Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fota riktigt smått?

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Med makro pratas det om 1:1 vilket på min D300s skulle motsvara 23,6 x 15,8 mm. Men när man ska fota något så litet som en fästing (speciellt en nymf) så är den ju inte mer än 1-3 mm. Blir inte särskilt många pixlar på sensorn att registrera hur den ser ut. Provade även med en kompaktkamera Nikon Coolpix P1 utan att få bättre resultat, då den har färre MP.

Måste man använda bälg för att få mer förstoring? Har för mig att jag sett typ mikroskop som var hyfsat prisvärda också, men hittar inte de nu.
 

Bilagor

  • OLA_3289.jpg
    OLA_3289.jpg
    58.5 KB · Visningar: 1,214
Det enklaste som man kan få ihop billigt är att använda en normalzoom, kitobjektivet, omvänt. Det gör man med en omvändningsring, som skruvas in i filtergängan och sätts in i kamerans objektivfattning. Man måste ha något sätt att ställa in bländaren, och på en del kameror kan man blända ner genom att sätta objektivet rättvänt på kameran och ställa in bländaren. På andra finns en liten spak i bakkanten, som man kan skjuta åt sidan för att dra ner bländaren.

Om kameran har möjligheten att lösa ut när den hittar skärpa är det en finess som är användbar när man jobbar med omvänt objektiv, eftersom fokuseringen sker genom att flytta kameran fram och tillbaka, och skärpedjupet är otroligt litet, kanske bara någon tiondels millimeter.

Oddsen förbättras om man kan montera grejerna stadigt och fästingen inte flyttar på sig. Ett knep är att använda fryssprej på insekter och andra småkryp för att göra dem orörliga. Det finns också hjälpmedel för närinställning, fokussläde, men det är ganska dyra grejer. Om man vill ha större skärpedjup tar man flera bilder med olika fokus och lägger ihop, stackar, med lämpligt program.

Makroobjektivet kan med fördel användas tillsammans med en förlängare om man vill ha större avbildningsskala. Om man vill ha ännu större än vad en 2x förlängare ger, kan man sätta mellanringar mellan förlängaren och objektivet.
 

Jäpp, precis en sån.

Den kan finnas billigare på annat håll, kolla runt. Kanske på Kaffebrus eller Photax?

Du kan prova utan ring, genom att bara hålla gluggen omvänd mot kamerahuset. Avstånd cirka 4-5 cm från bakänden. Avbildningsskalan ställs in med zoomen och nerbländningen genom att föra in någonting invid bländarspaken strax innanför objektivbajonetten. Skärpeindikeringen kanske inte funkar vid så liten öppning, så det kan vara svårt att hitta skärpan.
 
Ang: Makro och bakvända objektiv.

Själv använder jag ett gammalt canon 100-300mm Med ett bakvänt 50mm 1.8 framför, detta ger rejäl (kan inte skalan men jag fyller ut en bild med huvudet på en fluga). Ett sett att blända ner objektiv som ska monteras baklänges utan manuell bländarring är att trycking på "DOF preview" knappen som stänger ner bländaren temporärt. Men om man håller nere den knappen och samtidigt vrider loss objektivet så stannar det nerbländat. Sen det där med adaptrarna. Jag gjorde mina själv, med ett gammalt 58mm filter och ett 52mm som jag hade liggande sen ett kamerahuslock och ett bakre objektivlock. Kanska simpelt men effektiv :)

/John
 
Själv använder jag ett gammalt canon 100-300mm Med ett bakvänt 50mm 1.8 framför, detta ger rejäl (kan inte skalan men jag fyller ut en bild med huvudet på en fluga). Ett sett att blända ner objektiv som ska monteras baklänges utan manuell bländarring är att trycking på "DOF preview" knappen som stänger ner bländaren temporärt. Men om man håller nere den knappen och samtidigt vrider loss objektivet så stannar det nerbländat. Sen det där med adaptrarna. Jag gjorde mina själv, med ett gammalt 58mm filter och ett 52mm som jag hade liggande sen ett kamerahuslock och ett bakre objektivlock. Kanska simpelt men effektiv :)

/John

Metoden för nedbländning som du beskriver gäller Canon; på Nikon kan man styra bländaren mekaniskt utan att objektivet sitter på kamerahuset, men det bländar inte ner om man inte trycker den lilla spaken åt sidan.

