Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur funkar det med eBay?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pentapix

Aktiv medlem
Ett ev. köp av objektiv börjar ta form & jag inser att det kan bli ett bra sådant via eBay - om saker & ting klaffar. Tycker mig ha ringat in en seriös säljare som "levererat" till många nöjda köpare. Det jag undrar är;

Tillkommer något på prislappen, såsom moms, tullavgifter? Handlar troligtvis från en kille i Japan. Andra "bra att tänka på saker" uppskattas. /// Daniel
 
Handlar man från länder utanför EU tillkommer moms och tull. Man får räkna med ca 30% till.
 
Toolhaus.org kan du få eBay nasarnas feedback filtrerat så du kan se vad det är för negativ dito de fått. Ingen handlare är naturligtvis så lyckligt lottad att de aldrig har några kunder som är missnöjda med något, men man kan här se vad kritiken gäller och bedöma om den är relevant.

Billiga småsaker brukar fungera bra och jag har aldrig råkat ut för moms och tull, tror det finns någon nedre gräns där man slipper sådant, officiell eller inofficiell vet jag inte. Jag har aldrig handlat dyrare grejer på postorder utanför EU. Av vad jag sett är det knappast någon som konkurrerar med de lägsta priserna i Sverige om tull och moms läggs på. En av de få som avviker från det är digital-cameras.com i England och då är vi i EU och ingen tull och moms läggs på, de har också ganska modest frakt på £12 (nåja) till Sverige.
 
Jag väntar på ett objektiv från Hong Kong köpt på Ebay.
Om jag slipper tull så sparar jag 1600 kr på köpet, om jag får betala tull så sparar jag runt 800. Så i vilket fall kommer jag undan billigare än om jag köpt det i Sverige.
 
Ber du handlaren att skriva ner värdet till under 100$ och ange paketet som "gift" (present) så slipper du tull&moms, men då blir inte försändelsen försäkrad, så skulle paketet mot förmodan försvinna på vägen så får du ingen ersättning.

/kent
 
Fick för mig att värdet på varan + frakt bör ej överstiga 500 kr för att moms/tull befrias. Det kan dock ha förändrats!!

Väldigt få säljare på Ebay går med på att deklarera ett lägre värde än inköpssumman, speciellt om säljaren är en butik/firma.
 
Eftersom det har varit en del gissningar om värdegräns så tittade jag på vad tullverket säger: "För att du ska slippa betala tull och moms för en present som du fått från en privatperson utanför EU gäller att:

* det är en enstaka försändelse avsedd för dig eller din familjs personliga bruk och
* försändelsens värde inte överstiger 500 kronor. "

Det står med på:
<http://www.tullverket.se/sokordao/g/gavafranutlandet.4.4ab1598c11632f3ba9280005731.html>
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.