Annons

Hur göra backup på sina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
hej!
jag håller på att ändra om bland alla mina bilder på datorn och behöver ett bra system för att lagra och säkerhetskopiera alla mina bilder.
förr så gjorde jag bara backup på alla RAW filer. dessutom så exporterar jag alla mina redigerade bilder från lightroom till olika mappar på datorn, jag säkerhetskopierade även dessa till en extern hårddisk..
har kommit på att systemet inte är så bra och att det är onödigt att lagra mängder jpegbilder på datorn.
det räcker att jag har dom i lightroom.

jag kommer fortsätta med att säkerhetskopiera alla rawfiler, men vill även göra backup på redigeringen, och då finns ju den där lrcat grejen,, dock kan jag inte riktigt systemet men undrar helt enkelt vilken/vilka av grejerna på bilden ska jag göra backup på för att säkerhetskopiera redigeringen jag gjort på bilderna?

tacksam för svar
/andreas

Bilagor

• bild.jpg
    bild.jpg
    12.9 KB · Visningar: 1,184
Hade du kört mac så har du backup inbyggt i operativet och det har du väl även i Windows. Jag försökte att få igång det men det var inte det lättaste. Gav upp. Du kan ju också köpa ett fristående program för detta. Retrospect körde jag med förr i tiden. Finns både för Mac och PC

http://www.retrospect.com

Fast vid närmare eftertanke var det kanske inte vad TS undrade om....

Bilderna ska backuppas och din lrcat-fil. Som jag har fattat det räcker det med det.

Har du hygglig uppkoppling och inte allt för omfattande bildflöde rekommenderar jag molnbackup.

Offsite backup är det enda som skyddar mot brand, stöld, översvämmning etc. Lokal backup skyddar dig bara från diskhaveri och datakorruption.

Jag kör Backblaze och är nöjd, men det finns gott om utmanare.

Plåtar kanske 4 Gb/vecka, sållar hårt redan i kameran. Inga problem alls att hålla jämna steg med uppladdningen (har 100Mbit upp iofs, men kör över wifi på laptop så 10Mbit upp trådbundet borde räcka gott).

För proffs som kommer hem med flera fulla kort om dagen fem dagar i veckan är detta självklart inte ett alternativ. Om man inte väljer att enbart ta molnbackup på sina "selects".

Använd Lightroom backupen som du kan ställa in under Edit\Catalog settings.
Där finns det en ruta längst ned där du ställer in hur ofta katalogen ska backas.
Det är alltså en inställning för hur ofta du ska få frågan om backup när du stänger av Lightroom.
Jag skulle inte rekommendera att kopiera själva lrcat-filen utanför Lightroom då man inte vet i vilket läge databasen/lrcat-filen är då.

tack för svaren,, nu svarar ingen av er direkt på min fråga men...

ursose.. vad menar du med "Jag skulle inte rekommendera att kopiera själva lrcat-filen utanför Lightroom då man inte vet i vilket läge databasen/lrcat-filen är då. "

I Lightroom finns funktionen att göra backup på katalogen. Dessa backuper hamnar i mappen backups på din skärmdump. Använd Lightrooms funktion att göra backup på katalogen varje gång programmet avslutas och gör sedan backup på hela mappen backups samt dina raw till en extern disk så är du en bra bit på väg.

ursose.. vad menar du med "Jag skulle inte rekommendera att kopiera själva lrcat-filen utanför Lightroom då man inte vet i vilket läge databasen/lrcat-filen är då. "

Det jag menar är att du inte ska kopiera själva lrcat filen som du hade hittat med hjälp av explorern som du visade i bilden.

Utan när du har Lightroom igång gå till Edit\Catalog settings och ställ t.ex. in att det ska göras en backup varje gång du avslutar Lightroom. Då kommer det att komma en fråga varje gång du avslutar Lightroom om du vill ta en backup och då kan du dessutom styra vart den filen ska hamna.
Den filen sen kan du kopiera hur mycket du vill sen.

Jag vet inte hur Lightrooms databas mm funkar men det finns en risk att du inte kan använda en ren kopia av lrcat-filen du hittat om Lightroom är igång.

Och i den backupen som du då kan göra via Lightroom finns alla justeringar som du gjort i Lightroom.

mitt lightroom frågar varje gång jag stänger av om jag vill säkerhetskopiera och då trycker jag "JA" i stort sett varje gång,, så så långt är det ju rätt. men skulle datorn krascha så hjälper ju inte den säkerhetskopieringen så mycket. därför jag ville veta vilken av mapparna jag kunde dra till min externa hårddisk..
har nämligen fått tips om att det är lrcat mappen som man ska göra backup på,, men med andra ord så är det alltså "backups" katalogen som man ska kopiera till sin externa hårddisk?

ok,, jag kanske är trög,, men jag har aldrig hållt på med detta innan.
så backup mappen innehåller ALLA redigeringar jag gjort på alla mina bilder i lightroom..

så kraschar min dator, och jag har gjort backup på alla RAW bilder, samt backups katalogen så kommer alla mina redegerade bilder finnas kvar? alltså alla ändringar på bilderna.
är det korrekt?

Precis. Backup mappen innehåller kopior av din lrcat-fil (LR's katalog/databas). Vad LR's inbyggda backup gör är inget annat än en ren kopia av din katalog fil. Du kan lika gärna göra den själv i utforskaren/finder, bara du avslutar LR först. Men den inbyggda är ju praktisk eftersom den sker automatiskt och den sköter sig själv. Men tänk på att om du lagrar backuperna i en mapp på samma hårddisk som originalet ligger på så har du en rätt dålig backup. Om disken kraschar så försvinner både original och backup. I själva backup dialogen kan du ange var backup ska hamna.

Ok så jag Bode kanske ha två st externa då. En till raw filerna och en till backup mappen.
Å andra sidan, går disken sönder med raw filer har jag ju ingen nytta av backup mappen heller

Två externa diskar som backup låter rimligt. Se bara till att förvara dem fysiskt åtskilda.
Du kan gott ha både raw-filer och databasen på samma (bägge) disk.
Din aktuella databas innehåller alla justeringar du gjort. Katalogen backup är bara gamla kopior av databasen. Kan vara bra att ha några kvar från olika datum att gå tillbaka till om något skulle skita sig rejält. Ser dock ingen anledning till att spara tiotals av dessa gamla kopior, vare sig på datorn eller som backup.
Du kan ju också skriva dina justeringar till xmp-filer som ligger bredvid raw-filerna. Då får du ytterligare en säkerhet på att dina redigeringar finns kvar. Välj dock att göra denna skrivning manuellt då den automatiska stjäl mkt prestanda, markera bilderna, ctrl+s.

Vad innebär "min aktuella databas" är det alla bilder bilder jag har i lightroom menar du?

Dom andra mapparna på bilden, vad är det för något då?
Backup mappen innehåller ju inte så mycket, medans dom andra innehåller mycket mer.

Din aktuella databas, det är allt du har i lightroom i dagsläget. Databasen består av en enda fil och syns längst ner till höger på din bild. Lite svårt att se men det ser ut som att den heter Lightroom4catalog.lrcat. Databasen heter alltid något med .lrcat.
Den filen innehåller alla dina inställningar. Den + orginalbilderna är det du ska vara rädd om.

Det är bra att du inte har så mkt i backup-mappen eftersom det känns onödigt som jag var inne på tidigare. Jag vet inte vad du har för inställningar, jag har för mig defaultinställningen frågar om du vill göra backup en gång i veckan. Om du har väldigt lite i din backup-mapp kanske du har ställt in programmet på mer sällan eller valt att spara dina backuper någon annan stans?
Varje backup (kopia av databasen) är en fil så några tusentals filer i den mappen ska du inte räkna med.

Däremot i mappen med previews, där ligger det nog en väldans massa filer och undermappar. Det är de förhandsvisningar som skapas automatiskt vid import och vid bearbetning av bilderna. Har du plats på din backupdisk så kan du göra en backup på den mappen någon gång då och då. Det är inga livsviktiga filer, de kan återskapas av LR vid en ev diskkrasch men det tar tid, ganska lång tid, typ dagar. Därför kan det vara bra att ha en backup även om den inte är helt färsk. Själv kopierar jag preview-mappen ca 2 ggr per år.

Som erro.se sa tidigare så går det utmärkt att göra kopior av databasen direkt i utforskaren.

För att vara extra tydlig, din aktuella databas (lightroom4catalog.lrcat) innehåller alltså inga bildfiler. Databasen är den fil som innehåller dina redigeringar av bilderna. Varje gång du får frågan av Lightroom om du vill göra en backup (och väljer ja) så hamnar en kopia av databasen i mappen "backups". En kopia på mappen backups, samt en kopia på alla original bildfiler är det du minst ska ha. Helst minst ytterligare en disk på annan fysisk plats med samma uppsättning av alla bildfiler samt "backups"-mappen.

En fördel med att ha en kopia på hela mappen "backups" istället för bara originalfilen är om du skulle få ett fel på databasen. Då kan du gå tillbaka till en tidigare version av databasen i mappen "backups" innan felet inträffade. Sedan behöver du ju, som nämnt ovan, inte spara varenda version av databasen.

mycket bra svar dom två sista här. nu börjar jag förstå lite hur allt hänger ihop :)

förr när rutan kom upp ibland där det står om jag vill göra en backup så visste jag inte vad som menades med det så jag tryckte lika ofta på "senare" som "ja"

nu däremot klickar jag på "ja" varje gång, som jag dessutom har ändrat så han frågar mig en gång per dag.

det betyder med andra ord att min "backups" mapp kommer fyllas mycket snabbare nu.

zuukit. du säger att i början på ditt inlägg att det är mappen längst till höger,, men du menar vänster väl? den som har en blå ikon med LR som text?

hur som helst så innehåller ju "backups" mappen en del sådanna filer som den blåa ikonen, betyder det att det bara är den senaste som ligger utan för mappen "backups?

och vad är vitsen med att göra backup nån gång då och då på mappen "backup" när hela min databas ligger i lrcat filen som är blå?

hur som helst så känns det som jag har läget under kontroll och vet vad jag ska göra. dom sista frågorna nu är mest bonusfrågor :p

jag är mycket tacksam för att ni tar er tid och svarar och hjälper mig att förstå :)

Den "blå filen" du ser i Lightroom-mappen är den senaste databasen med alla dina ändringar. Det går fint att ta en kopia på den filen och använda som backup men det kan vara lite riskabelt om t.ex. Lightroom används när kopieringen sker.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto