ANNONS
Annons

Hur göra en exakt prisbild för "otillåten exemplarframställning" vid flera bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikj.se

Aktiv medlem
Hur göra en exakt prisbild för "otillåten exemplarframställning" vid flera bilder?

Hej,

Jag har funnit att en större idrottsklubb publicerat mina bilder på deras hemsida, i anslutning till löpande "Nyheter". Detta utan tillstånd eller ersättning.

Publicering 1: Spelarbild X
Mitt namn och länk fanns dock med.
Fanns i artikel om ny spelare till klubben.

Publicering 2: Spelarbild Y
Ingen referens till mig som fotograf eller länk till hemsida.
Fanns i artikel om ny spelare till klubben.

Publicering 3: Spelarbild Y (samma som ovan)
Ingen referens till mig som fotograf eller länk till hemsida.
Fanns i artikel om kommande träningsmatcher.

Bilderna har med all säkerhet laddats ner från en samarbetspartner till mig; en sida som skriver om den aktuella idrotten och som köpt rättigheter att använda mina bilder.

Klubben ville antagligen fylla på sin sida med lite bildmaterial och tog då de bilder som i samma sammanhang användes av min samarbetspartner.

Nu har jag läst flertalet trådar om detta men får varken via BLFs kataloger, deras fördrag från Fotomässan koll på hur exakt jag skall beräkna det hela rent krasst.

Förmodar i min uträkning att 10% av prisbasbeloppet skall beräknas per bild och användningsområde. En bild användes ju två gånger men i olika sammanhang, en gång i en artikel om spelaren och sen i en artikel om kommande matcher.

Förutsatt att bildpubliceringen prissätts enligt "Bild på Internet eller intranät" och då kommersiellt (1000 SEK/bild, beräknat på < 500 besökare/dag, enligt BLF 2008), skulle då totalen bli enligt följande:

Publicering 1:
1000 SEK (pris för publicering)
+4100 SEK (10% av prisbasbeloppet)
x 1,25 (moms)

Publicering 2:
1000 SEK (+100% för avsaknad av namn vid bild)
x 1,25 (moms)

Publicering 3:
1000 SEK (+100% för avsaknad av namn vid bild)
x 1,25 (moms)

Sammanlagt skulle man du kunna säga:
3 x bildpublicering a 1000 SEK
2 x uteblivet namn a 1000 SEK
3 x "otillåten exemplarframställning" a 4100 SEK
x 1,25 (moms)

Har jag beräknat rätt?

MVH
// Henrik J

PS. Har F-skattesedel.

Senast ändrad:
Bara för att jag ska få klart för mig, eftersom jag tänkt läsa svaren sedan. Är det en ideel förening eller en kommersiell? Är bilderna betraktade som kommersiell publicering? Och framförallt, spelar det roll?

Hej,

När jag tänker efter så är kanske inte bilderna publicerade i kommerciellt syfte. Kanske räknas det som redaktionellt då, för bilderna användes för att förmedla nyheter i klubben?

Föreningen redovisade en vinst på drygt 150 000 SEK förra året, enligt deras hemsida, men huruvida det är ett bolag/förening etc vet jag inte.

MVH
// Henrik J

Ok. Inväntar med intresse svaren från de som vet. Jag tänkte det kanske kunde vara lite magstarkt och debitera 21.000.- till Lilla Lottas Curling Lag för Scoutflickor tex. Då det handlar om 10x deras årsbudget. ;)

Men är fortfarande intresserad av om det är skillnad när det är ideela föreningar och om det är skillnad på publicering och publicering. Antar att det sistnämnda är svarat på då.

Det finns inga regler för hur mycket man ska/kan ta betalt för publicering av bilder och inte heller när det gäller bildstöld. Priserna i BLFs prislista gäller givetvis bara de säljare och köpare som har avtal med BLF.

Personligen tycker jag 21000 kr för två porträttbilder (varav en publicerad två gånger) på en idrottsförenings webbsajt låter lite mycket. Om jag var fotografen skulle jag nog försöka få dem att betala en mer rimlig ersättning -- och komma överens om att de i fortsättningen köper de spelarbilder de behöver.

Hej,

Tack för ert deltagande i tråden.

Jag tycker också att summan ovan låter alldeles uppåt väggarna men jag ville bara veta hur man gör en beräkning, vilken fler kan ha användning av framöver. En beräkning som jag dessutom sen kan utgå ifrån vid dialogen med föreningen.

Föreningen har jag inte så stor anknytning till, då den ligger långt ifrån mig rent geografiskt och sällan har lag neråt mina regioner så jag tvivlar på att de kan bli en större kund framöver. Med detta i bagaget vet jag inte om jag är mer mån om att på något vis få en lämplig ersättning än att knyta en "ny kund" som troligtvis inte kommer att ge några inkomster.

Utan att låta girig så vill man på något vis bara göra rätt för mig. Man är givetvis samarbetsvillig som få så det ordnar sig.

MVH
// Henrik J

Senast ändrad:
Hej,

Jag har nu ringt och pratat med klubben och enats om en summa att fakturera. Ganska låg i sammanhanget men jag känner mig ändå "nöjd".

MVH
// Henrik J

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar