Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gör du dina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
evalisen skrev:
Planering
1A) Innan jag ger mig iväg och fotograferar har jag bilderna klara eller nästan klara i huvudet.
1B) Situationen jag hamnar i får avgöra vilka bilder det blir.

På planering får jag svara både och, det beror helt på vad jag ska ta för bilder, uppdrag etc. så är bilderna så gott som klara innan jag ger mej iväg tex.

Komposition
2A) Jag komponerar efter regler jag lärt mig
2B) Regler kan jag, men tänker inte på dom.
2C) Jag struntar i alla regler.

Regler är trist! Jag gör som jag känner blir bäst.

Efterarbete
3A) Jag vill helst slippa efterarbete
3B) Efterarbetet är en del i bildskapandet
3C) Det är efterarbetet som är det viktiga.

Detta är något jag jobbar på att slippa, men visst är det kul att grejja i datorn med bilder också.
3A och 3B

Resultat
4A) När jag fotograferat färdig kan jag använda runt 10% av bilderna.
4B) När jag fotograferat färdig kan jag använda runt 50% av bilderna.
4C) När jag fotograferat färdig kan jag använda runt 90% av bilderna.

Detta går nästan inte att svara på, det beror på vad jag fotar. Så jag kan svara alla alternativ här. :eek:)

Skulle du vilja kunna svara annorlunda om t.ex 1 år ?

Jo jag jobbar på en del. :eek:)

Mitt tillvägagångsätt är nästan identiskt med Evas så jag får bara hålla med på samtliga punkter, med en reservation för punkt 2 där jag skulle svara.
2B och magkänsla (fast det alternativet fanns ju inte). Men 2B kanske just avser magkänsla. Regler kan iofs vara kul att bryta om man kan dem, precis som med allt annat man gör.

mvh/Ove
 
Planering
1A) Innan jag ger mig iväg och fotograferar har jag bilderna klara eller nästan klara i huvudet.
1B) Situationen jag hamnar i får avgöra vilka bilder det blir.
[Magnus:] Det blir en salig mix av dessa två. Om jag går ut med för mycket idéer i skallen är jag "rädd" att missa tillfällken som kan dyka upp...

Komposition
2B) Regler kan jag, men tänker inte på dom.
[Magnus:] Det är ett aktivt val jag gör att försöka tänka i nya banor...inte alltid så lätt som man kan tro..tycker jag..

Efterarbete
3A) Jag vill helst slippa efterarbete
3B) Efterarbetet är en del i bildskapandet
[Magnus:] Som gammal diabildsfantast så är mitt mål egentligen att bilden skall vara klar redan i kameran, men jag behärskar inte digitaltekniken så bra så att det är möjligt, å andra sidan kanske det är en utopi i den digitala världen..
Det är roligt med efterbehandling, men alltför tidskonsumerande..

Resultat
4A) När jag fotograferat färdig kan jag använda runt 10% av bilderna.
[Magnus:]Varierar väldigt mycket men som ett genomsnitt kan det nog ligga i trakterna kring 30% vid naturfoto och 10% när jag försöker mig på ngt. mer speciellt...


Skulle du vilja kunna svara annorlunda om t.ex 1 år ?
[Magnus:] Det skulle i så fall vara att lära mig förmågan att se bilden, anpassat mer till den digitala världen, innan jag tar den så att jag kan använda över 50% av de bilder jag tagit. Vilket i mina ögon hänger ihop med den andra frågan om att få färdigare bilder direkt ur kameran, utan att behöva kompromissa med mer eller mindre bra komprimerande format..
Jag fick alltid ut mer bra bilder då jag fotade DIA med min 801s än vad jag får numera med min D100...


/ Magnus
 
- Tycker det är roligast att fota actionsporter. Men fotar annat oxå!!


Planering
1B) Situationen jag hamnar i får avgöra vilka bilder det blir


Komposition
har väl egentligen inte lärt mig några regler så jag kan nog varken följa eller ignorera dem =)


Efterarbete
3B) Efterarbetet är en del i bildskapandet
Tycker det är rikitigt skoj med efterarbetet.
Komponerar ofta om bilder i redigeringsprog.

Resultat
4A) När jag fotograferat färdig kan jag använda runt 10% av bilderna.
Det är la olika beroende på dagsform =) men detta stämmer nog skapligt iaf

Skulle du vilja kunna svara annorlunda om t.ex 1 år ?
Ja, öka % användbara bilder vore skoj!! men ska försöka lära mig lite regler så jag har nåt att bryta!!
 
Re: Re: Hur gör du dina bilder?

Mangepange skrev:

Jag fick alltid ut mer bra bilder då jag fotade DIA med min 801s än vad jag får numera med min D100...


/ Magnus
Kan det bero på att du skjuter fler alternativa bilder digitalt som kanske inte är genomtänkta.
Jag gjorde det när jag gick över till digitalt.
Det var en utvecklingsfas som var ekonomiskt försvarbar iom att bilderna inte kostade.
Min utdelningsprocent var högre när jag körde analogt och jag börjar närma mig den nu med min digitala kamera. Det beror främst på att jag tänker igenom bilden (på samma sätt som förr) innan jag tar den och nu har jag färre bilder på kortet än för ett år sedan när jag kommer hem. Jag har dessutom sedan en tid tillbaka börjat plåta svartvitt igen och då kostar det helt plötsligt. Jag tror att det är en mentalitetsfråga. Det är inget fel i att ta många bilder i olika vinklar etc, det gör jag fortfarande. Vid t ex fågelfotografering och seriebildstagning så är utdelningen väldigt låg. Då är man glad att man inte kör dia ;0))

mvh/Ove
 
Re: Re: Re: Hur gör du dina bilder?

Vevo skrev:
Kan det bero på att du skjuter fler alternativa bilder digitalt som kanske inte är genomtänkta.
Jag gjorde det när jag gick över till digitalt.
Det var en utvecklingsfas som var ekonomiskt försvarbar iom att bilderna inte kostade.
Då är man glad att man inte kör dia ;0))

mvh/Ove

Hej Ove,
jo jag har funderat i de banorna själv lite grann - men inte riktigt tagit till mig det förrut...det är väldigt lätt att bara skjuta iväg numera...satt och funderade över detta nu och tänkte att jag skulle betrakta min databearbetningstid som pengar så kanske så kanske jag får till samma "tänk" igen..

Tack för att du hjälpte mig att öppna sinnet lite mer..
Och tack till trådskaparen som fick mig att börja fundera...


M.v.h.

/ Magnus
 
[1B

2C
Den enda kompositionsregel jag känner till, och som brukar gälla för yngre svenska pressfotografer, lyder: Luta alltid kameran när du tar bilden. Den regeln struntar jag oftast i.
Gyllene snittet och liknande är inga regler utan psykologi. Det brukar jag tänka på om jag hinner.

3A
3B
Det lilla jag fotar i S/V brukar jag kopiera i min kokvrå, som jag använder som mörkrum.
För färg avstår jag från att göra efterarbetet själv.

4D
Jag fotar endast för mitt eget höga nöjes skull och vet inte vad som menas med användbar bild.
De flesta bilder går väl att använda till nånting, men det är ytterst få som jag är nöjd med.

Jag skulle gärna vilja att jag kunde svara annorlunda på fråga 4 om ett år (fler bilder som jag är nöjd med), men så blir nog tyvärr inte fallet.

Olle
 
Kul att det blev lite tankar och reflexioner...

Varför jag frågar... Ja, mest för att få veta hur ni gör, det kan vara bra att veta ;)

När svaren blir fler och jag har tid skall jag sammanställa.
 
Javisst ja, jag kanske borde svara själv :)

Om jag bortser från då jag lattjolajban-fotar, och ser till då jag försöker göra något bra så...

Planering
1A) Innan jag ger mig iväg och fotograferar har jag bilderna klara eller nästan klara i huvudet.

Komposition
2B) Regler kan jag, men tänker inte på dom.

Efterarbete
3A) Jag vill helst slippa efterarbete

Resultat
4B) När jag fotograferat färdig kan jag använda runt 50% av bilderna.

(Om inte har jag gjort för många bilder)

Skulle du vilja kunna svara annorlunda om t.ex 1 år ?

Ja, jag vill kunna använda fler bilder och helt slippa efterarbetet.
 
Ange gärna vilken typ av bilder du gör.

Tja, just nu är det mycket "själsliga" bilder i svartvitt, och någon enstaka rulle i färg.


Planering
1A) Innan jag ger mig iväg och fotograferar har jag bilderna klara eller nästan klara i huvudet.

Och det beror på att jag spanar mycket efter bilder när jag rör mig ute utan kamera..

Komposition
2A) Jag komponerar efter regler jag lärt mig

Jag är nog ganska bunden av regler. Nog för att jag vågar göra tvärtom ibland, men "reglerna" finns där ganska starkt.


Efterarbete
3A) Jag vill helst slippa efterarbete
3B) Efterarbetet är en del i bildskapandet
3C) Det är efterarbetet som är det viktiga.

Vad är efterarbete? Kallas kopiering av ett svarvitt negativ för efterarbete? I min värld är uppdraget inte slutfört förrän en större förstoring är gjord.

Resultat
4A) När jag fotograferat färdig kan jag använda runt 10% av bilderna.

Det är ju knappast någon större andel än så som blir riktigt bra med mina mått mätt.


Skulle du vilja kunna svara annorlunda om t.ex 1 år?

Tja, varför inte bli bättre på att ta bilder som inte är styrda av kompositionstänk. Vore kul med en högre andel bra bilder också.
 
Arleklint skrev:


Komposition
2A) Jag komponerar efter regler jag lärt mig

Ok, vilka regler menar du?
Berätta vilka regler du menar, kan man läsa om det nånstans?
Skulle va kul så kanske jag bättre kan svara.
Har inte tänkt på om det är några regler som man kan tänka på/ska hålla sig till.
 
1B, 2C, 3A, 4C.

Om ett år kanske lite mer åt 2+3B. Men allmänt bättre, till viss del tack vare fotosidan. Digital ger större möjlighet att utveklas fortare, att titta på bilder lika så.

JL 666

Vad säger det om mig....?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.