Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Hur göra då jag skall använda min privata kamerautrustning i tjänsten?
- Trådstartare aswe
- Start datum
filmaren
Medlem
Jag skall arbeta deltid som fotograf på ett företag och använda min privata fotoutrustning.
Är det någon som vet hur jag skall hur jag tar betalt för nyttjandet av min privata utrustning?
Tycker jag har sett trådar om det här tidigare men hittar inget.
Om din kamera var ett krav för din anställning så ingår nog den i din vanliga lön. annars så finns hyrlistor att titta på. längre tid lägre dagshyra. får du sparken om din kamera går sönder?
aswe
Aktiv medlem
Menar du hyrlistor från företag som hyr ut eller generella listor från olika fotoförbund?Om din kamera var ett krav för din anställning så ingår nog den i din vanliga lön. annars så finns hyrlistor att titta på. längre tid lägre dagshyra. får du sparken om din kamera går sönder?
Ja du ser så långt tänkte inte jag. Vad händer då? Tack!
ekcim
Aktiv medlem
Menar du hyrlistor från företag som hyr ut eller generella listor från olika fotoförbund?
Ja du ser så långt tänkte inte jag. Vad händer då? Tack!
Det är väl nåt som folk glömmer bort eller inte vill tänka på är just att slutaren ger upp eller andra saker gör att kameran i slutändan inte fungerar, att som hobbyfotograf fotografera hej vilt är kanske lite mer förståeligt då det är just en hobby.
Men när det handlar om jobb så bör man ha det inräknat att den KOMMER ge upp nån gång på vägen, och vid det tillfället "vem betalar"., vad gör man om man inte har "råd" en ursäkt för att inte dyka upp på jobbet som fotograf "men de tänkte jag inte på" funkar kanske inte riktigt.
aswe
Aktiv medlem
Kollade detta med Skattemyndigheten för ett tag sedan och arbetsgivaren kan betala ut ersättningen för t.ex. kamerautrustning som kostnadsersättning. Du behöver då inte skatta för denna ersättning och arbetsgivaren betalar heller inte några sociala avgifter för denna ersättning.
Det är jättebra. Tack för denna information. Gäller bara uppskatta antal bilder och användandet samt kostnad för prylarna som skall användas. Det kunna ge en ungefärlig ersättning till mig.
aswe
Aktiv medlem
På en 100% tjänst antar jag.När jag pratade med Skattemyndigheten menade dom att det var helt ok med en kostnadsersättning i samma nivå som motsvarande avskrivning. En del saker skriver man av på ett år medan andra skrivs av på tre år. Bara att räkna ut vad det blir per månad.
Jag får leta lite på skatteverkets sida så får vi se vad jag hittar. Borde väl stå något om vad som skall skrevas av på 3 respektive 1 år.