Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur göra med glasplåtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Slanggorf

Aktiv medlem
Det är en vän som köpt en massa glasplåtar på en auktion.

För att få fram fotografier, hur gör man?

1. Skall man använda en förstoringsapparat som tar glasplåtar? Lär väl inte vara lättaste att få tag på?

2. Kan man scanna dom?

Är det nån som har bra tips?

Det går också bra att scanna dem i en flatbädd med dialock. Min Epson tar plåtar upp till 4"X5"

Jag byggde ett "kartonghus" av vit kartong med övre delen av ena gaveln och taket öppen och samlat till en strut som stack ut åt sidan en decimeter eller så. Hade två IKEA skrivbordslampor, halogen, som belysning in i struten. Man får trixa lite med "taket" så att ljuset sprids så jämt som möjligt. Sen är det bara att skanna på en vanlig flatbädd. Kvaliteten blir ju naturligtvis inte toppklass, men det gick förvånansvärt bra. Det finns ochså en hel del 13x18 förstoringsapparater till salu, köpte en för 3000. mvh robban

..eller lägg dem på ljusbordet och fotografera av dem. att kontaktkopiera är i och för sig det bästa.

hur stora är plåtarna?

Skannar glasplåtar

Hej!
Jobbar i på museum med digitalisering av glasplåtar och vi skannar våra neg med emulsionen nedåt i insatsen/släden med glas i våra skanners. Det bästa är om du kan hitta insatser utan glas, som är i storlek med negen, men vi lägger glas mot glas och det fungerar fast glas mot glas ger lätt repor... Använder Agfa duoscan f40 med FotoLook, som mjukvara. I fotolook skannrar vi som transparent - Det blir mycket bättre än som negativ! Högre gamma än normalt på våra plåtar också.Vill du ha exakta inställningar kan jag återkomma, men de varierar förstås utifrån grundmaterialet!! Vi skannar i 16-bit gråskal och inverterar i PS.

Har också en Mikrotek Scan Maker8700 med Scan Wizard, för samma ändamål.

MVH Ulrika

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar