Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur framkallar man T-MAX100 som är exp. med 400 ASA?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jan Tomperi

Medlem
Jag har gjort ett fatalt misstag, har exponerat en TMax 100 med 400 ASA! Jag har hört att man kan pressa filmer så här, och få fram rätt okej neg. med längre framkallningstid!! Jag använder mig av Paterson FX-39 eller Kodak D-76 framkallare. Någon som har något tips? Jag är tacksam för alla svar!

/Jan Tomperi

Jag har också gjort det misstaget. Tyvärr har jag bara Acutol att framkalla i och den kombinationen på finns inte med på Digitaltruth. Bara upp till iso 125. Någon som har något tips, om inte för två stegs pressning så kanske för ett? Kanske någon generell procentuell förlängning på tiden för pressning av t-max?

Tack på förhand!
Marcus

Marcus Nordén skrev:
Jag har också gjort det misstaget. Tyvärr har jag bara Acutol att framkalla i och den kombinationen på finns inte med på Digitaltruth. Bara upp till iso 125. Någon som har något tips, om inte för två stegs pressning så kanske för ett? Kanske någon generell procentuell förlängning på tiden för pressning av t-max?

Tack på förhand!
Marcus

Lite sent av mig ... men om du går tillbaka till länken och istället för att välja "Time/Temp Chart" under framkallningssida, välj "Push Processing" så ger de ett råd. För Tmax filmer föreslår de ingen tidsjustering för ett steg och 1.33 förlängning av tiden för två steg.

Det beror på vad man vill, förstås, men man kan inte ändra känsligheten på filmen uppåt. Det man gör är att öka kontrasten genom att knuffa upp grånyanserna mot ljusare och ljusare, men man lämnar skuggorna allt längre och längre bakom. Ibland vill man ha det så. Men om det var normala förhållanden man var ut efter, tappar man i kvalitet.

Daniel

Hej.. jobbigt det där.. Jag har själv pressat tmax100 till 400 många gånger men jag använde tmax-framkallare.. Senaste gången jag försökte med D76 så blev de aningen underframkallade, men inte mycket.. Då framkallade jag 8 1/2 min i ren D76.. Så jag föreslår 10 min i ren D76, men detta är bara en gissning..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar