Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gör man ren sensorn på D2X?

Produkter
(logga in för att koppla)

Knutte K

Aktiv medlem
Köpte en Nikon D2X i somras och nu är bildsensorn i behov av rengöring. På min D70 ordnade man detta lät met ett sensorrengöringskit.

Vågar man använda detta på min D2X?
 

Bilagor

  • d2x_front_l.jpg
    d2x_front_l.jpg
    15.7 KB · Visningar: 687
Hvis du ser i manualen, side 252 i den Engelske versjonen, så ser du rense prosedyren. Det anbefales bruk av EH-6AC adapter. Du bruker samme renseutstyret som for D70.
 
Tack Frode! Har tyvärr bara den svesnka manualen. Men hur får jag tag i den engelska manualen? Finns den på web:en?
 
Står på sidan 252-253 även i den svenska versionen av manualen - under rubrik "Lågpassfiltret".

Själv har jag hittills klarat mig med att blåsa bort ev. damm efter snart 10 månaders anv.


mvh Tomas
 
Det är lika enkelt som på D70. Blås rent för det mesta och tvätta med svabb och sprit när det sitter fast.

Det tråkiga är skillnaden. Med D2 så måste man använda nätadaptern EH6 för att kunna fälla upp spegeln. Annars är det menyvalet inte aktivt.

/Erik
 
Tackar! Tror inte att det räcker med att blåsa bort skiten. På D70 körde jag med en speciell pensel och rengöringsvätska som jag köpte på YFO. Tyvärr står det ju bara i manualen att "endast auktoriserad Nikonpersonal bör göra ren sensorn". Det verkar ju lite krångligt och dyrt att skicka kameran från Göteborg till Stockholm med post för att göra ren sensorn? Nätadaptern kostar 1.495:- på Scandinavian photo. Någon som testat själv?
 
Senast ändrad:
Det är väl ingen skillnad på rengöringen av sensorn på D2X och D70, eller någon annan systemkamera än att du måste ha en el-adapter till D2x för att lyfta spegeln och öppna slutaren.
 
Det är bara att ställa slutartiden på 30 sek och göra rent. Så gör jag på min D2x och det funkar bra. Men man får inte söla för länge så slutaren hinner slå igen.

/Leif
 
leffep skrev:
Det är bara att ställa slutartiden på 30 sek och göra rent. Så gör jag på min D2x och det funkar bra. Men man får inte söla för länge så slutaren hinner slå igen.

/Leif

Nackdelen med den metoden är ju att sensorn är aktiv under rengöringen, risken är ju då att den då drar åt sig mer damm en man tar bort.
 
Zoso skrev:
Nackdelen med den metoden är ju att sensorn är aktiv under rengöringen, risken är ju då att den då drar åt sig mer damm en man tar bort.

Jo, jag vet det. Men för mig och mina fotokompisar fungerar det att göra så. Jag har gjort både blåsmetoden och den med rengöringsmedel, och jag har än så länge inte fått några problem.

/Leif
 
Zoso skrev:
Nackdelen med den metoden är ju att sensorn är aktiv under rengöringen, risken är ju då att den då drar åt sig mer damm en man tar bort.

Finns det något som helst belägg för att sensorn drar till sig mera damm när den är aktiv? Det handlar ju inte om några högre spänningar alls! Statisk elektrisitet, som man får med hjälp av nylonskjortor och en katt:) ligger normalt på flera tusen volt. Det räcker för att dra till sig damm.

Kolla polerna på ett batteri. Inte drar de till sig några dammpartiklar.

Jag vet att detta diskuterats tidigare men det måste finnas något fysiskt belägg. Själv tror jag det bara bygger på skrönor. Uj, uj uj, vad har jag sagt nu då? Nu väntas anstormningen...

/AnWi
 
Magnus Wahlgren skrev:
Om man öppnar slutaren och tar ut batteriet då?

Jag testade! Om man ställer kameran på M så har man 30 sek på sig att göra rent / komma åt sensorn. Testade också att ta ut batteriet under tiden, men då slog tyvärr slutaren igen direkt, även om spegeln var uppfälld. Det gäller att sno sig, eller att betala 1.500:- för att göra ren sensorn.... Man kan ju alltid trycka av igen... och igen...och...
 
Du kan väl sätta kameran i bulbläge, då har du ju slutaren öppen så länge du håller ner avtryckaren
 
Knutte K skrev:
Jag testade! Om man ställer kameran på M så har man 30 sek på sig att göra rent / komma åt sensorn. Testade också att ta ut batteriet under tiden, men då slog tyvärr slutaren igen direkt, även om spegeln var uppfälld. Det gäller att sno sig, eller att betala 1.500:- för att göra ren sensorn.... Man kan ju alltid trycka av igen... och igen...och...

Konstigt att din slutare stängde. Jag satte min på manuell och 10sek. Tryckte sen av en exponering och tog bort batteriet. Då blev slutare kvar i uppfällt läge ända tills jag satte i batteriet och ändrade slutartid och gjorde ännu en blindavtryck.

/Leif
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.