Annons

Hur funkar era kameror i kyla?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kermit

Medlem
Jag undrar hur era kameror funkar när det börjar bli kallt, -5 c. och lägre. Min SD9 funkar bra till 0 c., men med lägre temperatur blir bilderna brusigare och brusigare. Dessutom måste batterierna hållas varma, annars hänger sig kameran, fryser ihjäl? ;)
Jag är lite nyfiken på hur konkurrenterna canon/nikon/hp funkar, bara ärliga svar och ingen reklam nu tack.
Exempelbild: Säkert -10 med OK belysning.
http://www.pbase.com/sigurd/image/38028685

Det där ser ju riktigt illa ut. Och vid ISO 100 och snabb slutartid dessutom. Sensorer skall ge mindre brus vid avkylning. Jag skulle reklamera den där kameran om jag hade garanti kvar, så där kan det ju inte vara meningen att det skall vara.

Nu har jag ingen dslr utan en Olympus 765.
Men den funkar bra ned till -12 i alla fall.
Har inte hunnit prova den under kallare förhålanden.

Kylan...

Min blir väldigt kall att hålla i. Men jag har inte märkt någon skillnad på brus eller sånt. Batteritiden blir kortare så klart. Jag pratar om en Nikon D1 och vet inte om det skulle vara någon skillnad mellan den och andra proffs eller mindre proffsiga kameror.

http://gallery.gulnet.nu/

Har fotat med EOS D60 i minus 32 och med EOS 10D i minus 26-27 utan några som helst problem, förutom att batterierna tog slut på nolltid (dvs ungefär samtidigt som känseln i fingrarna).

Dock Analogt...

inga problem ner till -30 o lite lägre.
Nikon F4 o F5, hela dagen med samma batterier.

Dock har vi väldigt låg nästintill ingen luftfuktighet häruppe vintertid.

/Göran

Här är en bild med D100 från en dag som jag minns var riktigt kall och där jag dessutom för en gångs skull inte hade någon väska med mig utan bara kameran över axeln. Den är tagen vid ISO 400 och 1/125 sek.

Jag har en Canon 10d och en 1d Mk2 och jag tycker båda fungerar utmärkt i kyla. Teoretiskt sätt skall ju batterilivslängden bli betydligt kortare men hitills har alltid min livslängd i kylan understigit batteriernas....

Har inte haft några problem med min Canon T90. Fotograferade som kallast i -25 förra vintern och en hel dag i -18.

Jim, din bild kändes riktigt kall.

Här är en bild från en -18 dag. /Göran

Bilagor

• svartedalen_vinter_4_forum.jpg
    svartedalen_vinter_4_forum.jpg
    41.9 KB · Visningar: 448
No Problems

Min fungerar i alla väder, men så har jag ju också en riktig kvalitetskamera Pentax 67II.
Nikon f5 har jag också och den ska väl fungera lika bra.

/ Jim

Bild Drygt -25 grader, D70 med 50/1,8 ISO 640, 1/50 f/4. Största problemet jag haft med kameran i lumpen, förutom att man måste ta av sig tumvantarna, att förvara kameran säkert...

Mina Nikon och kyla

Några helt subjektiva Nikon tester.
- FM2 aldrig några problem.
- F801 ger upp när batterierna blir kalla och spänningen sjunker. Och då räcker det med -5 grader. Då är det bara att byta till varma batterier.
- F4 har jag provat ner till -20 grader och inga problem. Har dock alltid använt stora batteripacken i kylan.
- CP5000, klarar ner till -10 grader. Sedan hjälper inte ens ett nyladdat, varmt batteri.

no problems

Har haft slutaren igång i 12 minuter i minus 30 grader när jag skulle fånga en månförmörkelse.Kylan har aldrig varit ett problem för min Minolta 8000i,men den strejkade en gång i ihållande regn,men gick igång igen när bilens vindrutedefroster blåst av fukten.

Min 20D har jag haft ute en 2 timmar åt gången i -10 nu i vinter. Fungerat bra, tom batterierna är toppen. Sitter fortfarande på samma laddning som sist.

Var ute med min Eos 33 med Sigma 70-200/2.8 och mitt 28-135 i -20 + massa vind i österrike förra året. Funkade också bra.

Har lös exponeringsmätare i en ficka, kamerorna helt mekaniska. Inga problem med flera dygn i mycket kall temperatur. Skall det vara det?......;-))
Us

Fotade tidigare med en Canon A-1 med helelektronisk slutare men började kika efter något helmekanikst efter första kvällsfotograferingen i minusgrader. Mycket trist när Bulb-funktionen drar ur batterierna på tre bilder typ.

Idag tar jag min Kiev 88CM som är helmekanisk och ser till att inte flåsa för mycket när jag kikar genom prismat för att förhindra kondens som fryser på.

Ljusmätaren är lös och digital och är avstängd och i fickan när den inte används.

När det är kallt är det bra att inte ha förlitat sig allför mycket på automatfunktioner alltså.

/Richard
(Lycka till med att blåsa bort skräp från linsen eller filtret i minusgrader)

För Minolta A1 (som jag äger) skulle jag nästan vända på frågan då CCDn är ganska värme kännslig. Men jag har vart ute med den i temperatyrer som varierat mellen -2 till -5 utan att ha allt för stora problem med annat än batteriets livslängd. CCDn verkar kitta kyla, men tyvär vet jag inte ännu om kaneran tar stryk av detta i långa loppet då det inte vart allt för många kalla dagar här i Stockholm/Haninge området.

Tyvär är detta ingen av konkurenterna. Men jag skulle bli mycket förvånad om de kameror du nämner skulle klara detta sämmre än Minolta A1.

Inte för att jag försöker vara värst, men jag har pallrat mig ut med kameran i -40 grader. Ljuset är helt sagolikt vid så låga temperaturer. Mina analoga kameror fixar det utan några större problem i ca 2 timmar, sedan började bländaren i optiken gå lite väl trögt så jag gav upp. Min digitala utrustning har jag inte använt än så länge i kallare väder än -18 i ca en halv timme, och då dog den av slut batterier. Tog in kameran i värmen utan väska eller påse om den, mest för att testa om den klarade det, (mina analoga klarar det) det gjorde inte 20D´n, den dog tvärt även med nyladdade batterier, men startade igen efter en liten stund och fungerar idag utan problem. Men detta är inget jag rekommendera andra att testa, stoppa in kameran helst i en vanlig treliters fryspåse och förslut den väl innan du tar in den i värmen.
Däremot påverkades inte bilderna av kylan från 20D´n.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto