Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1D Mark IIN- funkar ej i kyla

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej.

Om man tar vinterbilder så brukar det väl vara under 0 grader. Himla kul reklam.
Du har alldeles rätt. Jag har ingen garanti kvar. Men jag vet inte om man har nytta av en kamera som inte fungera året om. Jag ska väl kunna lita på att den fungerar även vintertid.

Tycker detta borde tas upp när tidningar testar kameror.
 
Agneta,
din kamera är inte OK! Att Canon svarar som dom gör är för att specifikationen säger detta.... men jag gissar att de allra flesta 1DMk2 och 1DMk2N är använda under vinterhalvåret i många minusgrader och helt utan problem. Det är ju faktiskt en proffskamera som är byggd för utomhusbruk!

Jag tycker du skall ta kontakt med Canon igen, och förklara att det verkar vara ett mekaniskt fel på kameran och att du vill att service avdelningen kontrollerar varför den inte fungerar när temperaturen drar sig mot nollan. Du kan ju överdriva och säga att redan vid plus 1 eller 2 grader börjar den tjafsa... då håller du ju dig inom specen :)

Lycka till
/Lasse
 
Hej.

Om man tar vinterbilder så brukar det väl vara under 0 grader. Himla kul reklam.
Du har alldeles rätt. Jag har ingen garanti kvar. Men jag vet inte om man har nytta av en kamera som inte fungera året om. Jag ska väl kunna lita på att den fungerar även vintertid.

Tycker detta borde tas upp när tidningar testar kameror.

Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att lära sig leva med de specifikationer som en tillverkare ger i en manual. Hade Canon skrivit -10 hade hela forumet grämt sig över att kameran inte klarar -15.
Var och en använder ju sin kamera som den själv vill, men vet då att tillverkaren har testat och kan till det gradtal som står i specifikationen garantera en felfri funktion.

Sedan träder ju en annan liten regel in och det är garantitiden. Normal satt till två år och även den är satt av tillverkaren för att de ska kunna svara för att under den tiden skall allt fungera felfritt och gör det inte det så är det garantireparation eller byte. En slutare som är 3 år har Canon räknat fram, statistiskt sett, ska har gjort flera operationer än vad de garanterar och faller således utanför ramen för specifikationen. Lägg till det här formuleringen "normalt användande" som ofta förekommer i garantitexter. Det innebär att om du haft din kamera i -10 grader i två års tid så är det inte "normalt användande" och det omfattas således inte av garantin.
Saker slits och blir utnötta och behöver bytas. Lär er leva med det.

Men åter till att kameran enligt specifikationen inte klarar minusgrader. Jag ska ge er en liknelse.
Jag jobbar inom säkerhetsbranschen och de komponenter vi använder till olika larmsystem är gjorde för att detektera en tjuv på t.ex 20m. Sådana detektorer klarar i 9 fall av 10 att täcka upp mot 30-35m, men för att inte tillverkaren ska bli stämd av någon som fått inbrott och larmet inte löst ut, satt gränsen till 20m. Det är regeln om att säkra sig med hängslen och livrem.

Visst går det att ta upp i tidningar och det kanske inte har gjorts tidigare, men jag tror att de flesta tillverkares specifikationer säger samma saker så det skulle inte ge så vidare värst stort genomslag tror jag.
Och sen att tycka att bara för en produkt är "vädertätad" så ska den stå emot kyla tycker jag är ett dumt antagande. Kameran får ju inget tjockare skal av det eller eluppvärming. Det är lite lika som att sätta på sig ett rengställ när det duggar ute, men vara naken under. Du vet att du inte blir blöt, men du kommer att frysa om det är kallt... Eller hur? ;)
 
Äntligen har kameran varit i väg på Intervision i Malmö. Det var spegelmekanismen som kärvade. Åtgärd: reparation av spegelmekanism. Har inte testat den ute i kylan än, men dom lämnade 6 månaders garanti på arbetet. Kalaset kostade nästan 4000:-. Detta var endast för arbetet inga reservdelar behövdes.

Mvh Agneta
 
Senast ändrad:
4000 för att pilla bort lite smuts...är inte det dyrt?

Skulle gissa på att de plockat isär hela kameran, och då måste rengöringen göras ordentligt.
När min 1D mkII var inne för slutarbyte så fick jag klart för mig att de var tvungna att "slå isär" kameran, och sedan göra rent allt. Nästan all arbetstid (3,5 timmar) hade med rengöringen att göra.
Sedan så behöver en kärvande spegel inte nödvändigtvis bero på just smuts.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.