Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gammal film fungerar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Jag har några oanvända rullar Ilford FP4 med förbrukningsdatum oct.2007 som legat i kylen sedan 2005.

Tänkte prova en rulle i helgen, men vet någon på förhand om det ens är värt att slösa ny kemi på?
 
Det som kan vara är att de är lite mindre känsliga, men de tror jag inte dessa bör vara då de har legat i kylen hela tiden. Men testa att överexponera +½-+1 och kolla vilket som blev bäst av de två. Dp vet du hur du ska göra med de resterande filmerna.

///Anders S
 
Det är mycket lite problem med att använda äldre svartvit film. Har den legat i kylskåp så kommer du knappast att märka någon skillnad alls jämfört med om den hade varit färsk. Jag har kört med svartvit film som legat i kylskåp i över 20 år utan problem. Färgfilm är känsligare, så dessa stoppar jag i frysen vid långtidsförvaring.

Behov av långtidsförvaring uppstod i mitt fall när när jag köpte på mig ett litet parti av film som nått utgångsdatum, och därför realiserades ut av en av stadens fotohandlare.
.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.