Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Hur gammal film kan man använda?
- Trådstartare hummlan
- Start datum
Henric86
Avslutat medlemskap
KURIOSA:
Jag hade faktiskt en gammal plusX som pappa hade köpt långt innan jag föddes. Den gick ut i maj 1986, samma år som jag föddes. Så jag exponerade och framkallade. Det blev en andeviskning på filmen. Kanske man skulle behöva en 40 minuters längre framkallningstid?
Jag hade faktiskt en gammal plusX som pappa hade köpt långt innan jag föddes. Den gick ut i maj 1986, samma år som jag föddes. Så jag exponerade och framkallade. Det blev en andeviskning på filmen. Kanske man skulle behöva en 40 minuters längre framkallningstid?
Fast om du hade frysförvarat hade det nog blivit mer än en andeviskning. Kolla den här bilden som Magnus Fröderberg har tagit med en film som gick ut 1969 t ex.
JDH
Guest
Men hur gör man då för att lagra en exponerad film? Låt oss säga att man knäppt några rullar på semestern och man vet att det kanske kommer att dröja ett tag innan man får möjlighet att framkalla dom. Kan man även lagra exponerad film i kylskåpet eller skadar man filmen då?
En himla bra bild är bättre än ingen alls...
En himla bra bild är bättre än ingen alls...
Japp, med fördel.JDH skrev:
Kan man även lagra exponerad film i kylskåpet
c-blad
Ny medlem
gammal film
detta med gammal film. hur gammal får den vara? detta beror naturligtvis vad du vill få ut av den- vad du söker i ditt fotograferande. jag har film i frysen som har legat där i många år, som jag exponerar vid behov, och får utmärkta resultat vid framkallning. s/v håller längre än färg men även diafilm kan vara gammal.färgerna kan ändras men det kanske inte stör. då gäller det att planera bilden för ev. färgdistortion. experimentera mera. ljuskänsliga medier (som film hamnar i) kan användas på många oortodoxa sätt.och vid framkallning kan man ju framkalla en del av filmen först för att få en fingervisning på hur den skall framkallas för att få det resultat som man eftersträvar.hälsningar, c-blad
detta med gammal film. hur gammal får den vara? detta beror naturligtvis vad du vill få ut av den- vad du söker i ditt fotograferande. jag har film i frysen som har legat där i många år, som jag exponerar vid behov, och får utmärkta resultat vid framkallning. s/v håller längre än färg men även diafilm kan vara gammal.färgerna kan ändras men det kanske inte stör. då gäller det att planera bilden för ev. färgdistortion. experimentera mera. ljuskänsliga medier (som film hamnar i) kan användas på många oortodoxa sätt.och vid framkallning kan man ju framkalla en del av filmen först för att få en fingervisning på hur den skall framkallas för att få det resultat som man eftersträvar.hälsningar, c-blad
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
Jag har för mig att man helst inte ska stoppa in en delvis exponerad filmrulle i frysen/kylen. Detta för att då luften i filmbehållaren nu innehåller vatten så kan det bildas kondens på filmen i samband med kylhanteringen.
Då oöppnad film är lufttätt förpackad, antagligen i någon sorts gas (?) är detta inte något problem för sån film.
Då oöppnad film är lufttätt förpackad, antagligen i någon sorts gas (?) är detta inte något problem för sån film.
Sinuslinus
Aktiv medlem
Jag fick med två Kodachrome 64 när jag köpte en 6x6 bälgkamera tidigare i våras.
Bäst före-datumet var 1989.
"Självklart" exponerade jag en av filmerna
Ja, vad ska man säga om resultatet... Inte snyggt direkt, dassig kontrast och lila färgstick i hela filmen. Det känns som om jag tagit bilderna ett par decennier tillbaka.
Ja, vad ska man säga om resultatet... Inte snyggt direkt, dassig kontrast och lila färgstick i hela filmen. Det känns som om jag tagit bilderna ett par decennier tillbaka.
J. Patric
Aktiv medlem
Sinuslinus skrev:
Jag fick med två Kodachrome 64 när jag köpte en 6x6 bälgkamera tidigare i våras.
Nja, Kodachromebilder tagna runt 1939 kan se lika fräscha ut idag som de gjorde då. Kodachrome bleks mindre än andra typer av diafilm enligt olika tester. Nu har ju filmen och framkallningsprocessen för Kodachrome förändrats jämfört med för 60 år sedan förvisso.
Kännetecknande för gammal svartvit film är att den förlorar i kontrast och slöjas. En del rekommenderar då att man använder lite antislöjmedel som kaliumbromid eller Benzotriasol (stavning?) i framkallaren. Har man för mycket kan man tydligen inte få några bilder alls, som en person på ett annat forum snopet fick erfara. Bättre då att framkalla som vanligt, möjligen med lite längre framkallningstid, och kompensera kontrasten vid kopieringen.
Sinuslinus
Aktiv medlem
film från 1939 kan se ut som de gjorde då???
Faktum kvarstår´, min -89:a såg inte fräsch ut.
J. Patric
Aktiv medlem
Sinuslinus skrev:
film från 1939 kan se ut som de gjorde då???
Ah, du missförstår. Jag menade förstås färsk film som exponerades och framkallades 1939.
Du skrev: "Ja, vad ska man säga om resultatet... Inte snyggt direkt, dassig kontrast och lila färgstick i hela filmen. Det känns som om jag tagit bilderna ett par decennier tillbaka."
Så jag antog du menade att det såg ut som bilder som blekts och försämrats under tjugo år. Men du kanske menade att det såg ut som om du tog bilderna då och framkallade rullen först idag?