Annons

Hur funkar Benbo Trekker?

Produkter
(logga in för att koppla)

millimeter

Aktiv medlem
(Jag har sökt i forumet, men hittade inte svaret.)

Jag undrar hur Benbos Trekkerstativ funkar. Maxhöjden anges till cirka 1.5 meter. Är det inklusive mittpelare? Som jag förstår det av bilder (t ex på http://www.patersonphotographic.com/tripods/benbo.html) så är benen cirka 70 centimeter per sektion, och kan fällas ut till ungefär det dubbla, så 1.5 meter borde vara enbart benen?

Låses benen i vinkel separat, eller är det en och samma skruv som låser hela stativet (både mittpelare och ben)?

Något annat värt att säga om Benbostativ? De verkar ju skilja sig lite från andra modeller, och går heller inte att klämma på eftersom bara(?) Photax säljer dem.

Tack.
 
Vet inte hur det är med höjden, men en skruv låser de tre benens samt bommens vinkel. Sedan är det skruvar för bommens längdläge och benens utstick.

Lägsta nivå brukar vara en halvmeter under marknivå.

/Erik
 
Det måste vara med mittpelaren inräknad.
Just trekker är väl inte det bästa valet om du ska stå upp och fotografera.
Den gör sig bäst på höjder under en meter och klarar udda terräng galant.
 
Bryggarn skrev:
Det måste vara med mittpelaren inräknad.

Hm, vad baserar du det på? (Dvs: äger du ett sånt stativ eller har annan tillförlitlig källa?) Isåfall får jag inte bilderna att bli vettiga. Ihopfälld längd är 84 cm, vilket på Patersons bild verkar gå bra ihop med att maxhöjd utan fullt utdragen mittpelare är 1.5m. (Om vi antar: med utdragna ben blir stativet knappt dubbelt så långt som ihopfällt eftersom bensektionerna glider i varann, och själva mittpelarfästet är en knapp decimeter. Dra av lite för att benen är vinklade, och summan borde bli ungefär 1.5 m.)

Med utdragen mittpelare ser det (enligt bild) ut att bli uppåt 1.8 m eller så. Men, jag har ju aldrig sett det i verkligheten. Det bästa vore om nån kunde mäta på sitt eget exemplar :)


Just trekker är väl inte det bästa valet om du ska stå upp och fotografera.
Den gör sig bäst på höjder under en meter och klarar udda terräng galant.

Jag tror att jag mest fotar under en meters höjd, men samtidigt vore det kul om det klarade hyfsad ögonhöjd :) Det verkar överlägset smidigast dock.

Tack!
 
Jag har ägt ett sådant. Blev aldrig riktigt vän med det. Stämmer nog bra att den maximala höjden är runt 1,5 meter. Jag minns det, eftersom jag inte kunde stå raklång med det. Ganska tunna rör, lite ostabilt, fick aldrig centrumlåsningen att fungera ordentligt.

Titta istället på det ordentligare Benbo 1, som är tyngre, men har bättre låsningar och rejälare ben. Gunte Hansson här på FS använder ett sådant.. och det har en massa år på nacken.
 
Du har all information på
http://www.photax.se/indx/indxsttv.htm

..sen tillkommer det ju en bit med kulled och kamera så uppåt 1,70-1,80 hamnar det i maxläge.

Dock ökar risken för ostabilitet vid så högt utdrag men visst är det trevligt att kunna ha den möjligheten.

Det som framför allt talar för ett Benbo är ju den suveräna enhandslåsningen för benen,vattentåligheten och mångsidigheten att krångla sig in,ut,över och under allehanda hinder för att få sin bild.
Individuell placering av benen gör att naturen aldrig sätter hinder för var/hur du vill placera ditt stativ.Finessen hur du fäller upp ditt Benbo lär du dig på tre röda och är snabbt och smidigt med hjälp av en fot.
Det finns bara en anledning till att jag själv skulle byta bort mitt Benbo 1 och det är ett Benbo 2.
Mvh/Gunte..
 
gunte skrev:
Du har all information på
http://www.photax.se/indx/indxsttv.htm

..sen tillkommer det ju en bit med kulled och kamera så uppåt 1,70-1,80 hamnar det i maxläge.

Dock ökar risken för ostabilitet vid så högt utdrag men visst är det trevligt att kunna ha den möjligheten.

Det som framför allt talar för ett Benbo är ju den suveräna enhandslåsningen för benen,vattentåligheten och mångsidigheten att krångla sig in,ut,över och under allehanda hinder för att få sin bild.
Individuell placering av benen gör att naturen aldrig sätter hinder för var/hur du vill placera ditt stativ.Finessen hur du fäller upp ditt Benbo lär du dig på tre röda och är snabbt och smidigt med hjälp av en fot.
Det finns bara en anledning till att jag själv skulle byta bort mitt Benbo 1 och det är ett Benbo 2.
Mvh/Gunte..

Jesper Ekvall skriver (tyvärr) att Trekkermodellen inte är superstabil, och att Benbo 1 kanske är att föredra med bättre låsningar m m. Men 1:an kostar betydligt mer än Trekker. Har du prövat bägge och kan jämföra? (Eller vill du sälja ditt för tusen kr? ;-) )

Stativet kommer mest att användas till makro, och jag har hur som helst inga jättelika teleobjektiv. Därför lockar Benbos flexibilitet i kombination med hyfsat lågt pris, även om det finns stabilare stativ.
 
Ja, du.. Gunte.. minns du mitt plocke-pinn stativ?? ;)

Använder man det utan att fälla ut benen i maxläget och lyckas komma överrens med centrumlåsningen så funkar det nog bra. Funkade dock inte för mig som sagt.

Du säger att du vill ha ett makrostativ.. Har du kollat på Stabil Makro???
 
Jeppe skrev:
Ja, du.. Gunte.. minns du mitt plocke-pinn stativ?? ;)

Använder man det utan att fälla ut benen i maxläget och lyckas komma överrens med centrumlåsningen så funkar det nog bra. Funkade dock inte för mig som sagt.

Allt som antyder något annat än perfektion gör mig såklart skeptisk. :)

Det stora problemet är att man inte kan känna på det i verkligheten.. :-/

Du säger att du vill ha ett makrostativ.. Har du kollat på Stabil Makro???

Tja, jag vill ha ett stativ som funkar till annan fotografering också, inte enbart makro.

Alternativet är hittills Manfrottos 190 PROB eller 055 PROB, så om man jämför stabilitet etc med dem?

MVH
 
Både 190 och 055 Pro är stabilare än Benbos trekker.. Har haft både ett 190 och har nu ett 055Pro.. fungerar utmärkt till makro och vanlig foto
 
UniLoc är en annan tillverkare som gör stativ i samma utförande som Benbo.
Jag har haft ett UniLoc i motsvarande storlek som Benbo 1. Det var mycket stabilt. Stabilare än tex Manfrotto 055.

Stabil Makro kom jag aldrig överens med. Det var inte vad det heter...

/Erik
 
millimeter skrev:
Hm, vad baserar du det på? (Dvs: äger du ett sånt stativ eller har annan tillförlitlig källa?)

Ja, jag har ett Trekker och jag använder det, som antytt, mest till jordnära fotografering. Detta pga dyrköpt erfarenhet med stativet fullt utdraget och lastat med lite tyngre kamera/objektiv.

Numera använder jag helst mitt Manfrotto 055, även vid resor och fjällvandringar.
(Detta sedan jag skaffat mig en ryggsäck med riktigt bra bärsystem så jag inte behöver jaga gram längre, men det är en annan tråd.)
 
Om man inte behöver ett högt stativ är nog trekker det mest prisvärda man kan hitta.
Funkar till lättare storformatare om man inte hissar pelaren. Till storformat, 6x6 och liknande behöver man ingen kulled om man har ett Benbo, viket gör att det blir svårt att hitta ett bättre stativ med tanke på vikt, pris och hållbarhet.

/Poa
 
Bryggarn skrev:
Ja, jag har ett Trekker och jag använder det, som antytt, mest till jordnära fotografering. Detta pga dyrköpt erfarenhet med stativet fullt utdraget och lastat med lite tyngre kamera/objektiv.

Numera använder jag helst mitt Manfrotto 055, även vid resor och fjällvandringar.
(Detta sedan jag skaffat mig en ryggsäck med riktigt bra bärsystem så jag inte behöver jaga gram längre, men det är en annan tråd.)

Aha okej. Hoppa över till Utsidan.se då, där är ju en del diskussioner om lättvikt etc.. ;)

Äsch, det kanske lutar åt Manfrottos ändå. De går ju åtminstone att hitta i verkligheten, även om Benbo verkar spännande.

Tack för alla bra svar!
 
Jeppe skrev:
Ja, du.. Gunte.. minns du mitt plocke-pinn stativ?? ;)

Använder man det utan att fälla ut benen i maxläget och lyckas komma överrens med centrumlåsningen så funkar det nog bra. Funkade dock inte för mig som sagt.

Du säger att du vill ha ett makrostativ.. Har du kollat på Stabil Makro???

Vojnevojne, men jämfört med Hobbex GLX är det ju inte så pjåkigt :)
Mvh/G.
 
millimeter skrev:
Aha okej. Hoppa över till Utsidan.se då, där är ju en del diskussioner om lättvikt etc.. ;)

Äsch, det kanske lutar åt Manfrottos ändå. De går ju åtminstone att hitta i verkligheten, även om Benbo verkar spännande.

Tack för alla bra svar!

Inte funderat på Feisol? CT-3401 är ett mycket härligt stativ till bra pris.

/AnWi
 
AnWi skrev:
Inte funderat på Feisol? CT-3401 är ett mycket härligt stativ till bra pris.

/AnWi

Relativt ofta (utan stativ) har jag funnit mig tvungen att fotografera uppåt ifrån marknivå. Med Benbos stativ verkar det gå, men Manfrotto och Feisol är jag osäker på?

Vad ligger priserna på? Hittar inget på hemsidan. :/

Om priserna är i klass med Manfrotto så vinner nog de nämnda, eftersom jag inte behöver beställa dem från Kina. :/
 
Dimage7d skrev:
Eller Feisol CT-3402, mycket förtoendeingivande hittills.

Du köper dom via ebay, direkt från Taiwan.
Fick pynta $175

Varför omvägen över eBay? Det går lika bra att beställa från Feisol direkt. Stativet är framme på en vecka.

Jag föredrar CT-3401 det blir så underbart kort ihopfällt och är räcker till ståhöjd för mej 185cm. 185 USD plus 39 USD frakt => 1716 kr (ingen tull eller moms)

För egen del kör jag med Acratech Ultimate Ballhead. En dröm att bära och härligt stadigt.
All rubber knobs and Quick Release Clamp.
290 USD + 32 USD frakt => 3225 kr (inkl tull & moms)

Really Right Stuff L-bracket på kameran är som grädde på moset.
189 USD => 1925 kr (inkl tull & moms)

Då är du uppe i 6865 kr. Inte gratis men så himla härligt.

/AnWi
 

Bilagor

  • _dsc3964.jpg
    _dsc3964.jpg
    24.2 KB · Visningar: 221
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.