Makten
Aktiv medlem
Inget "löst" nånstans. Objektivet har en väldigt enkel konstruktion, och hela linspaketet flyttar sig vid fokusering, precis som hos de flesta normalobjektiv, typ 50/1,8.jimh skrev:
Kolla om något i objektivet sitter löst. Kanske bländarpinnen petar till så att något i objektivet ruckas när den försöker blända ner?
Jag antar att du plåtar vidöppet? Då kan du ju göra den bedömningen med skärpedjupskontrollen och ögat i sökaren.
Ja, jag plåtar vidöppet för att verkligen se var fokus ligger. Dessutom är det just vidöppet jag tänkte använda gluggen, så det är helt klart relevant att den funkar just då.
Skärpedjupskontrollen ger inte ett piss, eftersom skärpedjupet i sökaren ändå ger typ 3-4 steg större skärpedjup än vad det blir på bilden på grund av mattskivan som inte är optimerad för annat än ljushet (antar jag).
Edit: Det luriga är att om jag fokuserar manuellt med bara sökaren som hjälp, så hamnar fokus en bra bit hitom objektet, men om jag använder AF så hamnar fokus bortom objektet. Fokuserar jag manuellt och använder fokusindikatorn så ligger fokus ofta bra, men med tendens åt lite för långt bortåt.