ANNONS
Annons

350D i kyla och kamera innanför kläder

Produkter
(logga in för att koppla)
Kondens?

Jag är inte helt säker på att det är temperaturen som spökat i ditt fall.
Förvarar man kameran innanför kläderna i varma sköna plusgrader, och sedan plockar ut den i den kalla luften för att fotografera så kan det bildas en massa kondens inuti kameran. Och vem känner till elektronik som fungerar riktigt bra i fukt?
Ur det hänseendet så är det bättre att låta kameran frysa :)
 
Jag hade mer otur då kanske..

Har en 300d och lika som dig var jag ute i kylan och plåtade då helt plötsligt spegeln hängde sig typ, och det stod err99, jag provade att byta objektiv efter den stått inne i värmen en dag men ingen skillnad, lämnade in den och nu igår efter 2 månader på dagen fick jag tillbaka den, 2 månader utan kamera!! He he som jag har väntat.. Det stod något med att dom bytt top cover, så det övre var utbytt, blixt, och skal och ratten, sen hur mycket av det innre de bytt vet jag inte..Vet inte om det hade med kylan att göra eller inte dock, hade ett Sigma 70-300 på vid tillfället..
Hade haft det ute i kylan i flera timmar så det var nog ingen fukt, hade ju funkat bra tills innan..
Kan tillägga att som tur var så var det en garantigrej=)

Hälsn Thomas
 
350D i kyla

Hej Jag var ute och fotade i skidbacken. Romme Alpin en dag i februari. Det var ca 20 minus grader under dagen. Kameran med efs 18-55 objektivet, fungerade utmärkt hela dagen. Visade dock på lite kraft i batteriet trots nyladdat.Men som sagt inga problem.

MVH Greger.
 
Min var jag ute med igår och plåtade med i -30c. Det funkade fint. Men jag har en gång fått Errormeddelandet, men då var det inte direkt kallt. Jag bara tog av objektivet och satt på det igen och det funkade fint.
 
Jag har inte heller haft problem med min 350D i kyla, varken med kitobjektivet eller mitt Sigma-macro. Däremot har jag fått error-meddelanden inomhus, och då har det nog snarare berott på att jag varit för snabb och ivrig på något sätt. :eek:)))

:: Susanne ::
 
www.pixia.se skrev:

Kanske vore något för kameratillverkarna att satsa på, batterigrepp men inbyggd klimatanläggning?

Jag byggde en kameraväska med värme! En liten aluminiumväska isolerades med liggilag(underlag)Värmen kom från element till handtagsvärmare och ström från skotern, fungerar klockrent. Utan ström kan man använda bensin eller koldrivna handvärmare som läggs i en isolerad väska.
Det gör stor skillnad, fast numer tycker jag att kamerorna fungerar bra i kyla. Både 5D och 20D jobbar ner till 25 grader. Sen ger fotografen upp!

PS: En klimatanläggning i kameran behöver nog ström och då blir det ju moment 22!?
 
Re: Kondens?

Peter_Alén skrev:
Jag är inte helt säker på att det är temperaturen som spökat i ditt fall.
Förvarar man kameran innanför kläderna i varma sköna plusgrader, och sedan plockar ut den i den kalla luften för att fotografera så kan det bildas en massa kondens inuti kameran. Och vem känner till elektronik som fungerar riktigt bra i fukt?
Ur det hänseendet så är det bättre att låta kameran frysa :)

Det är precis tvärtom. Kondens uppstår när man flyttar en kall kamera till ett värmare ställe i detta fall under en jacka. Värmare luft innehåller mer fukt som kommer från kroppen än kall luft och då bildas kondens i kameran. Men om man stoppar kameran i plastpåsse innan man gömmer den under jackan då borde det fungera.
 
Senast ändrad:
err 99 står det på min 350 när jag använder ett sigma objektiv jag har tydligen så är det för att det inte är canons objekyiv. det fungerar inte när jag zoomar ut utan bara på max zoom . fast på d förvalda programen fungerae det perfekt men inte på manuelt läge.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.