Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fottar ni semesterbilderna, jpeg eller raw?

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik såklart

Aktiv medlem
Hej!

Jag är glad amatör o gillar att fotta, kommer på tisdag få hem en nikon d90, ska då också köpa lite objektiv, blixt o minnskort. Nissin 662-blixten räcker gott för mig och ligger endast på 1200kr, och bissart nog ligger ett minneskort på 32gb nästan på samma peng.

Med 16gb kan jag ta ca 360 raw-bilder eller tiff rätttare sagt men jag antar det är samma bildstorlek(?)
32gb så är siffrad det dubbla. i JPEG kunda man ta sjukt många bilder. Jag vet inte vad jag ska köpa, 540kr för ett 16gb eller 1050kr för ett 32gb. (ultra II 15bm/sek)

Hur fottar ni? Semesterbilderna blir dom i raw? eller jpeg? Jag vet inte hur mycket begränsningar det är i ett efterbehandla jpeg kontra raw. För mina semesterbilder med jpeg som jag fottat med min ixus så kommer jag jättelångt att efterbehandla dem med enkla gratisprogram. Men om man skall fotta modeller, fasader, landskap osv så kanske man kommer längre med efterbahanldaringar med raw. HDR bilder har jag förstått att man bara kan göra med raw-bilder.

Det går knappast bara in 360 råbilder på ett 16 GB-kort. Skulle tippa på 1000 eller något åt det hållet.

Jag använder bara JPEG på semestern, och efterbehandlar kanske 20% av bilderna. Av dessa 20% är merparten beskärrningar, men ibland kan det behövas upplättning av en skugga eller så.

JPEG ut ur en Nikon D90 duger jättefint för mig!

Per.

Alltid raw, oavsett tillfälle.
Om jag sedan autokonverterar dem i datorn så är det ju lika lite jobb som om jag hade låtit kameran göra det.

Hej!