Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fungerar felfokus?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tar tillbaka allt. Snart slänger jag ut kameran och börjar samla frimärken istället. Fy fan vad less jag blir. Nu visar det sig att normalzoomen fokuserar fel åt olika håll beroende på brännvidd. Vid korta brännvidder ligger fokus hitom målet, och vid långa bortom. Det betyder väl att det är omöjligt att justera antar jag. Jättekul. Detta är helt sinnessjukt, eftersom den inte gjorde det på min förra kamera. Fulltständigt oförklarligt.
Har återställt mina justeringar till hur den var från början, och nu får kamerahelvetet leva i väskan i nån vecka så att den inte råkar ut för en olycka.

Edit: Anledningen till triumferandet i förra posten var förresten för att jag bara provade normalzoomen vid en brännvidd. Då funkade det skitbra. Ända tills jag fick för mig att zooma:-(

Ja, den skruven ska man inte röra. Den justerar AF-punkterna i höjdled också, även om den flyttar fokus fram/bak. Huset justeras i mjukvara.

jeskata skrev:
Ja, den skruven ska man inte röra. Den justerar AF-punkterna i höjdled också, även om den flyttar fokus fram/bak. Huset justeras i mjukvara.
Ja, men att punkten flyttas i höjdled påverkar ju inte fokus om man fotar vinkelrätt mot ett plant papper. Jag misstänker att fokuspunkten sitter en bra jäkla bit från vad den verkar göra i sökaren.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto