Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur formulera avtal om deltagande i reklamfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikB

Aktiv medlem
Jag skall fotografera några av våra kunder nästa vecka. Bilderna är tänkta att användas i diverse reklamsammanhang (webb, reklamfoldrar, årsredovisningar etc).

Jag undrar om det finns några standardformuleringar som man kan använda för intyget där kunderna tillåter att vi använder bilderna i reklamsammanhang?

Tacksam för förslag!
 
Om jag inte missminner mig så krävs det att releasen är specificerad till en viss reklamkampanj, med det och det företaget under den och den tiden. Detta är för att ett mer generellt avtal om att fotogafen får använda bilderna efter eget tycke inte är giltligt.

Minns tyvärr inte varför... tror dock det har att göra med att modellen inte skall kunna bli uthängt i tid och otid i media utan att ha något att säga till om.

/Jonas
 
Nu kom jag på varför...

Har att göra med lagen om namn och bild i reklam. Du behöver ett avtal med modellen rörande reklambild/kampanjen.
 
FredrikB skrev:
Jag skall fotografera några av våra kunder nästa vecka.
Personligen så hade jag tänkt mig MYCKET noga för. Om jag hade gjort det eller inte beror helt & hållet på förhållandet jag har med "våra kunder".
Var försiktig & lycka till Fredrik
 
jonsa skrev:
Om jag inte missminner mig så krävs det att releasen är specificerad till en viss reklamkampanj, med det och det företaget under den och den tiden. Detta är för att ett mer generellt avtal om att fotogafen får använda bilderna efter eget tycke inte är giltligt.

Minns tyvärr inte varför... tror dock det har att göra med att modellen inte skall kunna bli uthängt i tid och otid i media utan att ha något att säga till om.

/Jonas

Låter som att ett sådant avtal skulle kunna bli ogiltigförklarat med hänvisning till 36§ avtalslagen, den så kallade "generalklausulen". Denna tillämpas om avtalsvillkoren bedöms som oskäliga...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.