Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fota brun kärrhök?

Produkter
(logga in för att koppla)

C-nord

Aktiv medlem
Har sett denna kärrhök flera gånger vid ca 20-21 på kvällen då den verkar jaga över några åkrar, senast igår såg jag den men den verkade inte ha för avsikt att komma närmare än 40m kanske dock verkar den ganska oberörd av att jag var där då den fortsatte med sitt.

Det jag undrar är om ni har några tips om det finns bättre tider att fota den på, bör jag slå läger i nån närliggande skogsdunge tidigare på kvällen och vänta?
Har noll erfarenhet av rovfåglar så alla tips mottages :)

Har inga värstingtelen så jag kan inte va på några långa avstånd, egentligen har jag bara 70-200/2.8 då 400/5.6 är lite för ljussvagt vid den tiden om jag inte har tur och den befinner sig i det sista solljuset.

Sen såg jag vad jag tyckte var ett konstigt beteende igår, fågeln seglade ner försiktigt mot en av åkrarna för att landa, sen var den där i säkert 10 min utan att jag såg den för att sen dyka upp och fortsätta med jagandet. Det såg inte ut som att den tog nåt byte utan landade bara där mitt på åkern.

Tack på förhand!

Något slags cammo är det du behöver, helst ett uppfällbart gömsle. Sedan är det bara att hitta kärrhökarnas flygvägar, kolla var du har bästa ljuset och sätta dig där och vänta, vänta och åter vänta, tills du får chansen till dina bilder.

// Daniel

Den har gäckat mig under de sista åren, har sett den men trots 500mm till hjälp så har det varit som förgjort. Men skam den som ger sig, denna sommar har jag fått bilderna som jag har velat få de sista åren.

Jag hade turen att få reda på ett ställe där 3 par har häckat inom en km radie. Så det har varit till att sitta en del vid detta kärr på olika ställen vid olika tidspunkter. Så med lite kunskap om var de finns och en del tålamod så kommer tillfällen för eller senare och jag använde camokläder (löv).

En bild: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1731591.htm?set=mp

Lycka till!

//Ronney

Tack för alla bra tips!

Kom precis hem efter en runda på samma ställe och som vanligt såg jag den vid 20:30 tiden men idag fick den kämpa mot vinden lite så den var högre upp än dom andra gångerna, hann som vanligt inte kasta mig ur bilen då den seglade in bakom träden ganska snabbt.

Kommer nog inte köpa ett gömsle... inte än iaf utan jag kommer nog försöka kamoflera med kläder till en början (Ö&B nästa).

Ja det blir ju lite av en utmaning när den visar sig så pass ofta, nu vill jag ju ha en vettig bild på denna fågel :)

Vad tror ni om nån form av åtel?
Är det tillåtet,lämpligt?

Ska knäppa några översiktsbilder imorrn om jag åker dit så får ni se hur det ser ut :)

Pampig bild förresten, jäkligt läckert med bytet i klorna!

Åtel är jag tveksam till. Dels för att höken är här bara under gynnsammare tider med gott om bytesdjur och vet ärligt talat inte heller om den är asätare. Men det är möjligt att den går att locka ned men tänk på de regler som gäller vid åtelutfodring.

//Ronney

Aha ok var bara en tanke, kan man ta en genväg så är det ju lockande ;-)

Men jag ska göra en liten ansträngning att få en bild på den, vad tror ni om tidig morgon, är det bättre än kväll?

Hur långa slutartider kan man gå ner på när man fotar dom glidandes över åkern? Jag kommer kroka upp 70-200'at på mitt stativ och försöka följa efter om jag får chansen, vågar man gå ner på 1/200 eller är det snålt?

Vet att det är en smaksak men jag vill ha nåt att utgå ifrån då jag med största sannolikhet inte kommer hinna ställa om kameran om tillfälle dyker upp, eller så kör jag på 2.8 och iso-auto med 1/200 som längsta slutartid.

Visst så kan du kanske få en duglig bild på 1/200 men det beror på hur snabbt höken förflyttar sig. Jag kör själva på 1/1000 eller kanske lite snabbare än så om möjligheten finns men kan även få krypa nedåt 1/500 när det behövs.

Morgonen är bäst då ljuset inte försvinner allteftersom utan tvärtom. Och "mina" hökar kom igen oftast ett par gånger om på samma ställe vilket blir svårare när mörkret lägger sig på kvällen.

Bara på't och som sagt, lycka till.

