Advertisement
ANNONS
Annons

Hur framkallar man??

Produkter
(logga in för att koppla)

StefanM

Aktiv medlem
Jag har kört digitalt ett tag nu och verkligen fastnat för foto.Nu har jag gått och köpt ett dödsbo bestående av ett komplett mörkrum och allt.
Jag vet absolut ingenting om detta så jag behöver mycket hjälp! En förstoringsapparat Durst M605 och en Kamera Seagull mellanformat,studioblixtar, optik m.m. och massor av tillbehör ingick.5000:- betalade jag.Nåt att ha? Finns det nån basic steg för steg manual att ta del av?

Grattis, om du bara har plats för alltsammans kommer du att kunna ha mycket kul.

Om priset du betalt är "rätt" är svårare att säga utan att ha en komplett lista på prylar.

Jag skulle rekommendera att börja med en vända till biblioteket. De bör ha ett antal böcker med grundläggande mörkrumstips.

Jag utgår från att det är uteslutande svart-vitt du ska labba med. Har du tänkt framkalla filmen också? (Rekommenderas). Till detta krävs inte så mycket utrustning:

En laddsäck, framkallningsdosa, kemikalier och en rejäl dos tålamod så är du igång.

aolsson skrev:

Jag utgår från att det är uteslutande svart-vitt du ska labba med. Har du tänkt framkalla filmen också? (Rekommenderas).

Är det svårt med färg?
Brukar man inte det?
Allt sånt där skulle ingå,t o m vätskor och papper.

StefanM skrev:
Är det svårt med färg?
Brukar man inte det?
Allt sånt där skulle ingå,t o m vätskor och papper.

Färgframkallning är inget för den absoluta nybörjaren. ALLT blir mycket mera noga.

Kör svartvitt tills du känner dig bensäker innan du ger dig på färg.

Vätskor är väldigt mycket färskvara. Även papper, men pappret har betydligt längre livslängd än vätskorna.

/Mikael

Har precis börjar framkalla och kopiera själv i badrummet så jag förstår hur vilsen man kan känna sig.
Men om jag vore du skulle jag först vända mig till biblioteket. Det finns massor av litteratur i mörkrumsteknik.
Sedan skulle jag köpa nya vätskor och papper och några svartvita filmer och ge mig ut för att fota några rullar saker som det inte spelar jätteroll hur det går med. Alltså, börja inte med att fota bröllop, 50-årskalas, konfirmationer och dyligt för att framkalla det första du gör.
Och så känns det nog tryggare med färskare vätskor och papper om du inte vet att de du fick på köpet är helt okej. För det vore väl trist om du gjorde allt rätt men det ändå inte blev något på grund av att framkallningsvätskorna är dåliga.

Sedan är det bara att köra se till att ha ganska många timmar avsatta för första framkallning och kopieringsföröket. Öva på att ladda framkallningsdosan med gamla negativremsor medan du blundar så går det lättare när du gör det på "riktigt".

Lycka till! Och ge inte upp. Det är jätteroligt =)

Börja inte med böcker. Skaffa dig en kompis som kan visa dig hur man gör. Det går inte att läsa sig till allt. Det blir roligare att läsa mörkrumsteknik när man väl sett hur det går till. Och håll dig till svartvitt.
Finns det ingen fotoklubb där du bor som kan hjälpa dig med kontakter eller som du kan gå med i? Det är mitt tips.

Durst M605 är en slitvarg i mörkrummet och den ger även den mera krävande amatören vad hon/han behöver. Har du bara skaplig förstoringsoptik till den så behöver du inte något annat. Apparaten är avsedd både för småbild och mellanformat upp till 6x6. Finns färghuvud behöver behöver du inte byta något när du byter format, endast ändra någon spak för blandboxen. Följer bara kondensor med så måste den bytas för de olika formaten. Optik kan gå att använda samma men jag rekommenderar att även den byts för växling mellan småbild och mellanformat. I så fall finns också två optikplattor, en plan och en djup. Även olika maskplattor till negativhållaren ska finnas. Seagullkameran har mycket bra 4-linsig och MC-behandlad optik av Tessartyp om det är en 4A-107 el 4A-109. Äldre modeller har skaplig trelinsig optik som har en enklare, enskiktig, antireflexbehandling.

Om du säger vilka grejor som följer med Dursten, vilka optiker mm samt vilken Seagullmodellen är så blir det lättare att bedöma om du gjort ett kap eller ej.

Kör bara! jag läste hur man gör på
http://www.ottingius.com/artiklar/framkallning.html

Har bara framkallat film än så länge, (kopierat en bild i ett mörkrum vi hittade i källaren på en kyrka i tidaholm på papper vi hittade där) det var faktiskt ganska lätt, och KUL!

Vad rekommenderar ni för papper för en helt grön kille som vill lära sig? Ilford multigrade är ju lätt att få tag på nästan i överallt men jag har inga färgfilter på min maskin. Måste man ha det?
/erik

clumba skrev:
Kör bara! jag läste hur man gör på
http://www.ottingius.com/artiklar/framkallning.html

Vad rekommenderar ni för papper för en helt grön kille som vill lära sig? Ilford multigrade är ju lätt att få tag på nästan i överallt men jag har inga färgfilter på min maskin. Måste man ha det?
/erik

Vitsen med multigradepapper (från Ilford eller andra) är att man ska kunna köpa en förpackning papper som med hjälp av filter sedan kan ge olika kontrast från mjukt till extrahårt. Utan filter får du i allmänhet någonting "mitt i fältet".

Men kruxet är att beroende på negativ, motiv och kreativitet lär du behöva variera kontrasten.

Ett alternativ är att skaffa t.ex en förpackning "mjukt", tre "normal", två "hårda".

De flesta först.apparater brukar dock gå att utrusta med filterhållare.

Många håller fast vid fiberbaserade (icke RC) papper för (ev) bättre arkivegenskaper mm.

RC papper är dock mycket smidigare att hantera och blir plant och med fin yta utan extra investeringar.

det är inte så svårt att framkalla själv.

MEN vill man att det ska bli bra resultat så bör man var mycket nogrann med temp och tid och alltid använda färska framkallare helatiden.

Böecker som jag anser vara skitbra för totala newbies (jag är själv en sån) är förljande

Kodak Black and White Darkroom Techniques
Kodak Black & White Darkroom Dataguide

Som man fär fär 300kr på photax.

Den första är en ren guide för totala nybörjare i sv framkallning, och går igenom alla steg. Men tippsar även om lite kul tekniker som solarisering, toning och retusch.

Dataguide, är heltenkelt oumbärlig i mörkrummet, den innehålle alla fakta om papper, graderingar, framkallningar, tider, förstoringar, runbbet.
Har du en fråga som inte den första boken svarar på så finns det garanterat där i, dock är den mycket mer teknisk än den första boken.

En annan bok serie som jag anser vara guld värd är Ansel Adams triologi The Camera, The Negative och The Print.

I den bok serien går han igenom verkligen allt man vill veta och han ger en tillgång till hans egen personliga erfarenhet, lättläst och pedagogiskt. Ansel Adams är en av upphovsmännen till Zon systemet, och varit en aktiv fotograf mellan 1920-1984(då han dog). Han uppdaterade bokserien -82 innan han dog, och den är fortfarande mycket akkurat. Jag har lärt mig mer av hans böcker än av att läsa forum på nätet.
Doch har jag fått mera kreativa ideer av att läsa forum på nätet =)

Chris

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.