Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gör du dina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Av ren nyfikenhet har jag några frågor.

Vilka påståenden stämmer på dig?

Ange gärna vilken typ av bilder du gör.


Planering
1A) Innan jag ger mig iväg och fotograferar har jag bilderna klara eller nästan klara i huvudet.
1B) Situationen jag hamnar i får avgöra vilka bilder det blir.

Komposition
2A) Jag komponerar efter regler jag lärt mig
2B) Regler kan jag, men tänker inte på dom.
2C) Jag struntar i alla regler.

Efterarbete
3A) Jag vill helst slippa efterarbete
3B) Efterarbetet är en del i bildskapandet
3C) Det är efterarbetet som är det viktiga.

Resultat
4A) När jag fotograferat färdig kan jag använda runt 10% av bilderna.
4B) När jag fotograferat färdig kan jag använda runt 50% av bilderna.
4C) När jag fotograferat färdig kan jag använda runt 90% av bilderna.

Skulle du vilja kunna svara annorlunda om t.ex 1 år ?
 
Hur gör du dina bilder?
Av ren nyfikenhet har jag några frågor.

Vilka påståenden stämmer på dig?

Ange gärna vilken typ av bilder du gör.


Planering

1B) Situationen jag hamnar i får avgöra vilka bilder det blir.

Komposition
2B) Regler kan jag, men tänker inte på dom.

Efterarbete
3A) Jag vill helst slippa efterarbete
men många gånger är:
3B) Efterarbetet är en del i bildskapandet


Resultat
4A) När jag fotograferat färdig kan jag använda runt 10% av bilderna.


Skulle du vilja kunna svara annorlunda om t.ex 1 år ?
Ja, defenitivt.. Man vill ju alltid utvecklas till det bättre ! =)

Mvh Johan
 
Beror lite på vad jag fotar.
Fotar jag tävlingarna på Täby för tidningar gäller: 1A, 2A, 3A och 4C
När jag fotar porträtt/F.A.N gäller: 1A, 2C, 3B och 4B

Tror inte att det blir annorlunda om 1 år, är nöjd med detta.

/ E
 
Fotade mest natur tidigare men fotar numera väldigt blandat, gatufoto, studio och porträtt.

1B (ibland 1A)
2B
3B
4A

Klart man vill utveckas och jag önskar jag slapp solla bland de bilder ja tagit. Skulle vara skönt att kunna ta en bild på ett objekt och veta att just den bilden är den bästa.

MVH
Magnus
 
Planering
1C) Vädret avgör vilka bilder jag tar (därmed avgörs min destination). Maffiga moln - landskapsbilder. Dimma - skogsbilder. Storm - kustbilder. Annat - allmänna naturbilder/makro.

Komposition
2A), 2B) och 2C) Om jag tycker att jag har funnit "rätt" bild tar jag olika varianter i bland efter regler i bland aldrig enligt regler (A och C). I "Snabba situationer" blir det oftast 2B.

Efterarbetet
3A) och 3B) Jag är aldrig nöjd med färger och kontraster från kameran - dom höjer jag alltid som standard. Om jag inser att mitt motiv skall vara svartvitt lägger jag mödan på att komponera bilden och gör mer eller mindre avancerat efterarbete för att få den "rätt".

Resultat
4A) När jag fotograferat färdig kan jag använda runt 10% av bilderna.

Mitt mål är att öka 1A) till ca 30% men inte mer, för då skulle spontaniteten och det meditativa i fotograferandet försvinna.

Sedan vill jag givetvis nå 4C) :)
 
Planering
1B) Situationen jag hamnar i får avgöra vilka bilder det blir. Gillar mest ögonblicksbilder, det känns mer naturligt då.

Komposition
2B) Regler kan jag, men tänker inte på dom. När jag fotar så "tänker" jag mer med ögat än med hjärnan.

Efterarbete
3B) Efterarbetet är en del i bildskapandet. Efterarbetet gör kanske inte mina bilder så mycket bättre men jag ser det som en möjlighet att utveckla bilden efter att den är tagen.


Resultat
4A) och 4B). Ligger någonstans mellan. Fast det beror vad man menar med "kan jag använda". Jag har oerhört många bra bilder på in dator som jag inte har tid att använda till något vettigt, skriva ut t.ex.

Skulle du vilja kunna svara annorlunda om t.ex 1 år ?

Helt klart. Men jag tror inte att jag kommer att höja mig i procent. (Fråga 4) Utan jag hoppas istället på att jag kommer ta bättre bilder men samtidigt bli mer selektiv och slänga lite mindre bra bilder. Bilder som jag kanske, om det hade varit dag, hade sparat.

/Fabian
 
Planering
1B) Situationen jag hamnar i får avgöra vilka bilder det blir.

Komposition
2C) Jag struntar i alla regler.
( helt på grund av att jag inte kan reglerna )

Efterarbete
3B) Efterarbetet är en del i bildskapandet


Resultat
4A) När jag fotograferat färdig kan jag använda runt 10% av bilderna.

Självklart vill jag kunna nå ett högre resultat, men jag vill också kunna släppa kraven och ge mig ut på fototur och bara njuta av det jag ser och upplever.
 
Planering
1A) Innan jag ger mig iväg och fotograferar har jag bilderna klara eller nästan klara i huvudet.


Komposition
2A) Jag komponerar efter regler jag lärt mig

Efterarbete
3A) Jag vill helst slippa efterarbete

Resultat
4A) När jag fotograferat färdig kan jag använda runt 10% av bilderna.

Skulle du vilja kunna svara annorlunda om t.ex 1 år? Ja, eftersom jag fortfarande klassificerar mig som nybörjare (fotat i 2 år) är det främst tänket kring komposition jag önskar utveckla. Idag kan jag känna mig aningen låst vid att tillämpa det jag läst om komponering. Jag hoppas därmed kunna frigöra mig mer från det genom att samla på mig mer erfarenhet.

Jag fotar mestadels porträtt, men har även ett starkt intresse för landskapsfoto.

Mvh Magnus
 
1A) Ibland, kanske 10% av gångerna
1B) För det mesta
2B) Utom ibland då det blir 2A
3B) Fast ibland skjuter jag dia, och då blir det inte så mycket efterarbete...
4A) Någonstans här för 1B fallen
4B) och härnågonstans för 1A fallen
4C) Hahaha, det har jag nog aldrig varit i närheten av. Marginalkostnaden för att dra iväg lite extrabilder är för låg för att hålla inne med frestelsen att trycka av.

/Andreas
 
1B (Naturupplevelsen går ofta före fotandet så stämningen för stunden avgör därför hur bilderna blir. Däremot återvänder jag ofta till samma platser)

2B (Det blir ofta enligt reglerna omedvetet)

3A (Fotar dia så efterarbetet består i att sortera bilder)

4A (För en hobby är den här punkten är oviktig, jag har inga ambitioner att sälja några bilder)

Om ett år ska det fortfarande vara roligt att fotografera.
 
Senast ändrad:
1B) Situationen jag hamnar i får avgöra vilka bilder det blir.

2A) Jag komponerar efter regler jag lärt mig

3A) Jag vill helst slippa efterarbete

4A) När jag fotograferat färdigt kan jag använda runt 10% av bilderna.

Skulle du vilja kunna svara annorlunda om t.ex 1 år ? Ja, jag vill utvecklas mer, framförallt när det gäller bildseende, och kunna planera varje bild bättre, så att jag kanske kan svara ABAC istället. Och gärna göra bilden perfekt redan i kameran för att mer eller mindre helt slippa efterarbete.

Berätta gärna mer varför du frågar! Hur svarar du själv på frågorna?

// Kjelle
 
Av ren nyfikenhet har jag några frågor.

Vilka påståenden stämmer på dig?

Ange gärna vilken typ av bilder du gör.


Planering
1B Situationen jag hamnar i får avgöra vilka bilder det blir. Jag har många bildideer som jag vill förverkliga men det är situationen som styr mest.

Komposition
2B) Regler kan jag, men tänker inte på dom. Detta är normalfallet, men i vissa situationer fotograferar jag medvetet med hjälp av "reglerna"

Efterarbete
3A) Jag vill helst slippa efterarbete. När jag fotograferar digitalt strävar jag alltid efter att det ska behövas så lite efterarbete som möjligt.

Resultat
4A) När jag fotograferat färdig kan jag använda runt 10% av bilderna. Detta är det som alternativ som ligger närmast. Jag sparar och kan använda ca 20% av bilderna f.n.

Skulle du vilja kunna svara annorlunda om t.ex 1 år ?
Ja, när det gäller hur många bilder som jag sparar vill jag gärna nå betydligt längre än idag.
 
Arleklint skrev:



Planering
1A) Innan jag ger mig iväg och fotograferar har jag bilderna klara eller nästan klara i huvudet.
1B) Situationen jag hamnar i får avgöra vilka bilder det blir.

Svar:
=I första hand A. Men att vara öppen för B är lika viktigt. Men för mig kommer A alltid före B!!

Komposition
2A) Jag komponerar efter regler jag lärt mig
2B) Regler kan jag, men tänker inte på dom.
2C) Jag struntar i alla regler.[/b]
Svar:
=En kombination av alla tre alternativ med övervikt på det alternativ som passar bäst för det enskillda syftet.
Dominerar gör nog C, till trots för att det som en gång lärts/förståtts och accepterats alltid kommer att påverka ens val, medvetna likaväl som omedvetna!

Efterarbete
3A) Jag vill helst slippa efterarbete
3B) Efterarbetet är en del i bildskapandet
3C) Det är efterarbetet som är det viktiga.[/b]
Svar:
=Helt klart A.
Men B är såklart en viktig del av skapandet. Olika syften kräver ju olik behandling innan presentation!

Resultat
4A) När jag fotograferat färdig kan jag använda runt 10% av bilderna.
4B) När jag fotograferat färdig kan jag använda runt 50% av bilderna.
4C) När jag fotograferat färdig kan jag använda runt 90% av bilderna.[/b]
Svar:
=Mellan A OCH B skulle jag tro. MEN det beror ju såklart helt på vad man fotar. Vissa motiv kräver andra tillvägagångssätt, speciellt där vissa effekter vill uppnås..

Skulle du vilja kunna svara annorlunda om t.ex 1 år ?

Svar:
=Nej, tror jag.
Önskar dock att bli Mer pricksäker generellt, då tänker jag inte på procentuellt användbara bilder utan på att bli mer pricksäker i kommunikationen med betraktaren, genom bilderna!
[/B]
 
Senast ändrad:
Jag fotar väldigt blandat men gillar att ta nån form av dokumentära bilder. Modellfoto eller andra typer av arrangerade bilder tycker jag inte är speciellt intressant.


1B - Jag brukar väldigt sällan ha klara bildidéer i huvudet innan jag går ut.

2B - Har egentligen inte så bra jättebra koll på regler och sånt utan försöker mest komponera så det ser snyggt ut.

3B - De flesta bilder får bara normal efterbehandling (nivåer, kurvor, beskärning och ibland konvertering till s/v). Ett par bilder brukar får utstå lite hårdare behandling, men ambitiösa montage och sånt är inget jag brukar syssla med.

4A - Gissningsvis 10-20 % av bilderna blir bra i betydelsen att jag vill visa upp dem för andra än mig själv. Jag försöker vara rätt så selektiv här så att man inte sitter med 100GB bilder som ändå bara är dåliga.


Kanske att jag skulle vilja ta större andel bra bilder, men jag tycker inte det är nåt stort problem nu när jag kör digitalt. Ibland måste man helt enkelt ta alla de där dåliga bilderna för att få den bra också.
Jag skulle nog vilja lära mig mer om komposition och bli bättre på att komponera bilder.
 
Planering

1B) Situationen jag hamnar i får avgöra vilka bilder det blir.

Komposition

2C) Jag struntar i alla regler.