//Ronney

Alright får se om ljuset tillåter 1/500, tänkte ge mig ut imorrn i gryningen, runt 04:00 blir nog bra...men drygt haha, hoppas jag ser den om inte annat kanske jag stöter på nåt av dom många andra djur som finns i området som svin,älg och räv :)

Som någon redan nämnde, observera var dennes flygrutter går. Placera dig själv utmed den nästa gång den har flygit över och inte kan se dig mer - snart kommer den tillbaka och flyger över samma plats igen.

Bilagor

• Kärrhök01.jpg
    Kärrhök01.jpg
    62 KB · Visningar: 706
Angående beteendet så gillar kärrhökarna att stå på marken i fält och hänga, så vitt jag vet.

Som någon redan nämnde, observera var dennes flygrutter går. Placera dig själv utmed den nästa gång den har flygit över och inte kan se dig mer - snart kommer den tillbaka och flyger över samma plats igen.

Jo det verkar helt klart som den har en rutt över fälten, jag har spanat in en skogsdunge som är kanske 5-10 meter från rutten som jag hoppas kunna vara lite hemlig i.

Angående beteendet så gillar kärrhökarna att stå på marken i fält och hänga, så vitt jag vet.

Jaså det är så?
Tyckte det var lite knasigt beteende från en rovfågel, känns som att dom inte är på marken i onödan då den antagligen utsätter sig för många mer faror än i luften men finns säkert nån bra förklaring till varför dom hänger där :)

Ingen kärrhök

Jaha då har man hämtat sig efter morgonens eskapader hehe

Stack ut vid 04 i morse och kikade, fågeln syntes inte till på ett tag så jag gav upp... kommer satsa på kvällarna istället då det är smidigare och jag har ju sett fågeln många gånger senaste tiden.

Blev lite andra bilder men inget direkt bra, hursomhelst är det rätt trevligt att vara ute vid den tiden, det är så lungt å tyst :)

Tranorna(?) är tagen med 400/5.6+2x konverter f16 kan säga att den kombon är inte lätt att få skarpa bilder med, beror nog både på optik,konverter och framför allt teknik hehe, förresten vilket jäkla liv dom för!

Några bilder från utflykten:

Bilagor

• bambi1.jpg
    bambi1.jpg
    42.4 KB · Visningar: 643
  • bambi2.jpg
    bambi2.jpg
    58.5 KB · Visningar: 634
  • tranor.jpg
    tranor.jpg
    65 KB · Visningar: 640
  • vildsvin.jpg
    vildsvin.jpg
    76.3 KB · Visningar: 638
Ska man överexponera fåglar i luften?

Har fått en uppgift om att man bör överexponera + 2 steg när man fotograferar fåglar mot himlen för att få en bättre bild.
Stämmer det?

Har fått en uppgift om att man bör överexponera + 2 steg när man fotograferar fåglar mot himlen för att få en bättre bild.
Stämmer det?

Det beror på hur du mäter ljuset. Mäter du ljuset på en stor del av bilden kommer kameran att exponera efter himlen som är ljus och då blir fågeln underexponerad. Rikta kameran mot marken och läs av, rikta sedan kameran mot himlen och läs av, där har du en grov uppskattning av skillnaden mellan fågeln och himlen. Exponera efter marken och prova dig fram. Du kan ju också använda spotmätning om din kamera klarar det. /FW

Det beror på hur du mäter ljuset. Mäter du ljuset på en stor del av bilden kommer kameran att exponera efter himlen som är ljus och då blir fågeln underexponerad. Rikta kameran mot marken och läs av, rikta sedan kameran mot himlen och läs av, där har du en grov uppskattning av skillnaden mellan fågeln och himlen. Exponera efter marken och prova dig fram. Du kan ju också använda spotmätning om din kamera klarar det. /FW

Tack frwe - för tipset. Förstår att detta kräver lite övning.
Bra att veta.

Stämmer det?
Sitter och bläddrar lite i gamla trådar, därav detta "snabba" svar! :)
Hur mycket man bör överexponera varierar. Ljust gråväder kräver mer, och klarblå himmel i rak medsol kanske inget alls, eller tom underexponering om du fotar ljusa fåglar.
Säkrast/lättast tycker jag är att använda manuell exponering. Jag brukar fylla sökaren till c:a 2/3 med ett träd, och resten himmel, och sedan justera tills kameran är "nöjd". Då har jag en bra grundinställning som brukar fungera.

Edit: Hmmm, jag missade att det redan fanns svar på frågan... :)

ANNONS