Annons

Hur fungerar lång slutartid på en digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

dansel

Medlem
Hej,

Jag har sista tiden funderat över en sak, nämligen hur digitalkameror gör för att få fram en bild under långa slutartider (flera sekunder).

Om man har en analog kamera med film så känns det rätt logiskt att ju längre tid som filmen exponeras för ljus desto ljusare blir bilden, men med en digitalkamera så borde ju CCDn registrera samma bild (stativ och stillastående motiv förutsatt) under hela exponeringstiden.

Det borde alltså inte bli någon större skillnad mellan en bild tagen med kort slutartid, mot en bild tagen med en lång slutartid. Det jag skulle kunna tänka mig är att CPUn varje tidsenhet "adderar på" den nuvarande bilden på en bild lagrad i en minnesbuffert m.h.a. någon algoritm vilket gör att bilden blir ljusare med tiden precis som i en analog kamera, eller har jag helt fel?

Det skulle ju dock krävas rätt mycket processorkraft att utföra detta om tidsintervallen är korta, och hur skulle det fungera under korta slutartider, bråkdelar av sekunder, för det blir ju skillnad på en bild tagen med 1/4000 motför 1/100.

Någon som har kolla på hur det fungerar som skulle kunna förklara det för mig?
 
En CCD är en analog historia. Fotonerna (ljuset) slår bort elektroner i varje pixel. I praktiken funkar det ungefär som film alltså. Det är ingen processor som tuggar data under exponeringstiden. Det gäller iaf. den sensortyp som sitter i ex. Canon 300D och behöver slutare.
I billigare digitalkameror saknas slutare. Har inte riktigt koll på hur de fungerar men i princip likadant skulle jag tro.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.