Annons

hur funkar 420ez?

Produkter
(logga in för att koppla)

abrizz

Aktiv medlem
hejhopp!

jag hittade tag på en gammal 420ez blixt som på min fars vind som jag tänkte försöka hitta användning för. displayen är dock trasig på den men annars verkar den funka som den ska. Det går t ex att använda zoom-knappen för att flytta på själva blixtlampan inuti blixten. hursomhelst så kan jag koppla på den på 300d:n och klicka på "manu"-knappen så går det att ta bilder tillsammans med blixten. men eftersom jag varken har manual eller display som funkar så vet jag inte vad den är inställd på. någon som vet vad för sorts begränsningar som finns om jag vill använda blixten såhär?

tacksam för all hjälp,

abrizz
 
EZ-blixtarna fungerar inte på 300D, mer än i M-läget, något som EZ420 saknar. Alltså fungerar den inte alls på 300D. Anledningen är att 300D endast har E-TTL.
 
Men om jag monterar på blixten med batterier och har den påslagen så kan jag ju tydligen använda den eftersom det faktiskt ger ljus ifrån sig då jag tar en bild? Så något måste ju fungera eller?
 
Jag kan minnas fel, jag hade för mig att 420EZ inte har M-läge och borde rimligtvis inte fungera med 300D, men du har ju fått den att fungera.

Problemet är att kameran och blixten inte kan kommunicera. Därför måste du vid varje enskilt tillfälle prova dig fram med slutartid och bländare (kameran på m alltså) för att komma fram till en kombination av dessa som ger rätt exponering.

Sätt slutartiden på 1/60 och prova dig sedan fram till rätt exponering med hjälp av att ändra bländaren.
 
Jag har en 300D med en 420EZ och det verkar funka fint, om man vrider på objektivet så flyttar sig blixten. Jag har iofs inte testat så mycket med den.

ATTL: vet jag inte vad det är.
MANU: Styrka på blixtljus 1/1, 1/2, 1/4, 1/8, 1/16, 1/32
SYNC: Gör att blixten kommer i slutet av slutartiden.
MANU+SYNC: Flera blixtar vid en tagning
LIGHT: Ljus på display
ZOOM: Auto, 24mm, 28mm, 35mm, 50mm, 70mm, 80mm
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.