henrikj.se
Aktiv medlem
Hur göra en exakt prisbild för "otillåten exemplarframställning" vid flera bilder?
Hej,
Jag har funnit att en större idrottsklubb publicerat mina bilder på deras hemsida, i anslutning till löpande "Nyheter". Detta utan tillstånd eller ersättning.
Publicering 1: Spelarbild X
Mitt namn och länk fanns dock med.
Fanns i artikel om ny spelare till klubben.
Publicering 2: Spelarbild Y
Ingen referens till mig som fotograf eller länk till hemsida.
Publicering 3: Spelarbild Y (samma som ovan)
Fanns i artikel om kommande träningsmatcher.
Bilderna har med all säkerhet laddats ner från en samarbetspartner till mig; en sida som skriver om den aktuella idrotten och som köpt rättigheter att använda mina bilder.
Klubben ville antagligen fylla på sin sida med lite bildmaterial och tog då de bilder som i samma sammanhang användes av min samarbetspartner.
Nu har jag läst flertalet trådar om detta men får varken via BLFs kataloger, deras fördrag från Fotomässan koll på hur exakt jag skall beräkna det hela rent krasst.
Förmodar i min uträkning att 10% av prisbasbeloppet skall beräknas per bild och användningsområde. En bild användes ju två gånger men i olika sammanhang, en gång i en artikel om spelaren och sen i en artikel om kommande matcher.
Förutsatt att bildpubliceringen prissätts enligt "Bild på Internet eller intranät" och då kommersiellt (1000 SEK/bild, beräknat på < 500 besökare/dag, enligt BLF 2008), skulle då totalen bli enligt följande:
Publicering 1:
1000 SEK (pris för publicering)
+4100 SEK (10% av prisbasbeloppet)
x 1,25 (moms)
Publicering 2:
1000 SEK (+100% för avsaknad av namn vid bild)
x 1,25 (moms)
Publicering 3:
x 1,25 (moms)
Sammanlagt skulle man du kunna säga:
3 x bildpublicering a 1000 SEK
2 x uteblivet namn a 1000 SEK
3 x "otillåten exemplarframställning" a 4100 SEK
x 1,25 (moms)
// Henrik J
PS. Har F-skattesedel.
Hej,
Jag har funnit att en större idrottsklubb publicerat mina bilder på deras hemsida, i anslutning till löpande "Nyheter". Detta utan tillstånd eller ersättning.
Publicering 1: Spelarbild X
Mitt namn och länk fanns dock med.
Publicering 2: Spelarbild Y
Publicering 3: Spelarbild Y (samma som ovan)
Fanns i artikel om kommande träningsmatcher.
Bilderna har med all säkerhet laddats ner från en samarbetspartner till mig; en sida som skriver om den aktuella idrotten och som köpt rättigheter att använda mina bilder.
Klubben ville antagligen fylla på sin sida med lite bildmaterial och tog då de bilder som i samma sammanhang användes av min samarbetspartner.
Nu har jag läst flertalet trådar om detta men får varken via BLFs kataloger, deras fördrag från Fotomässan koll på hur exakt jag skall beräkna det hela rent krasst.
Förmodar i min uträkning att 10% av prisbasbeloppet skall beräknas per bild och användningsområde. En bild användes ju två gånger men i olika sammanhang, en gång i en artikel om spelaren och sen i en artikel om kommande matcher.
Förutsatt att bildpubliceringen prissätts enligt "Bild på Internet eller intranät" och då kommersiellt (1000 SEK/bild, beräknat på < 500 besökare/dag, enligt BLF 2008), skulle då totalen bli enligt följande:
Publicering 1:
x 1,25 (moms)
Publicering 2:
x 1,25 (moms)
Publicering 3:
x 1,25 (moms)
Sammanlagt skulle man du kunna säga:
3 x bildpublicering a 1000 SEK
2 x uteblivet namn a 1000 SEK
3 x "otillåten exemplarframställning" a 4100 SEK
x 1,25 (moms)
// Henrik J
PS. Har F-skattesedel.
Senast ändrad: