Annons

Hur göra backup på sina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
zuukit. du säger att i början på ditt inlägg att det är mappen längst till höger,, men du menar vänster väl? den som har en blå ikon med LR som text?
Ja, precis vänster ska det vara ;-)
hur som helst så innehåller ju "backups" mappen en del sådanna filer som den blåa ikonen, betyder det att det bara är den senaste som ligger utan för mappen "backups?
Ja. Den databas du jobbar med är den man ser längst ner till vänster. Backups innehåller just backups, dvs gamla kopior av databasen.

och vad är vitsen med att göra backup nån gång då och då på mappen "backup" när hela min databas ligger i lrcat filen som är blå?
Om databasfilen blir korrupt och inte längre går att öppna är det bra att ha en backup. Och när du plötsligt märker att du av misstag raderat alla bilder från 2010 så kan det vara bra att ha en äldre version att gå tillbaka till och hämta inställningarna därifrån. Du kanske inte märker felet förrän efter tio dagar. Om du då har sju olika backuper, men alla från den senaste veckan så är du inte hjälpt av dem.

Hur menar du Bo?
Menar du alla justeringar som jag gör på bilderna?
I så fall har vi tagit upp det i här i tråden.
Ich det finns ju en fil som som man kan säkerhetskopiera som sparar alla dessa justeringar man gör.

1 Backup kan man inte göra i samma dator. Inte heller på en automatkopierande NAS.
Backup är när filerna ligger skyddade ngn annanstans, helst brandskyddade (annat hus).

JAG har en egen disk till alla foton o film. På den disken ligger också LRs lrcat-fil.
Jag drar en kopia en gg per kvartal till en separat disk som läggs i ett annat hus.
Det är min backup.

@andreassofus
Nej, alla små inställningar du gör i programmet. Jag vill belysa en tredje sak att säkerhetskopiera: Inställningarna för själva programmet.

@Erik Schalin
Japp. Säkerhetskopierad data är data lagrad på ytterligare två separata platser avskilt (tekniskt&fysiskt) från driftsystemet.
Jag räknar med att min hårddisk när som helst kan gå sönder. När det händer har jag en backupdisk som får agera återställningsdisk, medans den tredje disken befinner sig orörd och är backup.

Själv har jag löst det med en extra fysisk disk samt en molnlösning.

1 Backup kan man inte göra i samma dator. Inte heller på en automatkopierande NAS.
Backup är när filerna ligger skyddade ngn annanstans, helst brandskyddade (annat hus).

JAG har en egen disk till alla foton o film. På den disken ligger också LRs lrcat-fil.
Jag drar en kopia en gg per kvartal till en separat disk som läggs i ett annat hus.
Det är min backup.

Visst kan man gör backup i samma dator eller på en NAS, man kan även göra backup till samma hårddisk. Samtidigt finns det de som inte tycker man har en backup förrän man har datan i bunkrar på tre olika kontinenter och samtidigt en kopia utmejslad i stentavlor.

Alla har olika krav på hur robust backupsystem man vill ha. Det är många saker som ska vägas in t ex tid/kostnad för att underhålla systemet kontra vad datan har för värde och vilken risk man är beredd att ta.

Själv tycker jag din lösning med att kopiera till en extern disk med jämna mellanrum och förvara denna på annan plats är en rimlig nivå som säkert de flesta klarar av.

Visst kan man gör backup i samma dator eller på en NAS, man kan även göra backup till samma hårddisk. Samtidigt finns det de som inte tycker man har en backup förrän man har datan i bunkrar på tre olika kontinenter och samtidigt en kopia utmejslad i stentavlor.

Alla har olika krav på hur robust backupsystem man vill ha. Det är många saker som ska vägas in t ex tid/kostnad för att underhålla systemet kontra vad datan har för värde och vilken risk man är beredd att ta.

Själv tycker jag din lösning med att kopiera till en extern disk med jämna mellanrum och förvara denna på annan plats är en rimlig nivå som säkert de flesta klarar av.
Nej en autokopierande NAS följer slaviskt.
Tar du bort en fil av misstag så tar NASen bort samma fil, ingen backup kvar....

Ett blixtnedslag på landet rensar en dator helt. I en stad fördelas smällen o får normalt inte såpass stora konsekvenser.

EN disk som kraschar, kraschar normalt hela disken... Så till samma disk kan man inte dra en backup.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto