändra sig och sända till Europa.

Bra också att kolla upp fraktkostnad och ev. försäkring i förväg, jag har en känsla av att vissa säljare försöker salta lite på framtkostnaden om de upplever att de fått ett dåligt slutbud.

Budbetjänten (som det heter på svenska) lägger visserligen sista budet åt dig men det ärdå intressant att vara med på "upploppet" för att ha koll på budnivån och aktiviteten.

Handlar du på ebay så sköt feedbacken. Ge korrekt omdöme efter en affär. Det tjänar du och alla andra på!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.