Efterarbete

3B) Efterarbetet är en del i bildskapandet


Resultat

4A) När jag fotograferat färdig kan jag använda runt 10% av bilderna.

Skulle du vilja kunna svara annorlunda om t.ex 1 år ?

Inte direkt. Är rätt nöjd som det är!
 
1.
Jag har en grundidé som jag utår ifrån, Jag fotar nästan enbart mode och porträtt på location, så jag rekar ofta i förväg så jag vet vad som finns att spela med och gör en liten plan. Ibland blir det som planerat i bland inte.

2.
Jag struntar i regler och komponerer som jag tycker är skönt.

3.Jag lännger ner mycket tid på efterarbetet, tar det ofta i ettapper om jag ha tid.

4. Det blir nog mest runt 10% av bilderna, beroende på vad der är jag plåtar.

Jag tror att jag skulle svara likadant om ett år.
 
Fotograferar:
Sport, motorsport, nattbilder, natur, porträtt, macro, snapshot's , maskiner , bilar och motorcyklar.


Planering
1A) Innan jag ger mig iväg och fotograferar har jag bilderna klara eller nästan klara i huvudet.
1B) Situationen jag hamnar i får avgöra vilka bilder det blir.

Både och...

1A Om jag har rekat/åkt förbi och sett något som lockar.
1B När jag tar kameran med mig på en spontan promenad.

Komposition
2A) Jag komponerar efter regler jag lärt mig
2B) Regler kan jag, men tänker inte på dom.
2C) Jag struntar i alla regler.

2A
Försöker använda reglerna där jag behärskar dom, och bryter mot dom när jag hittar vinklar jag gillar.

Efterarbete
3A) Jag vill helst slippa efterarbete
3B) Efterarbetet är en del i bildskapandet
3C) Det är efterarbetet som är det viktiga.

3B säger jag här, ibland måste jag försöka fixa mina fotografiska tabbar(ofta) och det är kul att se modifieringar ändra redan bra bildobjekt till bättre.

Resultat
4A) När jag fotograferat färdig kan jag använda runt 10% av bilderna.
4B) När jag fotograferat färdig kan jag använda runt 50% av bilderna.
4C) När jag fotograferat färdig kan jag använda runt 90% av bilderna.

4C Är ett ungefärligt genomsnitt...
Det varierar med vad för något jag fotograferar.
Ex: Nattbilder ca 90% , sport ca 50% , landskap ca 50% , macro ca 90% , porträtt ca 50% , arkitektur ca 90%



Skulle du vilja kunna svara annorlunda om t.ex 1 år ?

Ja , jag skulle vilja svara annorlunda på fråga 4
 
Planering
1A) Innan jag ger mig iväg och fotograferar har jag bilderna klara eller nästan klara i huvudet.
1B) Situationen jag hamnar i får avgöra vilka bilder det blir.

På planering får jag svara både och, det beror helt på vad jag ska ta för bilder, uppdrag etc. så är bilderna så gott som klara innan jag ger mej iväg tex.

Komposition
2A) Jag komponerar efter regler jag lärt mig
2B) Regler kan jag, men tänker inte på dom.
2C) Jag struntar i alla regler.

Regler är trist! Jag gör som jag känner blir bäst.

Efterarbete
3A) Jag vill helst slippa efterarbete
3B) Efterarbetet är en del i bildskapandet
3C) Det är efterarbetet som är det viktiga.

Detta är något jag jobbar på att slippa, men visst är det kul att grejja i datorn med bilder också.
3A och 3B

Resultat
4A) När jag fotograferat färdig kan jag använda runt 10% av bilderna.
4B) När jag fotograferat färdig kan jag använda runt 50% av bilderna.
4C) När jag fotograferat färdig kan jag använda runt 90% av bilderna.

Detta går nästan inte att svara på, det beror på vad jag fotar. Så jag kan svara alla alternativ här. :eek:)

Skulle du vilja kunna svara annorlunda om t.ex 1 år ?

Jo jag jobbar på en del. :eek:)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.