Annons

Hur gör man en vanlig slät svart ram i Photoshop Elements 2.0?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aton_

Aktiv medlem
Jag har sett att det finns ett antal färdiga ramar men de suger designmässigt enligt min uppfattning så det är inget alternativ. Jag vill bara göra släta ramar i varierande bredd men lyckas inte få till det. Antar att man t ex borde kunna lägga ett färgat lager bakom bildlagret men jag lyckas inte skapa lager med avvikande storlek. Någon som har löst problemet?

1. Se till att din bild är i ett lager (skapa lager av bakgrund).
2. Lägg till ett nytt lager och dra ner det under fotot.
3. Ändra storlek på arbetsbordet (inte bilden) med t ex 100 pixlar i både bredd och höjd.
4. Gör ditt foto osynligt, ögat jämte lagret.
5. Blanda till en snygg färg.
6. Häll färgen på nya lagret med färghinken.
7. Gör fotot synligt.
Klart.
Man kan göra ramar med t ex en tunn vit kant innerst på få pixlar och så en bredare runt om genom att upprepa förfarandet med ett nytt lager som då ska ligga allra underst.
Lycka till!
Stina

Tack för era tips! Redigera/ramlinje var ju barnsligt enkelt, tänk att jag aldrig hittat det. Finns inte heller med i boken jag lånat om PSE, mycket märkligt. Stina, med ditt tips fick jag offra bakgrundslagret, det vägrade släppa andra lager under sig. En omvänd översittare med andra ord. Det finns väl ingen nackdel med att radera bakgrundslagret?

Bakgrundslagret är ju just en.. bakgrund:)

I vissa lägen när man vill göra vissa typer av manipulationer så behöver man ett bakgrundlager, men i normal fallet så spelar det ingen roll om det finns eller inte finns. Jag brukar ofta "befodra" bakgrundslagret till ett vanligt lager eftersom det finns operationer som man inte kan göra på ett bakgrundslager.

Ibland så finns det fruktansvärt enkla sätt att lösa saker och ting på. Jag bruka först använda 2 timmar för att göra saker på det invecklade sättet (som dessutom inte fungerar) innan jag hittar det enkla självklara:)

--jalle

Aton_ skrev:
Tack för era tips! Redigera/ramlinje var ju barnsligt enkelt, tänk att jag aldrig hittat det. Finns inte heller med i boken jag lånat om PSE, mycket märkligt. Stina, med ditt tips fick jag offra bakgrundslagret, det vägrade släppa andra lager under sig. En omvänd översittare med andra ord. Det finns väl ingen nackdel med att radera bakgrundslagret?

"Det finns väl ingen nackdel med att radera bakgrundslagret?"

Nej, inte vad jag sett. Och jag radrar det inte jag konverterar bakgrundslagret till ett vanligt lager, Lagermenyn / nytt lager / från bakgrund.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto