Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur hårt vågar man skruva?

Produkter
(logga in för att koppla)

macmolarin

Aktiv medlem
Har precis köpt ett stativ med tillhörande kulled. Hur hårt skall jag skruva fast snabbplattan i min Nikon 801S? Är det något som kan gå sönder om man skruvar för hårt eller är kamerachassiet gjutet i ett stycke så att man slipper vara orolig?

Alltså, jag skulle aldrig ta i för mycket. Risken för gängpaj kommer alltid finnas. Detta borde dock inte vara ett problem då gängorna för stativ är relativt grova, och kamerans gängor förhoppningsvis är gjorda i stål.

Huruvida denna kamera har en bottenplatta av stål vet jag dock inte. Skulle skruva fast det tills det tar stopp och med handkraft dra lite extra.

Använd ALDRIG verktyg till sådana saker du är orolig för kan gå sönder. Verktyg anbringar ofta mycket mer kraft än dina ursprungliga intentioner var.

/Erik

Jag hittade instruktionerna... Manfrotto föreslår att man ska använda en skruvmejsel som hävarm för att kunna dra åt ordentligt.

Bekymra dig inte för mycket. Det som kan gå sönder är som sagt gängorna, men de är grova och i bra stål.

801:an har ett heltäckande chassi av metall som verkar oförstörbart. Ovanpå detta finns ett plastskal, men även detta tål en hel del (i alla fall har mina 801:eek:r fått tåla en hel del på resor, i skogen och annat). Verkar vara en mjuk/seg typ av plast som inte spricker i första laget.

Med handkraft kan du nog ta i tills du får hjärnblödning. Med halvmeterlånga verktyg kan du ju akta gängorna lite.

/Pontus

Mina råd var mer spekulationer, eftersom jag inte äger den kameramodellen, men kan intyga att min F3 är av mycket god kvalitet. Men Nikon är ju alltid Nikon!

Om manualen säger verktyg, kör med verktyg!
(Men mina råd kan generellt undvika missöden med saker du inte vet hur mycket de tål).

/Erik

Rekommenderar att inte ta i för hårt.

Hoppas du inte har samma snabbfäste som jag. På mitt stativ ( Manfrotto 108) är fästet som ska spänna fast snabbfästet i stativhuvudet av klent material..typ magnesium, aluminium eller gjutjärn(?). Jag råkade skruva åt för hårt och så pang så den av på mitten.

Om man har en Canon EOS 500N så ska man inte ta i för hårt, för då spricker plasthöljet.

Bespara mig/oss märkeskritik :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar