Annons

Hur fotar jag handboll

Produkter
(logga in för att koppla)

Moof

Medlem
Tjena. Jag sitter på en canon 1000d och en canon 85mm 1.8 glugg. Jag kan spelet och laget väldigt bra men mitt problem är att så fruktansvärt många bilder är ur fokus eller fokus på publiken istället för spelaren.

I vilket läge skall jag ställa in kameran (f, slutare, iso, osv osv)? Bildserie känns ju givet. Hur är det med fokusinställningarna? Ja, rubbet vill jag veta.

Förstår att det kan variera med tanke på förutsättningarna men rent allmänt.

Hur gör jag sedan rent fysiskt? Det kan ju vara där jag gör fel när jag rör på kameran?

Tack/
Christian

Ja slutartiden bör vara kort nog för att frysa rörelsen, så se till att göra vad du kan för 1/500 eller ännu kortare kanske, testa dig fram där, iso/bländare är inte lika viktigt. Vad sen gäller fokus, en punkt har jag kört de gånger jag fotat, alternativt manuell fokus och koncentrerat mig på fasta situationer eller siktat där jag vet att någon ska förbi inom kort. Där finns väl en funktion för kontinuerlig fokus och det är möjligt att din fokus hinner med där, jag är inte hemma med canons prylar alls :)

Jag har kört på nått som heter AI Servo då jag fick den rekomendationen av en fotograf. Där jag tror att fokus följer den spelare man siktat in sig på, dock så funkar detta aldrig tycker jag? Det va en parentes bara ifall någon canon kunnig kanske kunde svara på den punkten.

Christian,

Läs gärna Tages rekommendationer, de gäller även för handboll. 1/500 är den absolut längsta tid jag skulle sträcka mig till. Handboll är en snabb sport ;-)
Hellre då 1/640 eller 1/800. Skruva upp ISO så att det räcker. Ditt objektiv är tillräckligt bra för att köra på full öppning.

Använd AI-servo, en fokuspunkt och se till att sikta rätt ;-)

Jag brukar kolla vad som blir bra exponering under uppvärmning, och hitta vilken inställning som blir bra. Därefter ställer jag om exponeringen till manuellt och låser bländare och tid. Detta för att undvika att exponeringen skall bli "lurad" av lampor i taket eller en oupplyst läktare i bakgrunden. Belysningen är inte alltid så jämn som man skulle önska.

Pröva olika positioner och sitt gärna på golvet. Bäst tycker jag är att sitta på golvet på kortsidan, nära målet. Inget för fegisar, men det ska vara lite spänning också.

Det sista - och viktigaste - rådet är: öva, öva, öva, öva ;-)

Glöm inte att öva ;-)

Tänkte skriva samma sak som Arne.

Testa att sitta på kortsidan. När man sitter på långsidan eller långt ut på kortsidan så blir det många bilder med läktare och reklamskyltar bakom spelarna. Då är det lätt att kameran fokuserar på detta istället.

Att ta bilder med seriebildtagning kan också vara bra. Missar kameran fokus på en av bilderna kan den sitta på nästa.

Sen en sak som är tråkig men sann. När man byter upp sig till dyrare kamerahus så märker man att autofokusen är en av de saker man betalar för. Blev en stor skillnad i andelen bilder jag behöll när jag bytte från 300D till 30D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar