Annons

Hur håller ni reda på skyddet för blixtskon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kan väl få sitta kvar så länge du kommer ihåg det ? Skälet är ju inte bara att skydda kontakterna mot skräp, utan också att inte riskera kortslutning i kontakterna. Risken är ju minimal, men skyddet gör ju inte bilderna sämre, precis. (Mitt ligger.... hm.... kanske i lådan... eller i några byxor...)

Andra glömprylar är locken till PC-kontakten och tillbehörskontakten och framförallt linslocken.. Jag har några extra sådan - de kostar inte många kronor från Hongkong. Jag letar också utan lycka efter ett minneskort jag förlagt i höstas.
 
Aldrig haft något, men jag köpte kameran begagnad så det är möjligt att förre ägaren besparat mig tankemödan. Jag skulle antagligen lägga det i (mynt)fickan om jag hade ett.

... jag har förresten ett på min kompaktkamera. Det gör den lite fickvänligare (inget som fastnar i kanten på fickan). Men det tar jag aldrig av.
 
Det ligger nog i kartongen, där jag lade det när jag packade upp kameran första gången. Och lär ligga där tills jag säljer den :).
 
God ide att använda blixtskoskydd

Det är en god ide att låta blixtskoskyddet sitta i blixtskon när blixten inte används. Det skyddar kontakterna mot damm och föroreningar, vilket emellanåt kan ge opålitlig blixtfunktion. Har sett detta hända men dock aldrig mig själv, eftersom jag har låtit skyddet sitta på plats.

Förvaringen av blixtskoskyddet är inget som helst problem, förutsatt att kameratillverkaren har tänkt på detta. På min Konica Minolta 7D så sitter det ett okularlock på kameraremmen. Okularlocket är så fiffigt konstruerat att blixtskoskyddet kan skjutas på detta lock, vilket gör att skyddet aldrig behöver komma på avvägar. Har kameratillverkaren inte tänkt på denna detalj, så lär väl alla det märkets blixtskoskydd förr eller senare komma att försvinna (åtminstone ifall användaren överhuvudtaget använder blixt någon gång)...

Det jag har sett är att blixtskoskydd levereras med Pentax kameror och Nikons dyrare. Har inte sett några Canonkameror med detta. Blixtskolock (samt okularlock) levererades med alla Konica Minolta DSLR-kameror samt Sony A100. Därefter slutade Sony tyvärr att leverera med dessa till sina billigare DSLR-kameror (dvs A200-A550). Fick köpas separat som tillbehör ifall man ville ha dem (tror kanppast att någon har gjort detta). Till Sonys entusiastkameror och flaggskepp (A700-A900) följer det fortfarande med.
 
Blixtskon är standardiserad, så den passar nog i alla kameror med denna typ av blixt (typ 99% av alla som säljs). Det är bara kontakterna som skiljer, vilja ju ligger i plan med botten av skon.

Tycker dock att det är lite märkligt att det bara är D3 som fått ett blixtskoskydd i gummi. Eftersom det är det enda som rimligen skyddar mot fukt så borde alla kameror med blixtsko vara utrustade med ett dylikt skydd. Tänker närmast på om man råkar lufta kameran när det regnar. Då är det troligen inte så hälsosamt om några regndroppar letar sig under det vanliga blixtskoskyddet i hårdplast.
 
Förvaringen av blixtskoskyddet är inget som helst problem, förutsatt att kameratillverkaren har tänkt på detta. På min Konica Minolta 7D så sitter det ett okularlock på kameraremmen. Okularlocket är så fiffigt konstruerat att blixtskoskyddet kan skjutas på detta lock, vilket gör att skyddet aldrig behöver komma på avvägar.

Ganska värdelöst om man som jag inte brukar använda kamerarem... ;)
 
Tycker dock att det är lite märkligt att det bara är D3 som fått ett blixtskoskydd i gummi. Eftersom det är det enda som rimligen skyddar mot fukt så borde alla kameror med blixtsko vara utrustade med ett dylikt skydd. Tänker närmast på om man råkar lufta kameran när det regnar. Då är det troligen inte så hälsosamt om några regndroppar letar sig under det vanliga blixtskoskyddet i hårdplast.
jag har plåtat i
storm
Ösregn
Ösregn + storm
hagel
havsstänk
Snöoväder
Ramlat i snö.
Har den innanför jackan vid alpin åkning= fuktig & plåtat i 25 minus och ut & in i jackan.

Jag måste erkänna att jag ALDRIG har varit eller kommer bli orolig för fukt i blixtskon.
 
jag har plåtat i
storm
Ösregn
Ösregn + storm
hagel
havsstänk
Snöoväder
Ramlat i snö.
Har den innanför jackan vid alpin åkning= fuktig & plåtat i 25 minus och ut & in i jackan.

Jag måste erkänna att jag ALDRIG har varit eller kommer bli orolig för fukt i blixtskon.

Jag har aldrig ens funderat på om det skulle vara något problem. Däremot har jag använt skyddet till min D700 hela tiden, tills jag tappade bort det förra veckan. Vet inte var. Brukade alltid lägga det i en byxficka.

Däremot kom min D300 inte med något. Var ute och fotade i snöoväder vid skidspelen i år, utan problem, trots att D300 såg ut som en snöstaty.
 
Frågan är om plastflärpen mest är för dem som inte har någon blixt och dem som är petnoga med sin utrustning.. ;)

För övriga är den väl mest ivägen tills den kommer bort..
 
Nån som vill byta ett par blixtskoskydd (jag har många hus men har sålt min blixt då jag nästan aldrig använde den) mot ett linskydd?

Dvs jag har får många linskydd och för få blixskoskydd.
 
Jag har inte haft något sådant skydd sedan Konica FT1, och den försvann den också, en onödig detalj.
 
Nu vet jag inte vad "blixsko" riktigt är men antar det är där man kopplar in extra blixt? I så fall har jag inte fått något skydd med D300 köpet. Har själv funderat på nåt skydd tidigare dock men verkar inte så viktigt så länge kontakterna inte rostar osv. eller på annat sätt skadas.

Om man har ett skydd kanske man kan förvara det i någon ficka i kameraväskan? Det är nog vad jag skulle gjort för inte slarva bort.
 
Senast ändrad:
Jag har en köksstol vars ena ben är ca 2 mm kortare än de övriga, så jag har limmat fast det 2 mm tjocka blixtskoskyddet under stolsbenet. Nu är stolen stabil och jag vet dessutom alltid var jag har mitt blixtskoskydd om omständigheterna skulle kräva extrema försiktighetsåtgärder!
Den här metoden kan jag varmt rekommendera!!
 
Jag har en köksstol vars ena ben är ca 2 mm kortare än de övriga, så jag har limmat fast det 2 mm tjocka blixtskoskyddet under stolsbenet. Nu är stolen stabil och jag vet dessutom alltid var jag har mitt blixtskoskydd om omständigheterna skulle kräva extrema försiktighetsåtgärder!
Den här metoden kan jag varmt rekommendera!!

Du borde kanske hellre ha klistrat upp den o röven i stället :)
 
ANNONS