Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fotar man katt bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

Christelle

Medlem
Jag undrar hur man fotar katter bäst med sin systemkamera(har en Sony A200). Har man blixt på så blir det röda reflexer i ögonen och stänger man av blixten blir ju autofukusen inge bra :/.Tacksam för all hjälp.
 
Tänk på ljuset..

Jag fotar mina egna katter mycket, och även andras ibland. Tänk i första hand på ljuset.. Det ska vara ljust när du fotar, men inte starkt solljus heller, om du vill undvika skuggor. Om du har tillräckligt med ljus så behöver du ingen blixt, och kameran klarar ändå av att fokusera rätt. Själv föredrar jag en ljus men molnig dag om jag fotar katter utomhus, och gärna en extra lampa eller nåt om jag fotar inomhus. Hoppas det hjälpte lite. :)
// Pia B
 
Har spenderat ganska många timmar på att ta en perfekt bild på min katt. Det är för en kunds räkning och det ska vara en speciell pose. Efter att ha hållit på ett tag i studion med ljussättning och vit bakgrund och bla bla bla, så blev den bästa bilden till av en ren slump.

Det var när katten var trygg och avslappnad på en plats hon var van vid. Mitt råd är att leta upp en sådan plats och förbereda med ljus, bakgrund m.m. och sedan passa på när katten kommer dit av egen vilja. Sedan är det bara att låta slutaren smattra :)

Angående blixt, så är det bäst att ha en eller flera externa blixtar. Den inbyggda som riktas rakt på blir sällan snyggt.
 
Senast ändrad:
Jag har aldrig lyckats instruera våra katter, bäst har fungerat när jag försökt att hänga med och hitta tillfällena!
 

Bilagor

  • katt.jpg
    katt.jpg
    45.4 KB · Visningar: 901
Så här blev den till slut. Ingen fin bild, men det var vad kunden ville ha. Den ska friläggas och passa ihop med en annan bild på en hund där de tittar på varandra. Kan bli ett bra montage, men jag fasar för friläggningen :)

Hunden gick utmärkt att fotografera, den satt lugnt och gjorde vad husse sa.
 

Bilagor

  • Estrella.jpg
    Estrella.jpg
    74.3 KB · Visningar: 902
Så här blev den till slut. Ingen fin bild, men det var vad kunden ville ha. Den ska friläggas och passa ihop med en annan bild på en hund där de tittar på varandra. Kan bli ett bra montage, men jag fasar för friläggningen :)

Hunden gick utmärkt att fotografera, den satt lugnt och gjorde vad husse sa.

Du kunde ju hjälpt dig själv med en grön bakgrund om den ändå skulle friläggas. :)
 
Hehe, ja men du vet hur katter är - de går bara dit de vill...

Edit: Varför grön bakgrund förresten? En utbränd vit hade jag föredragit.

En grön/blå eller någon annan färg som inte finns i subjektet, på samma sätt som de gör CGI i filmer o vädret TV. Lätt o särkilja då med trollspöt t.ex.
En utbränd vit bakgrund funkar ju också fast har du t.ex. highlights i gränserna får man ju vara lite försiktigare.
Ja kan inte så mycket om exakt varför de har valt grön/blått som standard men det går väl googla på.
 
En grön/blå eller någon annan färg som inte finns i subjektet, på samma sätt som de gör CGI i filmer o vädret TV. Lätt o särkilja då med trollspöt t.ex.
En utbränd vit bakgrund funkar ju också fast har du t.ex. highlights i gränserna får man ju vara lite försiktigare.
Ja kan inte så mycket om exakt varför de har valt grön/blått som standard men det går väl googla på.

Nja, jag är skeptisk. Visst är en avvikande färg bra vid friläggning, men i ett sånt här fall kommer den avvikande färgen att "flyta in" i luddet och då blir det inte bra. Kunden förväntar sig bättre friläggning än trollstavsmetoden, men i vissa fall kan t.o.m den fungera. Hos mig är den emellertid ingen favorit :)
 
En del katter är linslusar och är lättare en andra. Sedan gäller de att passa på när dom är på humör. Dom brukar tycka det är kul så vänjer man dom från dom är små så är det lättare. Här är lite mer birma katter en kattunge och mamman.
 

Bilagor

  • 01katt.jpg
    01katt.jpg
    78 KB · Visningar: 3,995
  • 02katt.jpg
    02katt.jpg
    81.2 KB · Visningar: 2,166
En del katter är linslusar och är lättare en andra. Sedan gäller de att passa på när dom är på humör. Dom brukar tycka det är kul så vänjer man dom från dom är små så är det lättare. Här är lite mer birma katter en kattunge och mamman.

Härliga bilder Ove!
Kanske kan köpa en av dig? Jag är lite trött på att jaga runt efter vår Birma. :)
 
Mitt ex la beslag på mina två birmor och min nya tjej gillar inte katthår så man får överleva utan birmor men det är inte alltid lätt. Men dom tre birmorna jag hade så var två linslusar. Antagligen för att studioblixten på 1000watt värmde dom.
 
Hehe, ja så kan det gå. Men har du någon bild ungefär i ungefär samma pose som min bild ovan? I så fall kan jag tänka mig att köpa en av dina bilder. Förutsatt att den är tagen mot en vit bakgrund...
 
Själv tycker jag att kattbilder i utemiljöer är rätt charmiga.
 

Bilagor

  • IMG_4433-400px.jpg
    IMG_4433-400px.jpg
    60 KB · Visningar: 958
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.