När du monterar objektiv i tandem så som du har gjort med ett 50 mm framför, blir avståndet fast och lika stort som objektivets flänsmått. Avbildningsskalan blir samma som förhållandena mellan brännvidderna, dvs om zoomen står på 200 och det sitter ett 50 framför, blir det fyra gångers förstoring. Vid 300 är det sex gånger, och vid hundra millimeter är det dubbel skala, men då vinjetterar det kanske. Principen när du har ett objektiv framför är samma som med närbildslins. Ett 50 mm är detsamma som en lins på +20 dioptrier.
 
Usch, vad det skulle vara svårt att få ihop step-up och step-down ringar med mina objektiv :(

En fråga 1, då jag skulle behöva gå från 77 mm (Telezoom i kameran) till 52 mm omvänt objektiv, blir det inte instabilt med en hel drös med stepringar?

Har nämligen inte hittat någon som går direkt från 77-52 så jag funderade på om man skulle sätta samman en hel strut med stepringar, men det blir ju ganska många om man ska täcka in hela spannet 77-72-67-62-58-55-52.

Fråga 2 gäller reverseringsringen. Hittade på Kaffebrus att de hade sådana med olika filtergängor 52/58/67/72. Är det fel tänkt om jag skaffar en sådan med så stor filterdiameter som möjligt, dvs 72 mm? Blir det stabilare eller missar jag något i flexibilitet med andra vanliga objektiv?
 
Med ett set mellanringar så ökar man förstoringen.
Ju kortare brännvidd du har på makroobjektivet desto större blir förstoringen med mellanringar.

Att komma tillräckligt nära bör inte vara några jätteproblem men däremot att få till ett bra ljus.
Risken är stor att objektivet skuggar motivet när man kommer för nära med frontlinsen.

Bra artikel här på FS:
http://www.fotosidan.se/cldoc/makro-narbilder-grunder-och-definitioner.htm

MVH J O
 
Börja med mellanringar

Innan du börjar köra omvända objektiv kanske du ska prova Kenko mellanringar med AF! Det är det bekvämaste sättet. Här finner du lite mer info om Kenko ringarna: http://www.elatus.se/blogg/89/recension-av-kenko-mellanringar/

Räcker inte det ska du prova omvändningsringen, Nikons heter BR-2A för 52mm (gamla 50mm AF-D) du måste ha den eller ännu äldre då AF-S G-serien inte har bländarringen. Om du skaffar dig mellanringar (Nikon har ett antal olika utan AF) samt BR-2A samt BR-5 och 20mm AF-D (brukar gå att hitta för 2-3000 sek) får du ganska mycket förstoring. 28mm duger ochså men ger lite mindre förstoring.

Räcker inte det är det bälgen som gäller PB-6 (PB-5 och PB 4 funkar också) en PB-6 med omvänd 20mm ger dig 11x det finns dessutom en förlängningsdel benämd PB-6E som med omvänt 20mm ger 23x.

Här har du en länk till Nikon med förstoringsgrader för olika objektiv https://nikoneurope-se.custhelp.com...d/19007/~/anv%E3%A4nda-nikon-pb-6-b%E3%A4lgen.
 
Du kan prova utan ring, genom att bara hålla gluggen omvänd mot kamerahuset. Avstånd cirka 4-5 cm från bakänden.

Okej, provade att handhålla ett 40 mm F1.8 omvänt framför kamerahuset, se bild på en ofrivillig modell. Han dog en naturlig död, fick värmeslag inomhus och kröp ihop på golvet.

Provade även att handhålla ett 210 mm f4 omvänt, men då blev det mindre "förstoring".
 

Bilagor

  • OLA_4562.jpg
    OLA_4562.jpg
    47.8 KB · Visningar: 749
Själv använder jag ett gammalt canon 100-300mm Med ett bakvänt 50mm 1.8 framför, detta ger rejäl (kan inte skalan men jag fyller ut en bild med huvudet på en fluga).


Okej, nästa steg blev alltså att handhålla det lilla 40 mm f1.8 framför mitt standard G-objektiv vid 70 mm, i det ni kallar tandem. OBS, då jag inte fått tag i ringar så blir det en del skakningsoskärpa när jag handhåller, men jag gör detta bara för att testa "förstoringsgraden". Bilderna visar full bild som den hamnar på sensor i min D300s (cropkamera).
 

