ANNONS
Annons

Hur gör jag sådana här ramar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Dessa åstadkoms tidigare i mörkrummet genom att man filade upp negativhållaren lite så man fick med en del av den oexponerade delen av filmen. Eftersom man filade på ramen blev den inte lika rak och fin utan ganska ojämn och "ruffig".

Antingen är detta bilder som är helt framställda i mörkrummet och så har man skannat papperskopian ELLER så har man kanske skannat in en ram från en annan bild och klippt ihop ramen med en egen bild. Det finns sådana ramar att ladda ned på nätet. Det är ju också helt möjligt att göra sådana från scratch, men det verkar mer arbete än nödvändigt.

Varför inte slänga iväg ett brev till Mikael och Helena och höra hur de har gjort dessa två bilder?

Precis Mattias.
Finns att ladda ned från ovanstående adress.

Att klippa ihop i det digitala mörkrummet :)

(Förstod nu varför just den bild hade gått från 10 visningar till 225 visningar på ett dygn...blev lite orolig ett tag ;) )

Har du en gammal förstoringsapparat av märket Leitz (t ex Valoy eklle Focomat) så får man en ram på köpet under försutsättning att hela negativet (24x36) kopieras. På min Durst M601 går det också att fixa en sådan ram, tyvärr inte lika snygg, när jag kör med 6x6 negativ.

T.Ekelund skrev:
När man laddat ner en ram från http://www.atncentral.com/download.htm#Frames hur gör man då för att få in den på sina egna bilder?

Man packar upp *.zip filen om det är "Andrea's Borders" du snackar om, sen öppnar man *.psd filerna och du kommer fatta hur man använder ramen!

Lager0 = ram
Lager1 = ditt foto

Sen handlar det ju om att passa in sakerna =)

edit: ett annat sätt är ju att öppna ditt foto i ps och sen dra över ram lagret till din bild och anpassa där efter.

Jag har nån gammal version av "extensis, auto f/x" som är en photoshop plugin med ett 20tal användbara ramvarianter, polaroid negativ, samt "filade kanter", tyvärr är de flesta ramarna bara skit-kitch. Men de som är bra funkar fint. Dessutom lätta att varitera i tjocklek och grad av effekt genom plugi med förhandsgranskning innan man applicerar effekten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar