Annons

Hur fungerar "Autorotation"?

Produkter
(logga in för att koppla)

vojma

Aktiv medlem
En fråga som har slagit mig ett antal gånger är hur denna funktion fungerar.

Är det något sorts "vattenpass" som sitter i kameran och registrerar på vilken ledd bilden är tagen eller är det mjukvarustyrt så att mjukvaran "vet" hur bilden borde se ut och roterar den åt detta håll...?

Har noterat att när jag ligger på rygg och tar bilder uppåt så kan funkionen balla ur men annars fungerar den så perfekt att jag blir förstummad.
 
En fråga som har slagit mig ett antal gånger är hur denna funktion fungerar.

Är det något sorts "vattenpass" som sitter i kameran och registrerar på vilken ledd bilden är tagen eller är det mjukvarustyrt så att mjukvaran "vet" hur bilden borde se ut och roterar den åt detta håll...?

Har noterat att när jag ligger på rygg och tar bilder uppåt så kan funkionen balla ur men annars fungerar den så perfekt att jag blir förstummad.



Det sitter en Laberoprocessor i kameran som skapar en illusion av att bilden är rättvänd ;-)

//Photographer
 
Är det något sorts "vattenpass" som sitter i kameran och registrerar på vilken ledd bilden är tagen...
Ja. Liknande funktion har t ex vissa mobiltelefoner: om du surfar på en webbsida och vänder telefonen vänds bilden också 90 grader för att utnyttja hela displayens bredd.

I en Iphone är detta "vattenpass" så känsligt att man t ex kan spela en virtuell version av klassikern Labyrint med överraskande bra känsla!
 
Edit: Erland var snabbare :)

Du är på helt rätt spår i din första fundering :)
Det är ett elektroniskt "vattenpass", kallad accelerometer, som känner av kamerans läge.

Accelerometern klarar bara av att känna av rotation runt en axel, därför kan den som du beskriver "balla ur" i konstiga vinklar :)

I en Iphone är detta "vattenpass" så känsligt att man t ex kan spela en virtuell version av klassikern Labyrint med överraskande bra känsla!

Provade det på en kompis Iphone, fantastiskt underhållande! :D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.