Bilagor

  • OLA_4556.jpg
    OLA_4556.jpg
    48.1 KB · Visningar: 737
Provade även med mitt telezoom vid ca 100 mm och med 40 mm f1.8 omvänt. Men ju längre jag zoomar desto mindre blir den lilla cirkeln från det främre objektivet. Då förlorar jag ju bildyta på sensorn ändå, även om det lilla som kommer i mitten blir bra förstorat :(

Nu börjar det likna nåt men jag tycker ändå inte jag är hela vägen. Tur jag provade handhållet, slapp jag köpa omvändningsringar mm i onödan.
 

Bilagor

  • OLA_4557.jpg
    OLA_4557.jpg
    54.8 KB · Visningar: 735
Innan du börjar köra omvända objektiv kanske du ska prova Kenko mellanringar med AF! Det är det bekvämaste sättet. Här finner du lite mer info om Kenko ringarna: http://www.elatus.se/blogg/89/recension-av-kenko-mellanringar/

Om du skaffar dig mellanringar (Nikon har ett antal olika utan AF) samt BR-2A samt BR-5 och 20mm AF-D (brukar gå att hitta för 2-3000 sek) får du ganska mycket förstoring. 28mm duger ochså men ger lite mindre förstoring.

Vad är anledningen till att AF funkar med Kenko men inte med Nikon original? Verkar ju skumt att en tredjepartsleverantör klarar av att bygga mer avancerade mellanringar ;)
 
Vad är anledningen till att AF funkar med Kenko men inte med Nikon original? Verkar ju skumt att en tredjepartsleverantör klarar av att bygga mer avancerade mellanringar ;)

Ja, det här är lite märkligt. Nikons mellanringar är från MF-tiden och överför enbart bländarinformationen.
 
Räcker inte det är det bälgen som gäller PB-6 (PB-5 och PB 4 funkar också) en PB-6 med omvänd 20mm ger dig 11x det finns dessutom en förlängningsdel benämd PB-6E som med omvänt 20mm ger 23x.

Surfade runt lite och verkar svårt att hitta någon Nikon bälg. Annars verkade ju PB-4 bälgen riktigt intressant, den hade ju även Tilt-Shift. Finns det någon här som kanske tröttnat och vill sälja en PB-4?

Vad skiljer annars mellan PB-4 / 5 / 6. Har de olika utdrag? Är de olika stabila? Har de olika features, t.ex. ansl. för trådutlösare mm?
 
Nikon har förstås även automatiska mellanringar. Men då kostar det också...

PK-11A (utdrag 8 mm), PK-12 (14 mm) och PK-13 (27,5 mm).
Pris från cirka 1.000 kr för den kortaste och cirka 1.500 kr för den längsta.
 
Nikon har förstås även automatiska mellanringar. Men då kostar det också, förstås...

PK-11A (utdrag 8 mm), PK-12 (14 mm) och PK-13 (27,5 mm).
Pris från cirka 1.000 kr för den kortaste och cirka 1.500 kr för den längsta.

Nikons ringar överför bara bländarinformationen mekaniskt, och de är riktigt dyra med tanke på vad man får.
 
Surfade runt lite och verkar svårt att hitta någon Nikon bälg. Annars verkade ju PB-4 bälgen riktigt intressant, den hade ju även Tilt-Shift. Finns det någon här som kanske tröttnat och vill sälja en PB-4?
QUOTE]

Suck, ibland blir man trött på sig själv. Råkade titta in på e-bay och hittade ett par PB-4, PB-5 och PB-6. Speciellt en PB-4 verkade intressant då det följde med både en reverseringsring BR-2 (inte BR-2A!), en BR-3 adapter (för att kunna sätta 52 m filter på bakvänt objektiv) och en mellanring PK-1 (riktigt gamla varianten ... hihi).

Tyvärr så slutade ju budgivning ikväll redan, så man fick ju inte riktigt tid på sig att tänka igenom det hela, så vad gör man när man är förvirrad? Jo, man lägger naturligtvis ett bud när det återstår 21 sekunder och vinner auktionen ...hepp. Helt plötsligt blir jag nu ägare till en PB-4 ;)

Nu inställer sig ju frågan, hur ska jag få detta att fungera?
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar