Annons

Hur funkar det trådlösa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kör med en bärbar laptop som har Intels CENTRINO-processor. (obs! inte att förväxla med de slöa celeron-processorerna) Centrino är en processor som är speciellt utvecklad för att användas i bärbara maskiner och den drar oerhört lite ström! (= lång batteritid)

Dessutom - Alla centrino-maskiner har inbyggt WLAN!!

Jag kör med en sådan PC själv och en hel dag utan laddning är inga problem! Visst... det beror ju givetvis på vad jag jobbar med... om jag får för mig att kolla på en DVD-film, så är ju batteriet slut efter två filmer.
För att lagra bilder så är det inga problem... Efter 8 timmars arbete så tar det bara 1,5h att ladda datorn...

mvh //Peter
 
Arleklint skrev:
Är jag helt puckad, eller bara lite?

Bara lite.

Varför blanda in din portabla dator, det är ju som flera säger bättre att lagra på ett stort CF kort i kameran, om du inte tänker tappa den i en avgrund, få den uppäten av en älg eller överkörd av tåget. Skall du förbättra något så tycker jag du skall gå direkt till Internet med bildfilerna. Med lämplig antenn på ryggen skall du nog kunna länka upp dig mot någon bra satellit. Tänk att ha bilden av björnen som biter av din fot uppe på hemsidan så gott som i realtid. Allt är möjligt, det ömöjliga tar bara lite längre tid.
 
"Infrastrukturen" kring digitalt foto är ofta omfattande. Som de flesta av oss gör idag så fotar vi på CF-kort, vi tömmer CF-kortet i någon mellanlagringsenhet typ portabel disk, sen tömmer vi den portabla disken i datorn när vi kommer hem.

På något sätt tycker jag det vore bra om denna kedja kunde förkortas.

Det optimala vore ju då att fota rätt in i den dator, där vi slutligen ändå samlar våra bilder efter en fototur. Då slipper man alla mellansteg. Alternativet att fota rätt in i den portabla disken är en mellanvariant, men man slipper iallafall ett steg.

Allt förutsätter att man hittar en lösning som är pålitlig, smidig och lättanvänd. Jag är absolut inte säker på att det är möjligt. Men om man tänker sig att det skulle gå så har man ju faktiskt förenklat tillvaron och minskat inblandningen av datorer och felkällor i fotoprocessen.
 
peter_wahlström skrev:
Jag kör med en bärbar laptop som har Intels CENTRINO-processor. (obs! inte att förväxla med de slöa celeron-processorerna) Centrino är en processor som är speciellt utvecklad för att användas i bärbara maskiner och den drar oerhört lite ström! (= lång batteritid)

Samma här :)
 
KISS - Keep It Simple Stupid

Jag tror starkt på att skippa så mycket mellanlagring som går. Tror det bästa är att köra många minneskort a 2- och 4GB. Kanske utöka med en liten laptop på långresor att tanka till på kvällen. Kontra köra direkt till datorn om det finns möjlighet, nära hemmet, stugan, etc. Även om jag ser denna funktion som mest användbar för sportfotografer på evenemang där bilderna måste iväg SNABBT.
 
Arleklint skrev:
Skulle denna adapter kunna monteras i USB-porten på en portabel disk, och göra disken trådlöst åtkomlig via VLAN från en laptop och/eller från D2X?

http://www.computercity.se/Product/Product.aspx?identifier=SE74887

Nej. Det måste finnas en dator med i bilden som mjukvarumässigt kan hantera anslutningarna. Dvs som kan kommunicera med USB-adaptern, och tala samma språk. Disken kan bara "leverera data"... Och det förstår inte adaptern.
 
peter_wahlström skrev:
Jag kör med en bärbar laptop som har Intels CENTRINO-processor. (obs! inte att förväxla med de slöa celeron-processorerna) Centrino är en processor som är speciellt utvecklad för att användas i bärbara maskiner och den drar oerhört lite ström! (= lång batteritid)

Dessutom - Alla centrino-maskiner har inbyggt WLAN!!

Jag kör med en sådan PC själv och en hel dag utan laddning är inga problem! Visst... det beror ju givetvis på vad jag jobbar med... om jag får för mig att kolla på en DVD-film, så är ju batteriet slut efter två filmer.
För att lagra bilder så är det inga problem... Efter 8 timmars arbete så tar det bara 1,5h att ladda datorn...

mvh //Peter

Hej Peter.

Centrino är ingen processor. Centrino är en standard från Intel vad gällande kommunikation mellan komponenter i portabla datorer. Se http://www.intel.com/products/mobiletechnology/centrino/ för mer information.

Det är för övrigt ett mycket bra och strömsnålt system enligt mig. Enda nackdelen som jag har hittat är att vissa funktioner i den trådlösa kommunikationen mjukvaruemuleras istället för att vara uppbyggd med hårdvara. Detta gör att kompabiliteten med vissa applikationer för trådlös kommunikation inte riktigt lirar.

Ha en fortsatt trevlig dag.

/Johan
 
Arleklint skrev:
ok, men jag ger inte upp ;)

Skulle det funka med denna då?
http://www.soniqcast.com/site/aireo2.html

Jag vet ärligt talat inte. Informationen är inte tillräcklig för att jag ska kunna luska ut det, men den är ju åtminstone ett steg närmare, eftersom den är både "dator" (den hanterar kommunikationen) och disk (den lagrar informationen) på en gång.

Om de tekniska lösningarna för samspel med kameran sedan finns är utöver min förmåga... Men den kan nog vara värd att undersöka närmare! Kanske vet någon annan här?
 
wanten skrev:
Enda nackdelen som jag har hittat är att vissa funktioner i den trådlösa kommunikationen mjukvaruemuleras istället för att vara uppbyggd med hårdvara. Detta gör att kompabiliteten med vissa applikationer för trådlös kommunikation inte riktigt lirar.

Detta kan man komma förbi genom att stoppa i ett separat miniPCI WLAN-kort. Givetvis äter det lite extra ström, men skillnaden är minimal. Jag har ett i min Centrino-baserade laptop, och den klarar sig många timmar ändå.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.