Annons

Blixt till 300d

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har forskat lite , canons analoga modeller med e-ttl är tydligen kompatibla med äldre ttl system .
För det handlar väll om samma e-ttl ?
Rätta mig om jag har fel .
 
Yay beställt blixten nu blev en Sigma EF-500 DG Super kosta med frakt o allt 2 376,61:-
wej va man av med nästan alla pengarna igen då hehe :) aja.. nu den olidliga väntan :)
 
RolandM skrev:
Jag har provat några blixtar som inte har E-TTL och de löser inte ut på min 300D, hur blixt och kamera än micklas med.

Jag kör ofta med min Osram VS280Studio blixt som är en gammal och som inte har E-TTL utan bara TTL och den funkar fint.Går att köra i alla läge på kameran och den löser ut fint.

bifogar bild på den om någon undrar hur den ser ut...
 

Bilagor

  • blixt.jpg
    blixt.jpg
    45.3 KB · Visningar: 208
Ja Benny , där ser man .
Jag tycker att alla blixtar som har ett manuellt läge borde gå att andvända på något sätt .
Då ger ju kameran bara en impuls till blixten .
Måste vara någonting som spärrar en del blixtar , undrar varför ?
 
Smajly skrev:
Jag kör ofta med min Osram VS280Studio blixt som är en gammal och som inte har E-TTL utan bara TTL och den funkar fint.Går att köra i alla läge på kameran och den löser ut fint.

bifogar bild på den om någon undrar hur den ser ut...

Föresten hur många stift sitter det på din blixt fot ?
Hur många stift sitter det på en digital anpassad blixt ?
 
Ja man kan undra.. jag kör min i TTL läget alltid. Funkar bra med ljusmätningen osse.. stämmer inte helt antar jag men den lyckas mäta ljuset och avfyrar blixt därefter.

3 stift undertill..

Kan tillägga att blixten är allt annat än ny.. körde den på min OM-707'a innan..(tror den såldes för 10 år sedan i paket med OM kameran) Billig är den osse men de har säkert med åldern att göra.. Såg nånstans att den kostade 40 Euro.
 
Alla i tråden har koncentrerat sig på prylar och pris och tycks ha missat att frågeställaren ställer en bra fråga om grundläggande blixtteknik:

quackpack skrev:
det jag undrar över är lite, är det värt och köpa blixt för det första, använder man den mera än för o ta i just mörker eller kan den komma till användning lixom i dagsljus nånting? (antagligen inte men fråga kan man)

Jag har varken canon eller digitalare men jag använder min blixt mer när det är ljust ute än när det är mörkt, och desto ljusare desto mer blixt. Då använder jag blixten som upplättningsblixt, dvs jag använder den tex för att ljusa upp de mörka skuggor som blir vid ögonen i en modells ansikte när solen lyser skarpt. Om du söker på nätet på upplättningsblixt eller fill flash så hittar du nog mer info om att använda blixt på detta sätt.
 
Senast ändrad:
Enkelt exempel: Om solen står väldigt högt på himlen och det blir skuggor under ögon, näsa och mun på modellen så använder du upplättningsblixt för att ta minimera dessa.
 
Hehe skönt man kanske gjorde en bra affär!

Och Tack Daniel och Benny såna tips ja va ute lite efter oxå, då vet jag ju att jag kan ha användnig av blixten även på sommarn etc :) upplättningsblixt får söka lite på det o lära mig mer, nån av er som just tagit nån porträtt bild med detta så man kan få se?

*i väntan på blixten* :)

Sen läste på Cyberphotos hemsida o köpa till sån omnibounce (ej säker på stavningen) men som man sätter på för o få ett mjukare ljus, är det något och ha?

//Peter
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.