Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fixar man till kornigheten på bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

MOstling333

Aktiv medlem
Tog en bild som vart jäkligt bra till fototävlingen. Enda felet med den var bara att det vart ganska kornigt i bakgrunden. Undrar nu hur man kan råda bot på det, finns det något speciellt program som är bra och går det att fixa i photoshop? Kör elements 7.

Tack

Korninghet, menar du brus? om du redigerar och ljusar upp mörka partier så finns det en risk att det ökar. Det finns ju brusreducering i Elements, men den fungerar inte så bra. Jag köpte Neat Image som är ett fristående men om man betalar lite extra går att ha som insticksprogram til Elements (annars så fungerar det bra som hlt fristående). Det finns många andra bra brusreduceingsprogram också, men jag tror du måste betala några hundra för att få något, inget av dessa är gratis

Brus

Jag har tidigare varit väldigt ambivalent gällande brus i mina bilder. kört rätt hårt med blixten... och använt Imagenomic noiceware professional för brusreducering (det bästa program jag använt för ändamålet). När jag köpte min Pentax K5 var plötsligt bruset finkornigt och användbart. Bruset förstärker ibland en känsla. Brus kan vara både vackert och öka en bilds uttryck, eller förta en bild... det är relevant i varje bild, att fråga sig vilket... men som Que sagt, ett bra brusreduceringsprogram kostar, och att försöka tvätta bort stora mängder brus, resulterar inte alltid i önskad effekt.

Korninghet, menar du brus? om du redigerar och ljusar upp mörka partier så finns det en risk att det ökar.

Japp, menade brus. Glömde totalt bort ordet för det.

Jag har tidigare varit väldigt ambivalent gällande brus i mina bilder. kört rätt hårt med blixten... och använt Imagenomic noiceware professional för brusreducering (det bästa program jag använt för ändamålet). När jag köpte min Pentax K5 var plötsligt bruset finkornigt och användbart. Bruset förstärker ibland en känsla. Brus kan vara både vackert och öka en bilds uttryck, eller förta en bild... det är relevant i varje bild, att fråga sig vilket... men som Que sagt, ett bra brusreduceringsprogram kostar, och att försöka tvätta bort stora mängder brus, resulterar inte alltid i önskad effekt.

Testade Imagenomics Noiseware. Jävlar i helvete vad bra det var. Gjorde precis som jag ville att bilden skulle bli. Tog bort bruset helt, i det här fallet var det dåligt brus som gjorde att bilden vart väldigt tråkig.

Japp, menade brus. Glömde totalt bort ordet för det.

Testade Imagenomics Noiseware. Jävlar i helvete vad bra det var. Gjorde precis som jag ville att bilden skulle bli. Tog bort bruset helt, i det här fallet var det dåligt brus som gjorde att bilden vart väldigt tråkig.

Absolut, det mest kompetenta brusreduceringsprogram jag använt, och då har jag provat många.
Ett tips: är dina bilder knivskarpa och fokus ligger 100% rätt i ett porträtt(inställd på porträtt), justera luminance mellan 0 till -14 och skärpa från +10 till +14... zooma in huden och se porerna:)
Är din bild väldigt brusig, ställ luminance på +20 och skärpan på +6... det softar upp. Kör inte bara på grundinställningarna, testa dig fram mellan olika lägen i reglagen beroende på utgångsläge. Det kramar ut det bästa ur bilderna (Scott Kelby tycker grundinställningarna räcker, synd på ett mycket bra program)

Brusreducering med gratisprogrammet Gimp.

http://www.gimp.org/tutorials/Selective_Gaussian_Blur/
Har prövat det flera gånger med lyckat resultat.
Kommandot på svenska är Filter-Oskärpa-Selektiv gaussisk oskärpa.
Det är en oskärpa man lägger till. Inställningen radien 5 Max delta 5
syns inte så bra. Radien 10 Max delta 10 ger ett mjukt och fint resultat.
Radien 15 Max delta 15 tar bort och mjukar upp ännu mer.

Frågan är vad som händer egentligen? Photoshop verkar kanske på samma sätt.
Förefaller som att man buntar ihop pixlar, räknar medeltal och ersätter med enhetliga nyanser utan att kantskärpa äventyras.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto